Citat:
Ursprungligen postat av
Lastonwe
Ja jag förstår, du gillar mer melodiös black metal och det gör jag också emellanåt (tex Dissection). Däremot älskar jag repetitiv, atmosfärisk black metal som liksom försätter en i trans.
En personlig anekdot som förklarar lite av min aversion mot vad jag i mitt förra inlägg beskrev som "musik för tv-spelande haschpundare" (som egentligen inte var riktad så mycket mot just Fluisteraars utan något jag tänkt på rent allmänt när jag lyssnat på en del "ny" black metal, och som jag ville skriva ner i tråden. Lyssnade på Mgla för några dar sedan och fick den där känslan då också):
När jag var yngre umgicks jag en del med folk som rökte mycket hasch. Det var egentligen aldrig en drog som jag gillade (var mer av en tjackperson) men det var ju mina kompisar så det var det man gjorde, liksom. Efter ett tag blev det en jävligt sunkig stämning i det där gänget (och i den lägenheten vi ofta var), tyckte jag. Det var aldrig nån som ville gå ut på stan eller göra något rent allmänt utan det var jävligt mycket TV-spel och röka som gällde. Dag efter dag. Vad jag märkte var att det var en sorts musik som smög sig in i och liksom blev ett soundtrack till allt det där. Och det var alltid repetitiv musik som aldrig ville nånstans. Jag kopplade ihop det där - musiken med levernet - oavsett om det var tråkig beatorienterad flumhiphop, ambient, psykadelia, shoegaze, repetitiv stonerrock eller vad som helst. Till slut lärde jag mig att hata den typen av musik lika mycket som jag hatade den sunkiga stämningen och det viljelösa och livlösa levnadssättet som regerade i kompiskretsen.
Nu, när jag lyssnar på viss musik inom den här nya blackmetalen så slår det mig ibland: De här jävlarna hade älskat att ha på det här till sina nedrökta Halo-maraton. Det är lika repetitivt, men också lika "lagom" på ett sätt. Det är easy listening, bakgrundsmusik. Det är en ljudbild som aldrig stör, musik som aldrig stör och det bygger på en puls eller stämning som bara ska gå på repeat om och om igen. Så om jag kanske låter extra sur när jag diskuterar vissa inslag i den här musiken så är det för att jag är det. Den typen av musik blev en fiende till mig, på samma sätt som haschpundandet och viljelösheten blev det. Och för mig hör det ihop.
Det leder mig till en fråga som faktiskt är seriös: Är det någon som vet om haschrökande är utbrett bland nya black metal-artister eller black metal-fans idag? Jag skulle inte bli förvånad om haschrökandet har brett ut sig i samklang med att just den här sättet att skriva och lyssna på BM brett ut sig. Och ta de två skivorna jag lyssnade på och "recenserade" igår: Jag är ganska säker på att om ett av de banden röker på så är det Fluisteraars snarare än Acherontas...
Nu är det ju så att mycket av det du gillar inom BM verkar vara just det jag ogillar, så jag tror att i vårt fall kommer vi nog aldrig att bli överens, vi gillar helt enkelt olika saker, och vi letar efter olika saker, i musiken.
Citat:
Sen Bloem är en speciell platta och bara omslaget gör ju att tankarna flyger iväg från allt vad black metal heter. Melodierna är "glada" men vemodiga som du säger, precis som väl riktig folkmusik är? Det är just detta jag tycker saknas inom mycket folk metal, som antingen är för glatt och festligt, eller alldeles för mörkt. Här har man verkligen fångat känslan i gammaldags folkmusik på ett sätt som man väldigt sällan ser inom metal. Det är detta, tillsammans med just det atmosfäriska och repetitiva som kanske gör att vissa ser den som tråkig, som gör att det blev min nummer ett i år.
Fair enough.
Pop och folk hur väl ihop till viss del? Jag har alltid tänkt att popen utvecklades ur folkmusiken (medans rocken kom ur bluesen). Det jag hörde på skivan var mer toner som skulle kunna varit från rena popskivor än specifikt folkaktiga, men det är kanske en grad- och definitionsfråga. Jag förstår din poäng.
Citat:
Jag ska lyssna på Mörk Grynings nya också!
Gör det. Men lyssna på den som en "bra metalskiva", ungefär som du skulle lyssna på Ride The Lightning eller Painkiller. Den där atmosfären som du letar efter kommer du inte att hitta. Däremot jävligt bra metallåtar som får igång adrenalinet och som gör en glad.