2021-01-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Försökte göra kinamat idag. Nötkött med champinjoner och paprika med sån där tjock soja sås de har på resturanger.

Det gick inte bra. Såsen blev både smaklös och lite äcklig (vatten+soja+fisksås+peppar+maizena) Jag gjorde ganska mycket. Vet inte vad jag ska göra med det nu.

Finns det nån sås som jag kan hälla över och dölja smaken?
Kör med Teriyaki sås.
Citera
2021-01-05, 03:35
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Kör med Teriyaki sås.

Bra, rädda en kinesisk katastrof med hjälp av japaner!

Är det svensk kinamat eller kinesisk? Är det riktig kinesisk kan du lika gärna slänga den direkt, för det är nämligen så den ska smaka. Den vill du inte äta.
Citera
2021-01-05, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Dagens största lögn, är källan nåt "avgiftningsprogram" du såg på tv3 för nåt år sen? Minns inte vad det hette, skipper nånting? Finns inga vetenskapliga bevis att glutamat i normala mängder skulle va skadligt för människan, hade det funnits hade det vart förbjudet.
Nu äre som jag säger. Glutamat eller Natriumglutamat som det heter är livsfarligt i för höga doser. Det är besläktat och har liknande kemiska byggstenar som Nitroglycerin=sprängolja. Vad glutamaten kan göra med människan är att spränga blodkärl i hjärnan med stroke som resultat. Om du någonsin besökt Asien och specifikt sydost Asien inklusive Kina, så ser man när idioterna tillagar mat vid alla de stånd som finns överallt. De fläskar i matskedsvis med MSG i maten för att den skall bli så god. Åså dör de som flugor åxå. Näe gott folk. Vill ni leva länge, skippa glutamat=MSG för guds skull. God mat är inte viktigt. Ett långt liv i armod är däremot livets elixir.
Citera
2021-01-05, 15:46
Medlem
Dan88s avatar
Köpte 1 flaska Tigersås och 1 burk Hoisinsås. Tänkte testa båda seperat.

Men det behövdes inte. Tigersåsen räddade maten och gjorde den riktigt god faktist. Rekommenderas om ni är i en liknande situation.
Citera
2021-01-05, 19:17
Medlem
Citat:
Försökte göra kinamat idag. Nötkött med champinjoner och paprika med sån där tjock soja sås de har på resturanger.

Det gick inte bra. Såsen blev både smaklös och lite äcklig (vatten+soja+fisksås+peppar+maizena) Jag gjorde ganska mycket. Vet inte vad jag ska göra med det nu.

Finns det nån sås som jag kan hälla över och dölja smaken?

Låter som du ska slänga skiten och betsälla hem riktig mat istället som är vällagad.
Citera
2021-01-06, 15:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidar.Rumpa
Inte glutamat. Det är livsfarligt för hälsan. Det trådskaparen saknar är kött stock. Alltså fond som man måste ha när man gör sås. Dock så funkar det med industriell köttstock, som finns både i flaska som kuber. Köttbuljong brukar det heta då. Koka ingredienser med stock och toppred med maizena eller rismjöl som kineser gör. Toppredning gör man när råvarorna är brynta i pannan/woken. Däremot. Undvik MSG=monosodaglutamat det kineser å Thaiare slänger i för att förstärka smakupplevelsen. Den är livsfarlig för hjärtat och framkallar för tidig död. Den är en av orsakerna till att hjärt-kärl sjukdom är den största dödlighetsfaktorn i asiatiska länder.
Finns mycket onyttigt men nu frågade TS inte om den mest hälsosamma kosten utan om hur man räddar kinamat som smakar äckligt.
Citera
2021-01-06, 16:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det behövs ingen ostronsås då?
Nej det behövs nästan aldrig.
Citera
2021-01-06, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Finns mycket onyttigt men nu frågade TS inte om den mest hälsosamma kosten utan om hur man räddar kinamat som smakar äckligt.
Man räddar inte skiten med MSG. Skall man tillaga maträtter med kinesiskt ursprung, så skall man ha långvarig praktisk erfarenhet. En simpel nisse i Sverige skall int ens försöka med skiten.
Citera
2021-01-06, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Receptet hade ostronsås men jag äter inte ostron så jag tog fisksås istället, är det stor skillnad?

Har du testat tigersås? Tror du det hade funkat att dölja/förbättra smaken?
Du kan äta ostronsås utan problem, och smakar inget som ostron.
Smakar mer som en annorlunda sojasås.

Tigersås marinerar jag kyckling med som grillas eller steks, skulle inte använda den till kinamat dock även om den säkert inte skulle göra bort sig.

När man använder dessa sojasåser, bönsåser, ostronsåser, så har man ofta inget eller väldigt lite vatten.
Själv testat att lägga på vatten för få mer sås, men det blir samma svar var gång, det tappar smak och blir inte lika intensivt gott.

Du kan testa sweet basil chicken, en thairätt som du inte skippar någon ingrediens eller lägger till.
Så när du smakat på den så förstår du konceptet tror jag, där man har ofantligt lite sås men en väldigt smakrik sås.
Och man tar lite av varje, och den lilla sås man har får riset att smaka massor av så lite sås.
Citera
2021-01-07, 00:08
Medlem
morkfromorks avatar
Jag lärde mig den hårda vägen att ska man experimentera så gör man såsen först, utan de dyra ingredienserna (kött, räkor, svamp mm.) När (om) såsen smakar ok blandar man allt.

Och såvida såsen inte totalt skurit sig går den troligen att rädda med antingen salt, socker eller nåt surt (citron, vinäger).
Citera
2021-01-10, 11:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidar.Rumpa
Man räddar inte skiten med MSG. Skall man tillaga maträtter med kinesiskt ursprung, så skall man ha långvarig praktisk erfarenhet. En simpel nisse i Sverige skall int ens försöka med skiten.
MSG är extremt vanligt i Kina. De strösslar det som socker.
Citera
2021-01-10, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
MSG är extremt vanligt i Kina. De strösslar det som socker.
Det beror på att myndigheten i Kina uppmanar folk att ösa på med MSG. Så att fler dör än föds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in