2021-01-04, 10:24
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Tycker det där med att Frida drog ändå var bra, hon hade ju förlorat en spurt oavsett mot sprintåkare.
Banan i Val Mustair passade sprintåkare i överlag, bara kolla att Linn Svahn kunde vinna första loppet.
Korta slingor brukar passa just åkare som är bra man mot man, tror inte ens Juhaug hade kunnat göra sitt lopp denna bana.
Kändes mer som en taktisk bana, kanske är Frida lite för oerfaren för den typen av lopp ännu.
I en ren individuell start hade Frida säkerligen vunnit med typ 15-20 sekunder.
Nu verkar dock amerikanskorna ha toppat formen också.
Problemet för Frida är ju dom återstående sprintarna där hon kan tappa mycket mot Diggins och Brennan. Gäller att hon kan rycka ifrån nu på dom individuella starterna.
Ska jag tolka ditt inlägg att det är mer än en sprint kvar?
Citera
2021-01-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Åtminstone på varv tre (tror jag det var) ser det ut som att amerikanskorna försöker glida/köra om (med hjälp av slipstream), men de kommer aldrig förbli och Frida får fortsätta dra. Hursomhelst - det viktiga igår var avstånden bakåt - för nu kommer nån av topp tre vinna om inte alla tre har var sin genomklappning. Dvs, jag bedömer det som att Frida förbättrade sina segerchanser under jaktstarten.

I övrigt är det påtagligt att återigen underpresterade sex av åtta svenskor som jag ser det.

Skönt att de är nere på mer normal höjd nu så vi slipper fundera över höghöjdseffekter.

täten gick inte fort utför på varv 2 eller 3 på dom två varven tappar man ca 12 sek utför på Lampic och ca 8 på Maja är det jag menar att det funnits tid att tjäna och sparat kraft
Citera
2021-01-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ska jag tolka ditt inlägg att det är mer än en sprint kvar?
Det är 1 sprint kvar.
Citera
2021-01-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vila en dag du också hehe...

Jag tycker att alla här och särskilt de som hackar på Frida borde vila tills nästa tävling.
Citera
2021-01-04, 10:33
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Jag tycker att alla här och särskilt de som hackar på Frida borde vila tills nästa tävling.

Helt rätt tänkt där, nya lopp väntar men först imorgon så spännande är det väl inte än....
Citera
2021-01-04, 10:33
Medlem
Citat:
Åtminstone på varv tre (tror jag det var) ser det ut som att amerikanskorna försöker glida/köra om (med hjälp av slipstream), men de kommer aldrig förbli och Frida får fortsätta dra. Hursomhelst - det viktiga igår var avstånden bakåt - för nu kommer nån av topp tre vinna om inte alla tre har var sin genomklappning. Dvs, jag bedömer det som att Frida förbättrade sina segerchanser under jaktstarten.

I övrigt är det påtagligt att återigen underpresterade sex av åtta svenskor som jag ser det.

Skönt att de är nere på mer normal höjd nu så vi slipper fundera över höghöjdseffekter.

Men är det inte så att om man legat länge på hög höjd har man glädje av detta även när man går ner på låg höjd, pga. de extra röda blodkroppar man skaffat sig? Eller är det bara när man är på ännu högre höjd?
Citera
2021-01-04, 10:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag tycker tvärtemot att det var avstånden till amerikanskorna som var det viktiga igår, inte till de bakåt. Men här har vi olika uppfattningar.

Jag tycker nog det var tre av svenskorna som inte underpresterade igår, inte bara två.
Citera
2021-01-04, 10:48
Medlem
Tror Frida tog precis en så bra placering hon kunde igår. Ett långsammare lopp hade bara gynnat avslutningstarka åkare ännu mer, och hade dessutom kanske bjudit in bl a. ryskorna. Hon får vara nöjd med en tredjeplats. Oavsett reseförbud eller smittoskräck så har ju amerikanskorna kunnat höghöjdsträna på hemmaplan, klar fördel.

Nån som har koll på exakt altitud för de olika banorna?
Citera
2021-01-04, 10:50
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kan ju upprepa för de som inte orkade läsa mitt långa inlägg igår:

Frida Karlsson tog igår sin allra första pallplats i karriären i ett världscuplopp i fristil.
Det var hennes totalt tredje pallplats i världscupen i karriären.
Förra säsongen slutade hon 22:a i världscupen och säsongen före slutade hon på 40:e plats.

Precis. Ibland är det bra med lite perspektiv. På vissa härinne låter ibland som att Frida har varit med lika länge som Kalla.
Citera
2021-01-04, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Det är 1 sprint kvar.

Ja och där kan hon tappa mycket mot amerikanskorna, gäller att hon drygar ut avståndet nu om hon ska ha en bra chans på touren.
Känns som Diggins har en klar fördel även i klättringen men Frida är också en god klättrare och dragare.
Nackdelen för Frida är hennes brist på erfarenhet.
Citera
2021-01-04, 11:11
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Tror Frida tog precis en så bra placering hon kunde igår. Ett långsammare lopp hade bara gynnat avslutningstarka åkare ännu mer, och hade dessutom kanske bjudit in bl a. ryskorna. Hon får vara nöjd med en tredjeplats. Oavsett reseförbud eller smittoskräck så har ju amerikanskorna kunnat höghöjdsträna på hemmaplan, klar fördel.

Nån som har koll på exakt altitud för de olika banorna?
Finns i trådstarten.
Toblach ca 1250 möh
Val för Fiemme ca 920 möh
Citera
2021-01-04, 11:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja och där kan hon tappa mycket mot amerikanskorna, gäller att hon drygar ut avståndet nu om hon ska ha en bra chans på touren.
Känns som Diggins har en klar fördel även i klättringen men Frida är också en god klättrare och dragare.
Nackdelen för Frida är hennes brist på erfarenhet.

Varför skulle Diggins ha en fördel gentemot Frida i klättringen? Förutom att hon gjort det ett antal gånger innan. Hon har väl som bäst tredje bästa sträcktid uppför Alpe Cermis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in