2021-01-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att inte fler har dött kan du tacka sjukvården för. De flesta som får sjukhusvård överlever. Men det kostar mycket pengar och är väldigt jobbigt för personalen för att inte tala om patienterna. Skulle vården bli starkt överbelastad kommer även dödstalen att öka.

Ett annat problem är att även andra sjuka drabbas genom att operationer ställs in. Detta leder till att cancersjuka och hjärtsjuka kan hinna dö för att de inte får operation i tid.
Det är en sak att vaccinera de arbetar på IVA eller covidavdelningar, men något helt annat att vaccinera alla de 300.000 som jobbar inom sjukvården innan man vaccinerar äldrevården. Det senare skulle vara väldigt tveksamt, ur ett etiskt perspektiv. Det skulle innebära att ungefär tusen fler skulle dö hinna i äldreomsorgen.

Sen så är det även personalen i hemtjänst och äldreomsorg som rundas, och dessa är likställda med sjukvårdspersonal i prioritet enligt WHO.
Citera
2021-01-04, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du borde söka jobb hoss Dr. Tengele.

Sorry, men dina resonemang håller ej som du presenterar dem.
Man kan endast gå på antalet vårdade och se hur överlevnadschansen ändras.

Titta på alla referenser ett par sidor tillbaka i tråden om du vill diskutera, ivermectins,
vara eller icke vara.

Dax att du levererar några undersökningar som visar på att I. inte fungerar.

1. Det var du som presenterade länken med siffrorna för Indien och insinuerade att det bevisade något. Du bör förklara vad eftersom jag med all tydlighet visade att dessa var fullständigt irrelevanta. Vad är det du försöker visa med dessa siffror relaterat till I?

2. Att vara emot pseudovetenskapliga utlåtanden från troll på internet som inte kan värdera vetenskaplig relevans har ingen som helst koppling till ens inställning till Tegnell. Han är inte klok någonstans men det verkar vara en egenskap ni tyvärr delar. Studierna på ivermectin är generellt problematiska på grund av en eller flera av följande orsaker och det inkluderar samtliga 28 som du repeterar om och om igen i vad som är en metaanalys som inte i sig ens är publicerad eller peer reiewed:

- ej peer reviewed
- ej gjorda på människor
- ej tillräckligt stort underlag
- ej utforskat biverkningar
- ej uppföljda i västerländska länder

3. Det är DIN uppgift att leverera undersökningar som visar att I fungerar, inte omvänt, eftersom du påstår att det fungerar. Försök inte med några billiga retoriska knep när du inte har något i övrigt att komma med. Jag påstår inte att det inte fungerar, jag påstår att det är för tidigt att avgöra. Eventuellt kommer det ändras om några månader - den som lever får se - men just nu är I's eventuella verkan inte tillräckligt väl utforskad och då bör man (LÄS: DU!) vara försiktig och inte mala på dag efter dag om det som om det vore fakta.
Senast redigerad av text-tv-202 2021-01-04 kl. 17:13.
Citera
2021-01-04, 17:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Absolut, överdödligheten för december kommer nog landa på 2000-2500.

Sen ser det mörkt ut för januari-mars. Men enligt personer som Beaver14 och andra som har problem med logiskt tänkande, så ska vi väl antagligen trycka på "Reset" vid nyår och inte räkna hela 365-dagarsperioden sedan de första dödsfallen började i mars.
Så är det. Överdödligheten för mars-december 2020 kommer att bli drygt 8000. I januari 2021 landar det troligtvis på minst 2000 som det ser ut. Februari är för tidigt att säga men överdödligheten för coronaåret kommer att landa på minst 11000, troligtvis lite mer.
Citera
2021-01-04, 17:11
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det handlar om relevansen för argumentet om Ivertmecins eventuella vara eller inte vara som medicin mot covid19 på en sajt för lekmän som denna.

Den som vet lite om hur vetenskap fungerar men inte själv är expert på ett område begriper att en sådan lista som du postade är totalt värdelös. Varje artikel skulle ta timmar i anspråk att ens avkoda trovärdigheten i för en ickeexpert och att sammanväga deras betydelse tar i sin tur veckor för att sedan i näta steg behöva lämnas till en statistiker att sammanväga. Särskilt om du inte också levererar rådatat i digital form handlar det väl om ett halvårs arbete.

Du vet ju likaväl som jag att du egentligen inte har en aning om vad de där artiklarna betyder sammantaget, eller ens var och en separat. Du postar istället en mängd för det skall verkar märkvärdigt eftersom du saknar förmågan att destillera ut något konkret som kan utgöra ett argument som går att ta ställning till. Du visar din egen oförmåga med en sådan post.

Jag känner inte till artiklar som avskrivit Ivertmecin och jag har heller inte själv sagt att det inte fungerar. Men det betyder sannerligen inte att jag därmed tror det fungerar. Det finns helt enkelt ingen möjlighet för mig som icke expert att avgöra i nuläget. Inte för dig heller.

Försök ej sätta ord i munn el. göra påståenden om mig.

Fram med källor. El. lägg ner.

Du fortsätter med billig retorik, och inga källor eller referenser.

Det är inget annat än Trams och Off Topic.
Citera
2021-01-04, 17:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garaldgaraldsson
En grotesk överdödlighet!!skämtar du eller.
Då ska väl inte antalet döda per år vara ungefär som alla andra år.
Kejsaren har inga kläder!sluta ropa om vargen fårapojke en vacker dag kommer vargen på riktigt.

Antal döda är inte som andra år:

Antal döda per år

2010 : 90487
2011 : 89938
2012 : 91938
2013 : 90402
2014 : 88976
2015 : 90907
2016 : 90982
2017 : 91972
2018 : 92185
2019 : 88766
2020 : 97000-98000 (uppskattat)

Som du ser så är skillnaden mellan 2020 och de 10 åren innan enorm.

Med andra ord så är även överdödligheten enorm.

Källor:
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/[/quote]
Citera
2021-01-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Jag skrev ju att jag inte har källor som visar det du påstår att jag påstår. Jag skrev att ingen av oss har förmågan att bedöma Ivertmecin i nuläget och att din långa lista bara gör dig löjlig.

Det verkar som du känner en grundläggande frustration över ovissheten som råder gällande vissa förhållanden och därför hänger dig åt önsketänkande som tröst. Men den enkla sanningen är att vi inte vet allt om behandlingar och mediciner ännu, ett år är ju ingenting i sådana här sammanhang. Jag föreslår att du istället gläds åt det redan finns en handfull vaccin på gång, det är ju helt fantastiskt. Så får du ge dig till tåls gällande Ivertmecin och se om det var något att satsa på eller ej. Kanske, kanske inte.
Citera
2021-01-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Antal döda är inte som andra år:

Antal döda per år

2010 : 90487
2011 : 89938
2012 : 91938
2013 : 90402
2014 : 88976
2015 : 90907
2016 : 90982
2017 : 91972
2018 : 92185
2019 : 88766
2020 : 97000-98000 (uppskattat)

Som du ser så är skillnaden mellan 2020 och de 10 åren innan enorm.

Med andra ord så är även överdödligheten enorm.

Källor:
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
[/quote]

Enorm är väl att ta I...
Citera
2021-01-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
1. Det var du som presenterade länken med siffrorna för Indien och insinuerade att det bevisade något. Du bör förklara vad eftersom jag med all tydlighet visade att dessa var fullständigt irrelevanta. Vad är det du försöker visa med dessa siffror relaterat till I?

2. Att vara emot pseudovetenskapliga utlåtanden från troll på internet som inte kan värdera vetenskaplig relevans har ingen som helst koppling till ens inställning till Tegnell. Han är inte klok någonstans men det verkar vara en egenskap ni tyvärr delar. Studierna på ivermectin är generellt problematiska på grund av en eller flera av följande orsaker och det inkluderar samtliga 28 som du repeterar om och om igen i vad som är en metaanalys som inte i sig ens är publicerad eller peer reiewed:

- ej peer reviewed
- ej gjorda på människor
- ej tillräckligt stort underlag
- ej utforskat biverkningar
- ej uppföljda i västerländska länder

3. Det är DIN uppgift att leverera undersökningar som visar att I fungerar, inte omvänt, eftersom du påstår att det fungerar. Försök inte med några billiga retoriska knep när du inte har något i övrigt att komma med. Jag påstår inte att det inte fungerar, jag påstår att det är för tidigt att avgöra. Eventuellt kommer det ändras om några månader - den som lever får se - men just nu är I's eventuella verkan inte tillräckligt väl utforskad och då bör man vara försiktig och inte mala på dag efter dag om det som om det vore fakta.

Ouch... Du menar att din kompetens på området är högre än Indiens, som
har godkänt och börjat använda det.

Gå tillbaka ett par sidor i tråden så har du ett stort antal referenser

Du hittar ju bara på en massa skit utan en enda referens el. länk.

Du trammsar ju förbi all vett och reson.
Citera
2021-01-04, 17:20
Medlem
..error..
Citera
2021-01-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Enorm är väl att ta I...

Ja tio Estoniakatastrofer är ju praktiskt taget ingenting.
Citera
2021-01-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag skrev ju att jag inte har källor som visar det du påstår att jag påstår. Jag skrev att ingen av oss har förmågan att bedöma Ivertmecin i nuläget och att din långa lista bara gör dig löjlig.

Det verkar som du känner en grundläggande frustration över ovissheten som råder gällande vissa förhållanden och därför hänger dig åt önsketänkande som tröst. Men den enkla sanningen är att vi inte vet allt om behandlingar och mediciner ännu, ett år är ju ingenting i sådana här sammanhang. Jag föreslår att du istället gläds åt det redan finns en handfull vaccin på gång, det är ju helt fantastiskt. Så får du ge dig till tåls gällande Ivertmecin och se om det var något att satsa på eller ej. Kanske, kanske inte.

Citera
2021-01-04, 17:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Skottland, Storbritannien, Tyskland stänger ned.

När kommer turen till Sverige? Vi har ju nästan sämst vård i hela EU. Förstår inte hur vi ska kunna klara av att öppna upp 11 januari utan att totalt kaos kommer att utbryta på vårdavdelningarna. Speciellt inte med allt större spridning av de brittiska och sydafrikanska mutationerna. Folk kommer ju bli sjuka och någon vård kommer de inte att få. Helt otroligt hur det har blivit så här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in