2020-12-30, 18:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
En triangel med rak botten har även bildats på 1min och 5 min och breakout ser ut att ha skett uppåt från triangeln.
Frågan e om det var en fakeout
Edit: blev en fin breakout som även drog förbi ett av motstånden högre upp

Mm, djävla trögt dock.

Det har också skapats en väldigt tydlig triangel här:
https://i.imgur.com/OxqAvCh.png

Mer bullish är nya högre lägsta och en "platt" topp, men.... ja.
Citera
2020-12-30, 19:18
Medlem
sinewaves avatar
Spänningen stiger i guld när det tredje försöket görs att bryta den gigantiska tjurflaggan som skapats på den dagliga datan (röda feta linjer):
https://i.imgur.com/QXUC1nn.png

Ett möjligt köpläge vid brott är baktest eller bara gå in med väldigt snål stoploss och sedan gå ur och gå in vid baktest ... etc.

Då jag suttit hela dagen och sett min position i guld pendla mellan +5 och +0% är jag pessimistisk. Volymen verkar nästintill noll varpå det är svårt att se någon typ av explosion uppåt.
Citera
2020-12-30, 19:43
Medlem
sinewaves avatar
Möjlig Dubblelbotten, S&P @ 5 min om ca 1 min.

Detta är en av de starkare köpsignaler som finns.

Edit: Bekräftad, tjurarna satt och väntade dock och tryckte upp priset fort.
Första gången på hela kvällen som tjurarna vaknar till liv för övrigt.

Uppgången såldes snabbt ned även om det inte sålts under 50% retrace ännu (dvs 50% av uppgången). Vore kul att se någonting som går upp som inte på första tänkbara motstånd uppåt utgör det perfekta tillfället att korta tillgången. Det har varit något för enkelt att vara permabjörn idag.

Positionen jag tog slutade på -1.12%, sålde av vid under 50% retrace. Tur var det då det bara fortsatte nedåt sen.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-30 kl. 20:37.
Citera
2020-12-31, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Spänningen stiger i guld när det tredje försöket görs att bryta den gigantiska tjurflaggan som skapats på den dagliga datan (röda feta linjer):
https://i.imgur.com/QXUC1nn.png

Ett möjligt köpläge vid brott är baktest eller bara gå in med väldigt snål stoploss och sedan gå ur och gå in vid baktest ... etc.

Då jag suttit hela dagen och sett min position i guld pendla mellan +5 och +0% är jag pessimistisk. Volymen verkar nästintill noll varpå det är svårt att se någon typ av explosion uppåt.

Fin ökning på guldet nu efter 100 års konsolidering

Hoppas på en ordentlig breakout
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-31 kl. 02:27.
Citera
2020-12-31, 03:05
Medlem
annanmedlems avatar
Vad gäller flygbolagen bör man väl veta vad man köper i alla fall.

Finns det två bolag och ena ligger risigare till och därav kostar mindre så kanske det ses som det mer attraktiva alternativet men om det dör och det andra blir kvar och tar över dess trafik och kunder så var det ju rimligtvis det dyrare som var det bättre valet.

Min bekant verkar precis nyss ha köpt NAS men han hade ju värsta drömvärderingen som potential och verkade killgissa på den till om de kunde nå halva den gamla värderingen och därav ha halva aktiepriset. Men det var så att de som räddade bolaget typ norska staten eller de som hade lånat ut pengarna eller så fick massor massor med aktier? Skulle få? Så vid halva värderingen skulle väl inte aktiepriset vara någonstans alls i närheten av hälften av vad det har varit? Jag har inte följt turerna och vet inte hur det ligger till. Visst, försvann skulder är ju det värt något också visserligen.

Bygger snacket om att folk inte skulle flyga i framtiden på att de skulle sitta och snacka i Zoom istället? Inte behöva ta sig till jobbet? Rent ekonomiskt finns det kanske effektivitet att vinna på det men om man är någon som har fått flygit runt vill man sitta framför datorn och istället? Klart sitta på planet är ju inte toppen heller.

Som synes vet jag inte hur läget ser ut men jag tycker iaf man skall ha mer att gå på än att "oj bara de kommer tillbaka halvvägs så kommer ju aktien vara värd 19 000 kr!", nej, om jag har förstått saken rätt innan (kanske inte gäller?) så kommer den inte det.
Senast redigerad av annanmedlem 2020-12-31 kl. 03:07.
Citera
2020-12-31, 03:38
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad gäller flygbolagen bör man väl veta vad man köper i alla fall.

Finns det två bolag och ena ligger risigare till och därav kostar mindre så kanske det ses som det mer attraktiva alternativet men om det dör och det andra blir kvar och tar över dess trafik och kunder så var det ju rimligtvis det dyrare som var det bättre valet.
Människan är ett vanedjur, man vänjer sig fort vid förändringar och det är svårt att vända tillbaka. Upp till två års hemester kan göra att folk köper en sommarstuga i Sverige istället för att resa - eller varför inte en hyfsad båt? En del skaffar hund eller katt när de känner sig ensamma och då blir det genast svårare att resa. Jag tror att det tar lång tid för flyget att återhämta sig och det var därför jag sålde av mina Airbus med en mindre vinst. Efter ett år med begränsade flygresor så är det ännu inte slut. Det gäller för företagen att överleva till sommaren 2022 då folk borde ha fått vaccinet.

Vi är nu inne i Fas 2 av 4 när det gäller vaccinering och det är bara en liten beställning än så länge.
Citat:
Fas 4

I den avslutande fasen kan vaccination erbjudas till övriga vuxna personer som inte tillhör en riskgrupp.

Regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har slutit ett avtal om att alla vuxna som bor i Sverige ska ha erbjudits vaccination mot covid-19 under det första halvåret 2021.
Frågan är om Fas 4 blir klar innan semestern 2021 i Sverige. Men för att flygresor ska fungera som vanligt så måste även resmålen vara vaccinerade - så det är en hel del om och men. Med så stor osäkerhet så tror jag att man tänker sig för innan man bokar en resa.
Citera
2021-01-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Människan är ett vanedjur, man vänjer sig fort vid förändringar och det är svårt att vända tillbaka. Upp till två års hemester kan göra att folk köper en sommarstuga i Sverige istället för att resa - eller varför inte en hyfsad båt? En del skaffar hund eller katt när de känner sig ensamma och då blir det genast svårare att resa. Jag tror att det tar lång tid för flyget att återhämta sig och det var därför jag sålde av mina Airbus med en mindre vinst. Efter ett år med begränsade flygresor så är det ännu inte slut. Det gäller för företagen att överleva till sommaren 2022 då folk borde ha fått vaccinet.

Vi är nu inne i Fas 2 av 4 när det gäller vaccinering och det är bara en liten beställning än så länge.

Frågan är om Fas 4 blir klar innan semestern 2021 i Sverige. Men för att flygresor ska fungera som vanligt så måste även resmålen vara vaccinerade - så det är en hel del om och men. Med så stor osäkerhet så tror jag att man tänker sig för innan man bokar en resa.

Edit: var inte meningen att citera dig

Intressant dag. Fyndade guld klockan 00.00 idag som öppnade på ett gap.
Btc och dxy sjunker allt annat är grönt. Us öppnar på plus och en gap ned som fylls direkt. Us fortsätter sedan ned(än så länge)

Är det pengar från btc som flyttats till råvaror och aktier?

Silver har stuckit iväg ordentligt
Citera
2021-01-04, 16:20
Medlem
sinewaves avatar
RSI @ 5 min tyska DAX är under 20.

Köpläge? Mja, trenden är våldsamt nedåt men tillfälle att börja titta på datan.
Citera
2021-01-04, 18:25
Medlem
Citat:
RSI @ 5 min tyska DAX är under 20.

Köpläge? Mja, trenden är våldsamt nedåt men tillfälle att börja titta på datan.

Ser ut som vi kanske sett botten nu på s&p.

Edit: Köpläge just nu enligt mig. I alla fall värt en chans

Edit2: var det en dubbelbotten nyss? 3: nej den bröts
Senast redigerad av Temujin56 2021-01-04 kl. 18:46.
Citera
2021-01-04, 18:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ser ut som vi kanske sett botten nu på s&p.

Edit: Köpläge just nu enligt mig. I alla fall värt en chans

Edit2: var det en dubbelbotten nyss? 3: nej den bröts

Det är ju 3 tick ned för varje tick upp för tillfället.

Däremot kommer S&P möjligtvis kryssa på extrem låg på MACD, men det sker inte om det bara är röda candles givetvis. Utöver det råder bullish divergence, men samtidigt har S&P gått nästan -3% på 3 timmar vilket inte är helt vanligt.

Trots det få köpare för tillfället.
Citera
2021-01-04, 18:57
Medlem
Citat:
Det är ju 3 tick ned för varje tick upp för tillfället.

Däremot kommer S&P möjligtvis kryssa på extrem låg på MACD, men det sker inte om det bara är röda candles givetvis. Utöver det råder bullish divergence, men samtidigt har S&P gått nästan -3% på 3 timmar vilket inte är helt vanligt.

Trots det få köpare för tillfället.

För mig ser det ut som det vänt upp. Men det kam snabbt vända. Kollar på 1min grafen
Citera
2021-01-04, 19:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
För mig ser det ut som det vänt upp. Men det kam snabbt vända. Kollar på 1min grafen

1 min kan vända upp och ned flera gånger om. Rätt var det är så kommer det någon som kan flytta kursen 0.10% och så skapas en ny lägre lägsta ... osv.

Därmot har det skapats en högre lägsta på 1, 3 och 5 min.
Men att det vänt...? Något tidigt att säga, behövs en högre högsta och en ännu högre lägsta innan man kan säga att det vänt på något vis. Annars kan det snarare röra sig om björnar som är på lunch.

När/om över den här röda zonen kan man nog säga att det börjar se ut som en vändning:
https://i.imgur.com/fw2SkgJ.png

Se dock också MACD-krysset på 5, senast det blev ett kryss så långt ned så ... Fint köpläge, gäller ju dock också att våga när det på t ex 15, 30 och 60 min gått lodrätt nedåt. :)
Senast redigerad av sinewave 2021-01-04 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in