2021-01-04, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är en sak att vaccinera de arbetar på IVA eller covidavdelningar, men något helt annat att vaccinera alla de 300.000 som jobbar inom sjukvården innan man vaccinerar äldrevården. Det senare skulle vara väldigt tveksamt, ur ett etiskt perspektiv. Det skulle innebära att ungefär tusen fler skulle dö hinna i äldreomsorgen.

Sen så är det även personalen i hemtjänst och äldreomsorg som rundas, och dessa är likställda med sjukvårdspersonal i prioritet enligt WHO.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Vi pratar 1,5 miljon potentiella smittspridare som träffas, som sedan smittar lärare, föräldrar som i sin tur smittar folk i butiker, kollektivtrafik, arbetskamrater, vårdanställda. Blir säkert jättefint med muterade varianter av Covid19 som är 70% mer smittsam.

Är rädd för att det håller på att blåsa upp till perfekt storm i Sverige.

Precis vad svenska myndigheter har som mål.

Aja jag har varit isolerad i 9 månader. Kan fortsätta kolla serier och ruska tupp i 10 år till utan kontakt med levande varelser.
Citera
2021-01-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källkritik. Du säger ju själv att du ej förstår artiklarna. Hur kan du då hävda källkritik?

Att förstå vad man kan tillgodogöra sig eller inte är ett minimikrav för att kunna utvärdera källor. Ingen vet allt så om någon utan expertkunskaper presterar en jättelång lista med källor inom ett område som man inte själv behärskar så bör det stämma till eftertanke. Kan jag ens bedöma en enda artikel?

Utöver det måste jag även kontrollera upphovspersonerna bakom artiklarna, vilka är det, hur bedömer jag det. Är man inte insatt i området är det jättesvårt. Men visst kan man läsa abstract och kolla upp lite om universitet och liknande. Det är ett enormt arbete för listan du producerade med copy-and-paste.

Här får man nog framförallt värdera vad organisationer, sammanslutningar, nyhetskällor och liknande som man har vissa kunskaper om säger i ämnet. Allt utifrån den bild man har av dessa. Att WHO inte sagt något gör mig i detta fall skeptisk t.ex.

Det enda listan säger mig är att viss forskning om Ivertmecin verkar pågå. Jag har tidigare bett Ivertmecinanhängare prestera någon riktigt övertygande artikel som tyder på att ett genombrott verkligen skett och vi snart har det som läkemedel. En sådan länk hade varit 100 ggr mer värd än din i praktiken meningslösa lista.
Citera
2021-01-04, 18:12
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
SCB tycks här ange under 90 000 döda år 2020.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/

Vad de riktiga siffrorna blir vet vi först om en månad ungefär.

Ska man från dessa siffror räkna ut hur många som dött "av" Covid-19 så får man ta hänsyn till saker som den milda vintern, väldigt mild influensa, färre dödolyckor i trafiken m.m. Vad man nu skall ha den siffran till vet jag inte.
Citera
2021-01-04, 18:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej det har jag inte, eftersom ingen släpper de uppgifterna (med rätta).

Men det är säkert en betydande del 50-70-åringar också.

Varför med rätta? Jag tror många skulle tycka att det vore intressanta uppgifter.
Citera
2021-01-04, 18:13
Medlem
Citat:
Sluta desinformera. Hört 3000-4000 fler döda än ett normalår kunde förväntas, men SCB tycks här ange under 90 000 döda år 2020.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/

(Varför eventuell överdödlighet blir lägre än 8500 covid-döda kan jag förklara...)

Du länkar till en text som är nästan tre månader gammal, är det tänkt att man ska dig på allvar eller?
Citera
2021-01-04, 18:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Sluta desinformera. Hört 3000-4000 fler döda än ett normalår kunde förväntas, men SCB tycks här ange under 90 000 döda år 2020.

Antal döda för år 2020 har redan passerat 95000 och december är långt ifrån färdigräknad.

Vi kommer att hamna på minst 97000-98000 döda för i år. Vilket ska jämföras med genomsnittet för de 5 åren innan, vilket är 90962. Vilket innebär att vi kommer hamna på minst 6000-7000 högre än detta genomsnitt i år.

Antal döda per år

2015 : 90907
2016 : 90982
2017 : 91972
2018 : 92185
2019 : 88766
2020 : 97000-98000 (uppskattat)

Källor:
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
Citera
2021-01-04, 18:21
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Massmördar-Anders har inte bara tusentals svenska liv på sitt samvete.

Anders Tegnell påverkade Boris Johnson att inte införa ordentliga åtgärder i september vilket ledde till 1.300.000 extra coronafall.

The delay in imposing restrictions in England after September’s meeting with Tegnell and co led to an estimated 1.3m extra Covid infections.

Massmördar-Anders är inte så populär i Storbritannien nu. I Sverige är han fortfarande en hjälte.

...

UK, jämte Kanada och Australien, ett samhälle där polisen kan ingripa mot den som inte bär mask och annat.

Klipp från Kanada där grannar ska ha angett nyårsfirandemed 6 personer utan munskydd hemma och en polisstyrka utför hembesök, överfaller med kram och arresterar:

https://www.bitchute.com/video/1j3GyFVgVZb1/ via bitslide

Sånt minskar inte problemet med ett virus.

De som propsar på mer åtgärder av lockdowns mm torde gilla statlig intervention i människors liv. UK har väl haft sämre urveckling efter lockdown än Sverige. Sett länder och stater med munskyddstvång med sämre utveckling än jämförbara länder/stater utan det.
Citera
2021-01-04, 18:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Varför med rätta? Jag tror många skulle tycka att det vore intressanta uppgifter.
Det finns på socialstyrelsens statistiksida:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Scrolla ner till "Åldersfördelningen vecka för vecka för patienter med covid-19 nyinskrivna i slutenvård"
Citera
2021-01-04, 18:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Därför att jag anser att gemene man varken har behov av eller rätt at behöva veta allt.

Du har väl aldrig varit intresserad av åldern på de som ligger på AVA eller infektion, eller annan avdelning innan mars 2020 och har kunnat leva ditt liv ändå va?
Citera
2021-01-04, 18:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Därför att jag anser att gemene man varken har behov av eller rätt at behöva veta allt.

Du har väl aldrig varit intresserad av åldern på de som ligger på AVA eller infektion, eller annan avdelning innan mars 2020 och har kunnat leva ditt liv ändå va?
Informationen finns som jag skrev i mitt förra inlägg. Där kan man se att åldern snarare är högre på de inskrivna nu än i våras . Incidensen sjukhusinskrivna per 100 000 är tydligt högre ju äldre man är.
Citera
2021-01-04, 18:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det finns på socialstyrelsens statistiksida:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
Scrolla ner till "Åldersfördelningen vecka för vecka för patienter med covid-19 nyinskrivna i slutenvård"

Tack! Intressanta siffror. Börjar öka på allvar efter 50 med tydlig övervikt för 60-79 år. Inte helt överraskande siffror, men trodde nog att det skulle varit något yngre i snitt.
Citera
2021-01-04, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ouch... Du menar att din kompetens på området är högre än Indiens, som har godkänt och börjat använda det.

Gå tillbaka ett par sidor i tråden så har du ett stort antal referenser

Du hittar ju bara på en massa skit utan en enda referens el. länk.

Du trammsar ju förbi all vett och reson.

För det första ljuger du direkt ut: Indien rekommenderar INTE ivermectin i sin nationella behandlingspolicy för covid-19 (så kallad treatment policy).

https://www.newindianexpress.com/nation/2020/oct/23/change-in-covid-19-treatment-protocolivermectin-drug-not-to-be-usedicmr-issues-advisory-on-felud-221 4115.html

https://health.economictimes.indiatimes.com/news/pharma/anti-parasitic-drug-ivermectin-not-to-be-included-for-covid-19-treatment-protocol-health-ministry/78819616

"The national Covid management guidelines do not advise the drug’s use."

Och dessutom OM din jävla lögn hade varit sann: Indien??

När samtliga 42 länder i västvärlden INTE rekommenderar det än? Då ska vi lyssna på världens mest korrupta land?

Alltså igen : Indien??

Som har lanserat en mängd olika mediciner för att de tjänar pengar på det såsom favipiravir, itolizumab, remdesivir och hydroxychloroquine som alla visat sig gå åt helvete?

https://www.statnews.com/2020/12/11/drug-regulator-india-failed-pandemic-stress/

The itolizumab approval
Itolizumab (Alzumab) is an anti-CD6 monoclonal antibody that was originally developed by Biocon, one of India’s largest pharmaceutical companies, to treat psoriasis. The company was hopeful that the drug could be repurposed to treat the cytokine storm that can occur in severe cases of Covid-19.

But instead of testing this hypothesis in a well-designed clinical trial, the drug was tested on a small cohort of 30 patients. On the basis of data generated from this poorly designed study, CDSCO granted the company an emergency use authorization (EUA) so itolizumab could be used treat cytokine release syndrome in patients with moderate-to-severe Covid-19 and acute respiratory distress syndrome on the recommendation of a “subject expert committee.” The approval was granted subject to the company conducting a Phase 4 study, which involves post-marketing surveillance. In effect, CDSCO waived a typical, rigorously designed Phase 3 clinical trial, like those had been carried out in the U.S. and Europe to evaluate the efficacy of remdesivir and dexamethasone.

The CDSCO’s actions soon came under withering criticism for a number of reasons including a poorly designed trial, lack of rigor, lack of transparency about the membership of the subject expert committee, and confusion about the provision in Indian law that allowed for emergency use authorization.

The National Taskforce of the Government of India that was set up to determine treatment protocols for Covid-19 declined to include itolizumab in the national treatment protocol, exposing how even government bodies had little faith in the regulatory process that was used to approve the drug for treating Covid-19 patients.

The favipiravir approval
The second dodgy approval granted during this pandemic by the CDSCO is for favipiravir (sold as FabiFlu in India), an antiretroviral drug developed by Japan’s Fujifilm Group to treat influenza that it licensed to Mumbai-based Glenmark Pharmaceuticals.

In June 2020, director Somani, on behalf of CDSCO, granted Glenmark “emergency use” approval to market favipiravir as a treatment for mild and moderate cases of Covid-19. Experts have raised serious questions about the efficacy of this drug in treating patients with Covid-19. A review of the literature on favipiravir in June by a trio of Indian researchers concluded that there was no convincing evidence for the efficacy of the drug in treating Covid-19. At the time, there were serious questions being raised about the medical basis of the approval granted to Glenmark, since the DCGI was simply not disclosing any information that Glenmark had provided upon which the CDSCO based its approval.

Glenmark recently announced the results of a Phase 3 trial it conducted in India on the efficacy of favipiravir for Covid-19. It claimed the drug was more effective than the standard of care for treating mild and moderate cases of Covid-19. Critics have questioned the company’s claim, asking why the trial was open label and why the outcome regarding the primary endpoint, which was viral clearance, was not statistically significant. The company has been accused of cherry picking from the trial’s secondary endpoints to launch a media campaign claiming the drug is effective for treating Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in