2021-01-04, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Tack! Du säger exakt det jag ville säga, men du formulerar det mycket bättre. Taktiken vissa verkar vilja att Frida skulle ha använt sig av bygger ju på att andra löpare själva skulle ha haft en annan taktik.

För att undgå kritik här inne hade det bästa för Frida varit att prestera lite sämre (dvs normalt) i sprinten så att hon hade gått ut klart bakom Diggins och Brennan i dag. När hon sedan matat ikapp det men till slut blivit frånspurtad hade hon hyllats för sin heroiska insats. I andra hand borde hon kort efter start ha lagt sig som en vägbom över banan för att tillförsäkra att hennes magnetism inte lyckades dra upp Belo (för mig är hon alltid Belo!) och Lampic förbi Linn...

Om de tio sekunder som Diggins har (eller de fem som Brennan har för övrigt) till Frida nu på något sätt blir avgörande för slutställningen i Touren kommer jag personligen att lösa en dejt med Linn Svahn för ErrkaP.

Fika med Linn Svahn, yes! Det kör vi på! 😀😎👍
Citera
2021-01-04, 12:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker tvärtemot att det var avstånden till amerikanskorna som var det viktiga igår, inte till de bakåt. Men här har vi olika uppfattningar.

Jag tycker nog det var tre av svenskorna som inte underpresterade igår, inte bara två.
Frida och Maja var OK för mig, Linn ska nog ses som viss underprestation (hon gick troligen för hårt första varvet). Moa O hade jag förväntat mig lite mer av (har egentligen för dålig koll på henne för att veta vad som är att förvänta) - övriga underpresterade ordentligt jämfört med vad jag normalt förväntar mig (nu var mina förväntningar rätt låga på Jonna och Emma, men de åkte ändå sämre än jag befarat)
Citera
2021-01-04, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kan ju upprepa för de som inte orkade läsa mitt långa inlägg igår:

Frida Karlsson tog igår sin allra första pallplats i karriären i ett världscuplopp i fristil.
Det var hennes totalt tredje pallplats i världscupen i karriären.
Förra säsongen slutade hon 22:a i världscupen och säsongen före slutade hon på 40:e plats.

Sådan fakta är viktig att exponera - tack!!
Citera
2021-01-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tycker du överanalyserar.

-----
Kan man få beställa Diggins, Ebba, Neppy och Stupak som toppkvartett imorgon? Frida i ett vakuum 15 sek back för spänningens skull i jaktstarten.

visst gillar analysera och räka på delar av banor och det är rätt uppenbart att det inte gick så fort som det kunde för täten på varv 2 3 utför.. varför? tycker det är rätt mycket man tappar mot vissa utför och på att kostar mycket.. tappa 12 sek på Lampic utför på två varv är mycket och 8 mot Maja varv 2 3,

Nog ska vi ha Frida topp 3 får inte riskera tappa bort Diggins för mycket och hoppas Ebba får till det nu
Senast redigerad av Johanhaa 2021-01-04 kl. 12:27.
Citera
2021-01-04, 12:39
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Gäller inte bara dom två som jag ser det, tror fortavande det gott fortare för Frida mot alla andra också om hon inte dragit så mycket och dom delat på jobbet mera
OK, hon kunde ha gått 10-20 snabbare om hon släppt upp amerikanskorna ”på toppen” och amerikanskorna hållet farten, men det kunde också gått långsammare. Lampic hade bevisligen riktigt bra glid och Maja åkte väl ikapp ”sin klunga” på varv 2 och 3 så 20 sekunder snabbare kräver nog att nån i topptrion hade bättre glid än vad de hade. Men, jag tror (tyvärr) det kommer dröja länge tills vi får se en Frida som släpper fram andra åkare.
Citera
2021-01-04, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Frida och Maja var OK för mig, Linn ska nog ses som viss underprestation (hon gick troligen för hårt första varvet). Moa O hade jag förväntat mig lite mer av (har egentligen för dålig koll på henne för att veta vad som är att förvänta) - övriga underpresterade ordentligt jämfört med vad jag normalt förväntar mig (nu var mina förväntningar rätt låga på Jonna och Emma, men de åkte ändå sämre än jag befarat)

Just Emma Ribom (frånsett sprinten) har varit väldigt anonym hittills - gått under radarn)...

Sett till potentialen har både Emma och Moa Lundgren varit sega på båda distanserna - samtidigt, både Emma & Moa tror jag har kapaciteten att förgylla våra skidhelger många många år framöver!
Citera
2021-01-04, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vila en dag du också hehe...

Vi läktarexperter har aldrig ledigt - jobbar sju dagar i veckan!

Skämt å sido, när man upptäcker att man postat skidsnack 03.40 vissa dagar inser man att längdskidåkning är en viktig detalj i ens liv 😎😀👍
Citera
2021-01-04, 12:48
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
... Men, jag tror (tyvärr) det kommer dröja länge tills vi får se en Frida som släpper fram andra åkare.

men då måste hon bli mycket starkare på 10 km loppen också, och inte bara på 30 km. Högre frekvens och mer duracellkanin är nog vad som krävs. Så som Johaug kör. Mer muskler, bättre kondis, mer astmaspray, mer nebulisator mer av allt.
Citera
2021-01-04, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
men då måste hon bli mycket starkare på 10 km loppen också, och inte bara på 30 km. Högre frekvens och mer duracellkanin är nog vad som krävs. Så som Johaug kör. Mer muskler, bättre kondis, mer astmaspray, mer nebulisator mer av allt.

Kanske finns finns en anledning att duracellkaninen har en sambo som är läkare...
Citera
2021-01-04, 12:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Med tanke på de förväntningar man kunde ha på Linn på distans och efter två maxprestationer på hög höjd så tycker jag inte hon underpresterade. Hon åkte in som sexa även om hon tappade mycket tid vilket jag tycker är en OK prestation.
Citera
2021-01-04, 13:00
Medlem
Citat:
OK, hon kunde ha gått 10-20 snabbare om hon släppt upp amerikanskorna ”på toppen” och amerikanskorna hållet farten, men det kunde också gått långsammare. Lampic hade bevisligen riktigt bra glid och Maja åkte väl ikapp ”sin klunga” på varv 2 och 3 så 20 sekunder snabbare kräver nog att nån i topptrion hade bättre glid än vad de hade. Men, jag tror (tyvärr) det kommer dröja länge tills vi får se en Frida som släpper fram andra åkare.

Borde åtminstone kunnat gott jämt med Maja gruppen inte då behöva tappa så pass, Maja satt fint med i sin grupp på toppen på varv 2 och 3.. visst hade nog Lampic bra glid och är bra utför men sista ca 6 km tappar hon inte mycket alls på Frida heller så även smart åkt och bra from

Några 20 sek utför har jag väl inte pratat om? men kanske i total tid runt 10-15 bättre för Frida
Citera
2021-01-04, 13:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Frida försökte såklart köra ifrån amerikanskorna genom att mala ned dem. När de inte hjälpte till att dra som de sagt drog Frida slutsatsen att de var trötta och att hon skulle fortsätta dra.

Det låter mer än lovligt naivt. "Men de sa ju att..." Hon har onekligen en del att lära sig rent taktiskt, men förhoppningsvis kommer det med åren. Hon är ju fortfarande väldigt ung. Kanske skulle hon spana in lite cykel på Eurosport?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in