2021-01-04, 19:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ok i Köpenhamns storstadsområde bor det c:a 1.9 milj och i Stor-Malmö 750 000 Dvs nästan en halv miljon mer än stor-Stockholm. I stor-Stockholm räknas in en ganska stor yta och om Stor-Malmö hade beräknats liknande så hade de även fått med Helsingborg också. (Samt stor-köpenhamn hade fått med ännu fler invånare)

Sen Norrköping/Linköping Ligger längre från Stockholm än den längsta sträckan i Skåne. Skåne och Själland är ganska litet.

Edit: Och nej jag jämför med Stor-Stockholm inte Stockholms län. I stockholms län bor det bara en bit över 900 000.

Edit2: Stockholms storstadsområde är till ytan nästan lika stort som Själlands yta.

Edit3: Dock så är vi ganska långt från topic nu så kanske ska ta det i en annan tråd istället?
Inte kan de väl ha varorna sådär i Malmö nu?
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6llev%C3%A5ngen#/media/Fil:Butik,_M%C3%B6llev%C3%A5ngen,_Malm%C3%B6.jpg
2021-01-04, 20:01
Medlem
don.skaunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Väldigt få ställen är mer hektiska än Stockholm. Jag har bott i Östermalms centralare delar, och i vardagen där ser det ärligt talat ut som att folk vill hinna hem innan de råkar ta livet av sig. Detta hittar man inte i så många städer alls, faktiskt. Denna otroliga hets gör gångtakten så snabb att det kan vara lite vanskligt att köra bil på tvärtgatorna till strandvägen, för plötsligt står någon på övergångsstället som man kunde svurit på vad 50 meter därifrån. Och då är det liksom någon välkammad ung snubbe i dyr kavaj som bjuder på detta misära sprinterlopp, inte något emo-barn.

Men det har ju liksom absolut ingenting med saken att göra. Att hetsa för att man hatar sitt liv - eller åtminstone positionen man befinner sig i och är på väg ifrån - är det liksom ingen som vill ha. Åtminstone inte någon psykiskt frisk. Ingen som letar efter "puls" letar efter det. Ja, Köpenhamn har väldigt mycket mer driv.

Kan inte mer än att hålla med, bodde först på Söder (jobbade på Östermalm) i ca 3 år, flyttade sedan ut till Gröndal i 2-3 år ( betydligt lugnare men värdelös kommunaltrafik på den tiden speciellt när man kom från att ha bott på söder ) sen en sväng i Stocksund (underbart område, ännu sämre kommunaltrafik än Gröndal haha) och sista anhalten innan jag flyttade hem var Alvik. Alvik kan jag däremot rekommendera, lite som ett mycket mindre Solna dvs en liten stad väldigt nära Sthlm innerstad.
Men jag upplevde precis som du, det känns som att alla jäktar HELA tiden. Som tur är var jag ung (jämfört med nu) när jag bodde där så jag reflekterade inte över stressen förrän jag bott hemma i Skåne ett tag.
2021-01-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.skaune
Detta är givetvis anekdotiskt då det handlar om mina upplevelser och tankar.

Jag flyttade till Sthlm för att komma till pulsen och för att komma iväg från byhålan jag bodde i (Sveriges 8e största stad så inte att jämföra med Åmål kanske)

Vad jag upplevde ganska snart var hur LITET sthlm är, efter bara ett-två år såg jag att jag endast besökte 3-4 olika uteställen frekvent (ett par ggr / vecka) men dock samma uteställen, så ingen större skillnad från "hemma"
Det var även för mig ett konstant oroande för boende då jag inte hade ekonomin att köpa en lägenhet så fick jag förlita mig på att hitta 2a handskontrakt som inte ruinerade en (inte helt enkelt)
Den konstanta "pressen" på att leverera oavsett vad det gäller, men främst jobb. Om man inte avancerade i "rang" på bolaget inom ett år så kände man sig värdelös för det enda man hörde av kompisar är hur bra allt går och att man hela tiden får bättre jobb och bättre lön. Givetvis så kan upplevelsen bero på vilka kompisar jag umgicks med men ändå.

Jag upplevde inte alla nackdelarna med Sthlm förrän jag flyttade hem till Skåne igen.
"inga" bil-köer, man springer inte till tunnelbana/buss, det är mer fokus på fritid och "mental hälsa" och ett betydligt lugnare tempo som passar mig bättre.

Missförstå mig rätt, Stockholm är awesome att besöka och turista i, samt att jag fick vänner för livet när jag bodde där så allt är inte bara piss och grått väder med Sthlm. Men att det är den enda staden som är värd namnet i Sverige är verkligen att ta i. Köpenhamn som är min närmsta huvudstad upplever jag betydligt bättre "puls" i om än att det är mindre hektiskt än Sthlm.

Citat:
Brukar du själv bestämma hur hjärtkirurgi går till också, eftersom hjärtkirurgin likt allt annat kommer naturligt till dig trots att du inte är intresserad av det?

Någon med den där (av naturligt härledda anledningar) typisk svenska totala aversen mot dynamik beter sig idiotiskt om den sitter och kvalificerar städers pulser hit och dit. Den kommer blanda ihop det helt med saker som trängsel, smuts, kaos osv. Det är liksom "punkt", för det är precis vad som hänt här.

Don Skaune har ju precis bevisat min tes. Hen var ute efter Stockholms puls och flyttade då till staden (sen blev det ju på det personliga planet inte så lyckat men det är ju en annan sak).
2021-01-04, 22:33
Medlem
don.skaunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Don Skaune har ju precis bevisat min tes. Hen var ute efter Stockholms puls och flyttade då till staden (sen blev det ju på det personliga planet inte så lyckat men det är ju en annan sak).

Både ja och nej, det jag förmodligen dåligt beskrev var att jag ganska tidigt upptäckte att det inte var den "pulsen" jag var ute efter och snarare att vardagslivet inte var så stor skillnad. Däremot så har det blivit tydligare med åren som gått hur "lite puls" Sthlm egentligen har.
2021-01-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.skaune
Både ja och nej, det jag förmodligen dåligt beskrev var att jag ganska tidigt upptäckte att det inte var den "pulsen" jag var ute efter och snarare att vardagslivet inte var så stor skillnad. Däremot så har det blivit tydligare med åren som gått hur "lite puls" Sthlm egentligen har.

Det finns massa puls i stockhom. Men det går ju inte att stå och vänta på den. Särskilt inte om du vill ha mer puls än som ryms på det samma antal pubar som finns i småstaden.
Ju mer puls du vill ha, desto mer får du söka den.
Så är det inte riktigt i Åmål. Det finns en svag puls där också naturligtvis. Men ganska snart når du taket hur mycket du ön anstränger dig.
2021-01-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det finns massa puls i stockhom. Men det går ju inte att stå och vänta på den.
Alltså, herregud vad bra.

Jag ska inte vara onödigt otrevlig, men detta är vad som händer med argumenten när kognitiv dissonans slår till på allvar. Så det kan vara ide att bromsa svarstakten.
2021-01-04, 23:26
Medlem
Citat:
Alltså, herregud vad bra.

Jag ska inte vara onödigt otrevlig, men detta är vad som händer med argumenten när kognitiv dissonans slår till på allvar. Så det kan vara ide att bromsa svarstakten.

Kognitiv dissonans, ockhams rakkniv och psykopat. Tre av fb:s favvobegrepp att slänga sig med.
2021-01-05, 00:20
Medlem
vnc-s avatar
Jag skulle inte säga att det är just puls som Stockholm erbjuder, jag tror det handlar mer om känslan att ha det maximala utbudet som erbjuds i Sverige nära inpå.

Jag utnyttjar inte allt speciellt ofta, men jag gillar ändå att när jag ska söka ett nytt jobb, äta bra, gå på ett evenemang, göra något med barnen, då finns oftast det bästa utbudet att tillgå i Stockholm. Och jag gillar känslan av att bo där, även om jag inte utnyttjar det. Jag vill inte behöva resa för att gå på landets bästa restauranger, de ska ligga där jag bor.

Jag tycker att det är helt oslagbart att bo i Stockholm och ha vinter och sommarstuga för omväxling och natur. Då får man allt av det bästa som Sverige har att erbjuda.

Jag tycker charmen med Stockholm är att staden inte har den överdrivna ”pulsen” och lever alla dygnets timmar. Det blir en småstadskänsla i en storstadsmiljö med bevarad klassisk stenstadsarkitektur. En stad man vill bo i. Lagom som allt annat i detta förbannade land helt enkelt.

Något jag ofta hör då jag jobbar internationellt är att många som besökt Stockholm ofta påpekar att det är en av de vackraste och trevligaste städerna de besökt.
Senast redigerad av vnc- 2021-01-05 kl. 00:22.
2021-01-05, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag tycker charmen med Stockholm är att staden inte har den överdrivna ”pulsen” och lever alla dygnets timmar.
Bingo - eventuella sådana argument i analyser kring framtida prisutvecklingen är ju då de motsatta: avsaknad av "puls". Det är ju vad Stockholm erbjuder - trots storlek, folk, trängsel, gott om vettiga jobb osv - vilket är ovanligt. Lägger man till den märkliga frånvaron av social närvaro trots folkmassor är det nog helt unikt, jag tror inte ens Helsingfors matchar. Det faktum att man får titta ned i backen och hålla tyst vid sociala möten utan att betraktas som farlig psykopat är ju antagligen oerhört trevligt om man råkar vara en sådan som vill titta ned i backen vid sociala möten (utan att man har några fel i övrigt). I Stockholm får man vara sig själv - och vara själv. Det är ju detta som är så enerverande klaustrofobiskt för den som vill ha ett mer naturligt driv omkring sig; vill möta folk som vill något, är nyfikna, vill utvecklas, som ställer krav på bemötande och dialog.

Kanske brasklapp för vad kollegorna säger dock - sådär reagerar man ju på alla städer när man kommer dit. Spelar ingen roll om det är Budapest, Dusseldorf eller rent av gamla öststäder som Riga, man är ovan och då är det bedövande vackert. De flesta städer är vackra. Sen tar man en promenad i La Jolla och inser att "lol, nä". Sen tar man bilen till Laguna Beach och hamnar i en målning. Då är Slussen långt borta.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-01-05 kl. 04:00.
2021-01-05, 07:11
Medlem
Christopher.s avatar
Min prognos är +10% för 2021. Sedelpressarna går på högvarv, lagstiftningen ändras för att driva upp priserna, massinvandringen fortsätter, utarmningen av landsbygden fortsätter samt 0% räntan är här för att stanna under vår livstid. Att vi sedan får 20% arbetslöshet är en annan fråga men alla indikationer är att priserna går upp.
2021-01-05, 15:24
Medlem
borojs avatar
Inser att detta är en väldigt nyanserad fråga men vill bara känna av "temperaturen" lite, så till er som är insatta i bostadsmarknaden: hur dumt vore det att köpa bostad (1 eller 2 rum, max 2.5mkr skulle vara aktuellt isåfalll) i sthlm nu på en skala 1-10? Jag har ingen koll alls, men vänner och familj får det att låta som galenskap att köpa i denna marknad. Ligger det något i det?
2021-01-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Inser att detta är en väldigt nyanserad fråga men vill bara känna av "temperaturen" lite, så till er som är insatta i bostadsmarknaden: hur dumt vore det att köpa bostad (1 eller 2 rum, max 2.5mkr skulle vara aktuellt isåfalll) i sthlm nu på en skala 1-10? Jag har ingen koll alls, men vänner och familj får det att låta som galenskap att köpa i denna marknad. Ligger det något i det?

1) Har du något val?

2) Alla såna där vänner har fel om Stockholms bostadsmarknad för dels förstår de för få saker om investeringar i övrigt, dels förstår de inte begreppet storstad (vi kan tvista om huruvida S. är en riktig sådan men det ändrar inte värdet av argumentet) och del tänker folk inte på ... att det är en investering. Investering är inte ekvivalent med omständigheten att man gör en vinst däremot men det är inte en kostnad eftersom pengarna inte försvinner. Den faktiska kostnaden är summan av räntor, avgifter, drift och värdeförändring över tidsperioden du äger den _I RELATION TILL_ vad du får för lön i Stockholm kontra Rövhulta.

Så när Britt-Marie eller Roijne säger: ah men här i Rövhulta Bruk får du en 12-rummare på 3 000 kvm för de 2,5M som köper dig en halvfin etta i Hagastaden så förstår de inte att där är du även arbetslös, utelivet står att finna i premiumvalet mellan korv från Circle K eller follis i våldtäktsskogen, ingen av dina grannar har ett IQ med tre siffror och alla röstar på Sossarna eller Sverige-Sossarna.

Köp och gilla läget, dröm om det nya livet, lev den nya drömmen. GLHF. Alla (vi) andra har också flyttat hit från Bollnäs och det går rätt bra för oss.

Alla ni andra korvryttare i tråden som gapar om puls eller annat verkar fan inte ha varit i Stockholm eller någon annan storstad. Om man gillar fina grejer, sköna fik, bra restauranger, fancy cocktailbarer, att leva i kölvattnet av hipsterismen och allt det där, då finns typ Göteborg och Stockholm som alternativ i Sverige. Det är JÄVLIGT stor skillnad mot att bo i Rövhulta, som sagt, och den som inte fattar det är antingen ointresserad av allt livets goda eller är bara medicinskt förståndshandikappad. Troligtvis båda.
Senast redigerad av divineparadiso 2021-01-05 kl. 16:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in