2021-01-01, 20:40
Medlem
Dorniers avatar
Denna hjälm syns i filmen Mannen på taket (1976). Den finns även på en bild på nätet med tillhörande text; Skottsäker dräkt med hjälm, polisen i Eskilstuna.

Det är en hjälm med skydd även för ansiktet, man kan bara se ut genom en smal springa. Inte optimalt synfält men å andra sidan är även ansiktet skyddat om nån skjuter mot fejset.

Klipp från mannen på taket (1976)

Bild och text om hjälmen

Är det nån som vet nåt mer om denna hjälm, när den togs i bruk och hur länge man använde den?

Varför används inte nåt liknande nuförtiden, man använder bara vanliga hjälmar bland poliser och SWAT teams?
Citera
2021-01-01, 20:58
Medlem
Ser ut som en vanlig Hjälm m/37 som man lagt till ett ansiktsskydd på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4lm_m/1937
Citera
2021-01-01, 21:02
Medlem
Dorniers avatar
Det kanske det är, bara visiret är nytt på en gammal hjälm?
Citera
2021-01-01, 21:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Denna hjälm syns i filmen Mannen på taket (1976). Den finns även på en bild på nätet med tillhörande text; Skottsäker dräkt med hjälm, polisen i Eskilstuna.

Det är en hjälm med skydd även för ansiktet, man kan bara se ut genom en smal springa. Inte optimalt synfält men å andra sidan är även ansiktet skyddat om nån skjuter mot fejset.

Bild och text om hjälmen

Är det nån som vet nåt mer om denna hjälm, när den togs i bruk och hur länge man använde den?

Varför används inte nåt liknande nuförtiden, man använder bara vanliga hjälmar bland poliser och SWAT teams?

Resistent möjligtvis och det kan med lite tur stoppa finkalibrig eld men energin lär nog bli kvar och ge dig allt från huvudvärk till en bruten nacke under olyckliga omständigheter ?
Citera
2021-01-01, 21:10
Bannlyst
Mannen på taket är förmodligen den bästa film om vardagligt polisarbete som någonsin producerats.

Med Carl-Gustav Lindstedt och Håkan Serner i ledande roller.

Den bästa scenen dock, är på slutet, när de båda besöker mördarens familj, och de två börjar ställa upp kaffe och fika. Det var så nära dokumentärt man kan komma.

Jag har inget bra svar på din fråga, men jag minns givetvis att dom sänkte ner en kille från en helikopter med en k-pist snurrandes hej vilt.

På den tiden ansågs det som "het action!" Men knappast något som insatsledare skulle rekommendera varken då eller i nutid.
Citera
2021-01-01, 21:19
Medlem
Citat:

Bild och text om hjälmen

Minns även hjälmen från den första Hassel-filmen (kanske Anmäld försvunnen 1986)? Mot slutet av filmen görs en inbrytning i ett flerfamiljshus. Hittar dock inte scenen på Youtube.
Citera
2021-01-01, 21:20
Medlem
Dorniers avatar
Nej Mannen på taket är ganska överskattad som helhet. Många tycker filmen är bra men många scener är lite töntiga och inte riktigt trovärdiga. Filmen har äkta 70-tals atmosfär såklart dock, och några scener är bra.

Men nu gällde det inte filmen utan den här hjälmen.
Citera
2021-01-01, 21:20
Medlem
Pederleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Mannen på taket är förmodligen den bästa film om vardagligt polisarbete som någonsin producerats.

Med Carl-Gustav Lindstedt och Håkan Serner i ledande roller.

Den bästa scenen dock, är på slutet, när de båda besöker mördarens familj, och de två börjar ställa upp kaffe och fika. Det var så nära dokumentärt man kan komma.

Jag har inget bra svar på din fråga, men jag minns givetvis att dom sänkte ner en kille från en helikopter med en k-pist snurrandes hej vilt.

På den tiden ansågs det som "het action!" Men knappast något som insatsledare skulle rekommendera varken då eller i nutid.
Jag har för mig att polisen blir skjuten i halsen när han försöker få upp ansiktsskyddet för att se. Synfältet verkade vara starkt begränsat och det är väl därför inte skyddet längre används.

Gus Dahlström, som pappa till Hirdvall, när han berättar om sonens gevär, var det jag minns mest från den vedervärdige från Säffle.
Senast redigerad av Pederley 2021-01-01 kl. 21:24.
Citera
2021-01-01, 21:22
Medlem
Dorniers avatar
Titta på klippet jag bifogade så ser du vad som händer, han hostar och lyfter på visiret. Då blir han skjuten i fejset.
Citera
2021-01-01, 21:24
Medlem
Pederleys avatar
Citat:
Titta på klippet jag bifogade så ser du vad som händer, han hostar och lyfter på visiret. Då blir han skjuten i fejset.
Då mindes jag fel.
Citera
2021-01-01, 21:29
Medlem
Huntsmans avatar
Jag har en sådan hjälm i bokhyllan.
Vet inte mer om denna utom att den är synnerligen obekväm att bära.

Fick den av ett pensionerat polisbefäl för många år sedan...
Citera
2021-01-01, 21:54
Medlem
Pressbilder från dramat vid västtyska ambassaden 1975(?) visar också poliser i dessa hjälmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in