2021-01-05, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Uselt svar på min fråga!

Du menar att beviset för ditt påstående är att Wold inte tror på det?

Ja, om Agnes Wold och Tegnell säger något, så är det med stor säkerhet tvärtom. Anders Tegnell tror bara att amning hjälper delvis mot RS-infektion, så då hjälper det antagligen helt:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddsexperten-om-riskerna-med-rs

Åsa: Skyddar amning mot rs-viruset?

Anders Tegnell: Hej
Amning är allmänt bra och ger ett allmänt skydd mot olika infektioner. Effekten mot RS är jag osäker på men ger inte ett totalt skydd

Här är officiell information om RS-virus:

https://rsvirus.se/forebygga/

Här får du tips om vad du kan göra för att undvika smitta så att du kan ge ditt lilla barn de bästa förutsättningarna för att slippa en besvärlig RS-virusinfektion under sin första tid i livet:

- Tvätta händerna!
- Undvik kontakt med förkylda barn och vuxna.
- Amma om du har möjlighet.
- Ge barnet en rökfri miljö.

Dessa råd hjälper naturligtvis även mot coronainfektion.
Citera
2021-01-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det går att jämföra, eftersom de barn som hamnat på IVA - och fråga dem själva och deras föräldrar om de tyckte att problemet var "försumbart"! - skulle ha sluppit det om skolor och dagis varit stängda. (Samt naturligtvis om tillhörande regler som finns i andra länder också varit på plats, som att barnen inte får leka med varandra inomhus.)
Då tycker vi olika, 48st personer av flera miljoner barn/ungdomar samt av tusentals barn/ungdomar som totalt vårdas på IVA per år är försumbart. Det är absolut inte den största risken med denna pandemin. Men för invididen är det naturligtvis lika hemskt att hamna på IVA oavsett orsak typ cancer, corona eller nageltrång etc...

Sen har jag även förståelse för att vissa liksom dig inte kan lyfta blicken och tänka längre än näsan räcker och ex. fortfarande förespråkar suboptimal stägning av grundskola /förskola för att kortsiktigt rädda enstaka individer från att hamna på iva på bekostnad väsentligt värre konsekvenser på längre sikt. Tack och lov har Sverige varit ett föredöme med ex. öppna skolor/förskolor under hela pandemin.
Citera
2021-01-05, 09:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förväntar mig en nedgång i antal smittade, sjukhusinläggningar, liksom beläggning på IVA. Jag förväntar mig att denna minskning börjar märkas redan under nästa vecka. Varför?

- Jo, det har varit jullov. Föräldrar, lärare och andra personer som befinner sig i samma krets runt barn och ungdomar har haft en naturlig karantän på cirka 3 veckor. Det borde ge effekt eftersom det är så mycket smittspridning i skolorna.

Det som talar mot detta är att det ändå är spring i köpcentrum, gallerior etc. Jag tror dock ändå att vi nu börjar närma oss en viss partiell flockimmunitet. De som är som mest aktiva, eller mest utsatta för smitta. Ja, de har i en allt högre utsträckning redan haft smitta. De vi idag ser ut i köpcentrum har antagligen vistats ute i köpcentrum genom hela pandemin. De som inte bryr sig åker förr eller senare på skiten. Antingen så dör de, eller så överlever de och bildar antikroppar. Visst, många av de som blev sjuka har ju blivit återsmittade, men effekt bör det ändå ge.

Dessvärre tror jag att den nedgång vi kommer att få se under januari blir tämligen kortvarig. Redan i mitten/slutet av februari befarar jag att det börjar ta fart igen. Vi lär få se en tredje våg under mars månad, men sen borde vi kunna se effekterna av vaccineringarna. Förhoppningsvis behöver den tredje vågen inte bli så farlig.

Det är min positiva analys. Min negativa är att jag har helt fel och att detta går bortom kontroll. Vi får ingen nedgång i januari. De sydafrikanska och brittiska mutationerna letar sig hit i stor skala, vilket får r-talet att gå bananas och det blir bara värre och värre ända till april. Jag tror inte på det scenariot visserligen.

Jag fetmarkerade det som är korrekt, så slipper du fundera mer på den saken.
Citera
2021-01-05, 09:09
Medlem
Citat:
Jag förväntar mig en nedgång i antal smittade, sjukhusinläggningar, liksom beläggning på IVA. Jag förväntar mig att denna minskning börjar märkas redan under nästa vecka. Varför?

- Jo, det har varit jullov. Föräldrar, lärare och andra personer som befinner sig i samma krets runt barn och ungdomar har haft en naturlig karantän på cirka 3 veckor. Det borde ge effekt eftersom det är så mycket smittspridning i skolorna.

Det som talar mot detta är att det ändå är spring i köpcentrum, gallerior etc. Jag tror dock ändå att vi nu börjar närma oss en viss partiell flockimmunitet. De som är som mest aktiva, eller mest utsatta för smitta. Ja, de har i en allt högre utsträckning redan haft smitta. De vi idag ser ut i köpcentrum har antagligen vistats ute i köpcentrum genom hela pandemin. De som inte bryr sig åker förr eller senare på skiten. Antingen så dör de, eller så överlever de och bildar antikroppar. Visst, många av de som blev sjuka har ju blivit återsmittade, men effekt bör det ändå ge.

Dessvärre tror jag att den nedgång vi kommer att få se under januari blir tämligen kortvarig. Redan i mitten/slutet av februari befarar jag att det börjar ta fart igen. Vi lär få se en tredje våg under mars månad, men sen borde vi kunna se effekterna av vaccineringarna. Förhoppningsvis behöver den tredje vågen inte bli så farlig.

Det är min positiva analys. Min negativa är att jag har helt fel och att detta går bortom kontroll. Vi får ingen nedgång i januari. De sydafrikanska och brittiska mutationerna letar sig hit i stor skala, vilket får r-talet att gå bananas och det blir bara värre och värre ända till april. Jag tror inte på det scenariot visserligen.
Jo smittomotorn skolan har ju varit stängd i 3 veckor snart. Vi borde väl närma oss enstaka dödsfall per dag redan denna vecka, eller? blir spännande att se presskonferens i em, jag gissar på 8 dödsfall.
Citera
2021-01-05, 09:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fetmarkerade det som är korrekt, så slipper du fundera mer på den saken.

Jag tror faktiskt inte på det scenariot som förstahandsalternativ. Utesluter dock inte att det kan ske, men vi får se. Kommande veckor blir nog rätt kritiska.
Citera
2021-01-05, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag tror på ditt "negativa" scenario, ungefär. Jag tror att den här andra vågen kommer att fortsätta med full kraft fram till maj, gå ner under maj (talar nu om konstaterat smittade, dödsfallen kommer ju c:a två-tre veckor senare), och vara nästan 0 (antal nysmittade alltså) under juni-augusti. Till hösten kommer så många att vara immuna - antingen av naturliga infektioner eller av vaccinet - att jag tror att det enbart kommer att förekomma klusterutbrott här och där i landet då. Pandemin kommer för Sveriges del att i det närmaste vara över i juni.

Nu på sluttampen skulle vi kunna rädda några hundra - kanske så många som tusen - liv, genom att köra en rejäl lockdown. Åtminstone fyra veckor. Så får regionerna vaccinera undan alla i de svaga grupperna, under tiden.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-05 kl. 09:17.
Citera
2021-01-05, 09:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo smittomotorn skolan har ju varit stängd i 3 veckor snart. Vi borde väl närma oss enstaka dödsfall per dag redan denna vecka, eller? blir spännande att se presskonferens i em, jag gissar på 8 dödsfall.

Tycker du är lite larvig. Antar att begrepp som inkubationstid, sjukdomsperiod och kritiska dagar in i sjukdomsföroppet (den beryktade dag 10), inte är helt obekanta begrepp för dig? Givetvis kommer det redovisas hundratals, om inte uppåt tusen döda under denna vecka. Det är ju enorma eftersläpningar nu och kommande dagar. Troligen fortsätter eftersläpningarna in en bit i nästa vecka. Det jag talade om är vad som börjar märkas på sjukhusen. Vi får väl se hur det blir helt enkelt. Jag tror på rätt kraftig minskning under januari månad. MEN - jag kan absolut ha fel.
Citera
2021-01-05, 09:15
Medlem
negerapans avatar
Citat:
Dom tar ju ansvar nu. Storbritannien stängde ner stort i natt, och Danmark befinner sig i en ganska omfattande lockdown.

Storbritannien i lockdown för vilken gång i ordningen nu?
Tredje? Fjärde?
Och vad var nu definitionen för galenskap igen?
Citera
2021-01-05, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerapan
Tredje? Fjärde?

Det vore mer galet att hålla öppet, och låta många fler människor dö än vad som blir fallet nu.
Citera
2021-01-05, 09:19
Medlem
Citat:
Tredje? Fjärde?

I detta fallet att inte stänga.
Citera
2021-01-05, 09:20
Medlem
Citat:
Tredje? Fjärde?

Vad hade hänt om man inte stängt ned? Vill du ens tänka på hur siffrorna skulle sett ut då?

Citat:

Tegnell.
Citera
2021-01-05, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror på ditt "negativa" scenario, ungefär. Jag tror att den här andra vågen kommer att fortsätta med full kraft fram till maj, sedan gå ner långsamt (talar nu om konstaterat smittade, dödsfallen kommer ju c:a två-tre veckor senare), gå ner under maj, och vara nästan 0 under juni-augusti. Till hösten kommer så många att vara immuna - antingen av naturliga infektioner eller av vaccinet - att jag tror att det enbart kommer att förekomma klusterutbrott här och där i landet då. Pandemin kommer för Sveriges del att i det närmaste vara över i juni.

Nu på sluttampen skulle vi kunna rädda några hundra - kanske så många som tusen - liv, genom att köra en rejäl lockdown. Åtminstone fyra veckor. Så får regionerna vaccinera undan alla i de svaga grupperna, under tiden.

Okej, jag är väl möjligen något mer positiv, även om jag kallas för alarmist av förnekarna här i tråden :-)
Jag tror också att det här kommer vara över i juni, av samma anledningar som du tror på. En rejäl lockdown nu hade antagligen varit önskvärt för att köpa oss tid.

Det som egentligen skiljer våra prognoser åt, är att jag tror på en (tillfällig) dipp i antalet sjuka under januari månad. Du tror mer på ett jämnt och högt scenario hela vägen fram till dess vi börjar märka effekt av vaccinationerna, alternativt kanske en viss säsongseffekt framåt maj juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in