Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
För att komma fram till rätt taktik måste man sätta olika scenarion mot varandra och där ser det alltid olika ut från lopp till lopp beroende på vem man slåss mot.
Ska jag gissa vad dom flesta velat se från Fridas håll så var det att ta ett steg tillbaka och låta amerikanskorna dra det tredje varvet för att sedan försöka sätta in en stöt uppför på sista varvet alternativt sista backen. Problemet med antagandet är bara att amerikanskorna skulle fortsatt att hålla tempo, det troligare i min värld är snarare att Diggins bara hade valt att åka kontrollerat fram till en spurt och vunnit ändå. Då hade Frida varit någon sekund närmare i mål, men med sämre försprång på åkarna bakom.
Men jag har mest sett att hon gjort fel, inte lika mycket har sagts om den alternativa taktiken. Vore intressant att höra så man kan värdera. Jag lägger större vikt på taktiken för tourutfallet än etappen.
Tack! Du säger exakt det jag ville säga, men du formulerar det mycket bättre. Taktiken vissa verkar vilja att Frida skulle ha använt sig av bygger ju på att andra löpare själva skulle ha haft en annan taktik.
För att undgå kritik här inne hade det bästa för Frida varit att prestera lite sämre (dvs normalt) i sprinten så att hon hade gått ut klart bakom Diggins och Brennan i dag. När hon sedan matat ikapp det men till slut blivit frånspurtad hade hon hyllats för sin heroiska insats. I andra hand borde hon kort efter start ha lagt sig som en vägbom över banan för att tillförsäkra att hennes magnetism inte lyckades dra upp Belo (för mig är hon alltid Belo!) och Lampic förbi Linn...
Om de tio sekunder som Diggins har (eller de fem som Brennan har för övrigt) till Frida nu på något sätt blir avgörande för slutställningen i Touren kommer jag personligen att lösa en dejt med Linn Svahn för ErrkaP.