2021-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Saxat från Bohuslänningen.

"Fallet Wilma Andersson kommer aldrig att lämna mig"

https://www.bohuslaningen.se/nyheter...mig-1.39359329

Tyvärr så har jag inget konto så jag kan inte se resten av artikeln.

Nyhetskrönika2020 har varit ett prövningarnas år men faktum är att det började redan i slutet av 2019. I november det året började det nämligen dyka upp inlägg på sociala medier från en förtvivlad kvinna. Hon skrev om en.......

Jag kom att följa fallet med Wilma Andersson mycket nära. Från tidiga sökningar till hela den rättsliga processen. Mina minnen från början på den ofattbara tragedin är lika starka nu och det känns som om allt inträffade i går.

Det var måndagen den 18 november som händelserna snabbt eskalerade. Efter att jag ringt ett första samtal till polisens avdelning för grova brott, som då inte visste mycket alls, var plötsligt sökorganisationen Fikk på väg till Uddevalla för att inleda sökandet. Ett sökande som följdes av många fler och totalt har beskrivits som ett av Europas största någonsin. Trots att det inte är avslutat.

Uddevallaborna mobiliserade och det var fascinerande att se den kollektiva kraft som utvecklades. Alla fantastiska insatser från unga till gamla med samma mål: att hitta Wilma Andersson.

Men dagarna gick. Uddevalla med omnejd finkammades. Inga fynd gjordes och hoppet minskade.

Jag har inga problem att lämna år 2020 bakom mig. Men fallet Wilma Andersson kommer aldrig att lämna mig.

Sen kom beskedet. Sorgen och förtvivlan. Det fruktansvärda blev verkligt. Wilma var inte bara avliden. Det var nämligen bara en enda kroppsdel tillhörande flickan som hittats och den mörkaste mardrömmen var ett faktum.

Polisen har sedan dess utfört en massiv utredning och frivilliga söker än i dag. Men inga nya fynd har gjorts.

Efter rättegångar både i tingsrätten och i hovrätten står det klart att det bara finns en enda person som vet sanningen. Han kommer dessutom att vara ute i samhället igen nästa decennium. Att stycka och gömma undan kroppen blev Tishko Ahmeds räddning från livstids fängelse.

Hovrätten ändrade nämligen straffet från livstid till 18 års fängelse. För de närstående var det en besvikelse. Flickans mamma uttalade det så väl i ett samtal vi hade efter att domen vann laga kraft: "Wilma fick bara 17 år. Han fick 18 år och är ute efter 11, medan vi har fått livstid". Nu tar 2020 slut medan familjens mardröm fortsätter – utan en kropp att begrava.

Jag greppar efter halmstrån i mitt försök att hitta något positivt i min summering av året.

Jag funderar och jag famlar. Kanske skulle jag kunna försöka formulera flera meningar om hur ett samhälle slöt ut med ett enda mål för ögonen, att hitta Wilma. Men det känns inte rätt. Allt överskuggas av det hemska öde som mötte Wilma Andersson.

Jag har inga problem att lämna år 2020 bakom mig. Men fallet Wilma Andersson kommer aldrig att lämna mig. Inte heller min önskan om att Wilmas familj ska få ett värdigt avslut.
Citera
2021-01-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Tror tvärtom att hann garanterat varit ensam om detta. Ingen skulle nog vilja beblanda sig i att hjälpa till med detta. Han har troligtvis fraktat ut kroppen i omgångar. Det är därför han åkt fram och tillbaka med bilen så många gånger.

Inga andra fotspår eller dna har ju lämnats överhuvudtaget. Det känns inte heller som ett brott där man skulle vilja blanda in andra.

Det finns noll logik i att han skulle ha fått hjälp av andra. Han har i vredesmod bragt henne om livet och har sedan gjort sitt bästa för att dölja det.

Varför han behöll huvudet och varför han lämnat en träbit med sitt namn på samt slängt blodiga örngott i en påse med hans namn på, talar väl om att han inte är världens smartaste direkt.

Kanske är han nekrofil eller liknande också. vem vet.
Jag tror som dig att han varit ensam. Jag har ibland har haft stunder där jag tänkt att det funnits utrymme för medhjälpare men alltid återkommit till att han varit ensam. Dock, med kännedom om hans och vissa släktingars närmaste omgivning skulle jag inte bli förvånad om någon mer var inblandad.

Inlägget ovan var en respons till att någon filosoferade runt att han borde haft en timme under vilken han skulle haft möjlighet pladdra fritt om hur det "verkligen" gått till och jag ser ingen som helst anledning till att han skulle få styra rättegången efter sitt godtycke. Han har haft möjligheten att prata, den tog han inte så.. "tuff shit"

Tycker det börjar bli dags för domarna runt om i Sverige börjar använda de tvångsmedel som de har tillgång till för att återskapa respekten för rätten. Det blir, enligt en notis i en tidning igår, allt oftare som vakterna får ingripa p.g.a. att någon av parterna blir våldsamma och hotar rättens ledamöter och/eller vittnen och sin motpart. En tingsrätt är inget ställe för lek eller uppträden.

Hur han tänkt i fallet med väskan och kvarlevorna och det andra han stoppade i den är det väl bara han som kan redogöra för. Jag finner då ingen logisk förklaring i det fallet. Verkar ju som han haft någon sorts plan, eftersom han stoppade ner annat krafs också, men har väl inte haft tid eller stake nog att genomföra det.

När det gäller om han var nekrofil så, varför inte? Varför skulle han inte ha fler skruvade sidor än vi redan sett. Tänker man kan förvänta sig i stort sett vad som helst från honom. Har nämnt det flera gånger att jag tror det försiggått något som han inte vill förknippas med och att det är en av anledningarna till att han inte ville berätta vad som hänt med henne. Det kan ju kanske ha hittats bevis för långt mer bestialiska eller morbida handlingar än vad vi idag vet.

Utöver det är det väl dags att koppla ihop "brott mot griftefriden" till att vara en del av mordet när det görs i nära anslutning och därmed bli en försvårande omständighet istället för att, som nu, att straffet bakas in i det andra straffet vilket inte påverkar strafflängden alls. "Brott mot griftefriden" kan sedan användas när det handlar om att välta gravstenar och gräva i gravar o.s.v.
Citera
2021-01-04, 21:24
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Jag tror som dig att han varit ensam. Jag har ibland har haft stunder där jag tänkt att det funnits utrymme för medhjälpare men alltid återkommit till att han varit ensam. Dock, med kännedom om hans och vissa släktingars närmaste omgivning skulle jag inte bli förvånad om någon mer var inblandad.

Inlägget ovan var en respons till att någon filosoferade runt att han borde haft en timme under vilken han skulle haft möjlighet pladdra fritt om hur det "verkligen" gått till och jag ser ingen som helst anledning till att han skulle få styra rättegången efter sitt godtycke. Han har haft möjligheten att prata, den tog han inte så.. "tuff shit"

Tycker det börjar bli dags för domarna runt om i Sverige börjar använda de tvångsmedel som de har tillgång till för att återskapa respekten för rätten. Det blir, enligt en notis i en tidning igår, allt oftare som vakterna får ingripa p.g.a. att någon av parterna blir våldsamma och hotar rättens ledamöter och/eller vittnen och sin motpart. En tingsrätt är inget ställe för lek eller uppträden.

Hur han tänkt i fallet med väskan och kvarlevorna och det andra han stoppade i den är det väl bara han som kan redogöra för. Jag finner då ingen logisk förklaring i det fallet. Verkar ju som han haft någon sorts plan, eftersom han stoppade ner annat krafs också, men har väl inte haft tid eller stake nog att genomföra det.

När det gäller om han var nekrofil så, varför inte? Varför skulle han inte ha fler skruvade sidor än vi redan sett. Tänker man kan förvänta sig i stort sett vad som helst från honom. Har nämnt det flera gånger att jag tror det försiggått något som han inte vill förknippas med och att det är en av anledningarna till att han inte ville berätta vad som hänt med henne. Det kan ju kanske ha hittats bevis för långt mer bestialiska eller morbida handlingar än vad vi idag vet.

Utöver det är det väl dags att koppla ihop "brott mot griftefriden" till att vara en del av mordet när det görs i nära anslutning och därmed bli en försvårande omständighet istället för att, som nu, att straffet bakas in i det andra straffet vilket inte påverkar strafflängden alls. "Brott mot griftefriden" kan sedan användas när det handlar om att välta gravstenar och gräva i gravar o.s.v.
Absolut! Tänker att detta med bevis på HUR hon dött?
Jag förstår bevisföringen i sak givetvis men i detta fallet var det bråk, ett outgrundligt skrik som avslutning, tyst. Bevis av spridd muskelmassa, hugg i linoleummatta, hans fingeravtryck, hennes huvud separerad fr Kroppen och ingen kropp.
Citera
2021-01-05, 11:34
Medlem
Horrorgrams avatar
Att ni orkar fortsätta snacka om det här. Varför stängs inte tråden? Finns ju inget vettigt som någon skriver längre.
Citera
2021-01-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Att ni orkar fortsätta snacka om det här. Varför stängs inte tråden? Finns ju inget vettigt som någon skriver längre.
Ha, så allt där det inte skrivs något vettigt skall låsas alltså?
Citera
2021-01-05, 17:16
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

En märklig situation är ju den där han hävdat att hon gått upp på vinden och velat hänga sig och att han räddade henne. Vad hände egentligen där? Var det han som ströp henne egentligen eller varför ville hon inte prata eller berätta för nån om det?

Trodde först det var en historia han hittat på i efterhand för att hävda att hon hade ett självskadebeteende och att det lett till hennes försvinnande men det verkar vara något annat.
Citera
2021-01-05, 22:21
Medlem
Jag har några undringar. När hon hängde sig i skärpet från sin morgonrock (som inte lämnade några spår) så höll han henne och knöt upp knuten med en hand? Jag vill säga att det är skitsnack. Det är fan omöjligt på alla sätt. Så hela den delen med självmordsförsöket är Bs. Och varför står det inget mer om blodet i bilen? Eller har jag missat det? För visst hittade dom blod på solskyddet i hans pappas bil?
Citera
2021-01-06, 01:10
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ha, så allt där det inte skrivs något vettigt skall låsas alltså?

Kommer ju ingen vart här folk spekulerar ju bara konstant. Varför inte bara stänga tråden då den inte uppfyller någon som helst nytta?
Citera
2021-01-06, 14:52
Medlem
Citat:
Kommer ju ingen vart här folk spekulerar ju bara konstant. Varför inte bara stänga tråden då den inte uppfyller någon som helst nytta?
Hade inte blivit mycket kvar om folk slutade spekulera. Men stäng om du vill. Jag har ett liv, haft i över 60 år, utanför detta så det stör inte mig. Stör mig inte om det är kvar heller.
Citera
2021-01-06, 15:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Men det ör väl bara tt sluta läsa inne i tråden.

För även om domen vunnit laga kraft så har defacto inte hela Wilmas kropp återfunnits.
Så fallet, eller gåtan, är inte helt och hållet löst.

Dessutom är det nog fler än jag som väntar på att få höra mer om Tisskos ”bravader” i fängelset. På häktena är det mer restriktioner, mer säkerhet, mindre möjlighet till umgänge, men på många av anstalterna är det mycket mer öppet...och öppna rum...
Citera
2021-01-06, 21:52
Medlem
Bambambis avatar
Om jag förstått rätt så kommer fallet tas upp i ”svenska fall” serien som börjar i februari.
En bild på tishko visades iaf på när ”reklam” för årets säsong.
Citera
2021-01-06, 22:18
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Om jag förstått rätt så kommer fallet tas upp i ”svenska fall” serien som börjar i februari.
En bild på tishko visades iaf på när ”reklam” för årets säsong.

Bra skämskudde för föräldrarna Blir han inte förskjuten efter det så blir han det nog aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in