2021-01-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är, som jag skrev i något inlägg ovan, alltid jävligt enkelt att efteråt ha synpunkter på hur någon »borde ha gjort«. Inom travet kallas sådant för »staketkuskar«. De kan och vet allt och ljuger ofta friskt i sin egen plånbok.

Vad som experterna tycker är en generell utsaga och det som sker i en faktisk situation behöver inte på något sätt överensstämma med det. Du, och alla andra som ha synpunkter i detta fall, gör det förbannat enkelt för er. I princip säger ni: hon vann inte, alltså borde hon gjort på ett annat sätt.

Jag säger att hon inte vann för att amerikanskorna hade en fördel genom sin bättre spurtförmåga.

Jag håller med om din sista mening, det är ju uppenbart. Jag vet inte exakt hur stor skillnad det skulle ha gjort om hon inte dragit som hon gjorde, men hon hade varit närmre amerikanskorna och med mer krafter i behåll. Hennes taktik var fel eftersom den suboptimerade hennes lopp.
Citera
2021-01-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Det är väl en genomgående skillnad mellan individuella idrotter och lagidrotter. Även i friidrott, simning, skidskytte och alpint är intresset för damerna lika stort som för herrarna. Kan det ha att göra med att i individuella sporter tävlar herrar och damer ofta i direkt anslutning med varandra?

Handlar nog snarare om att sportintresserade tycker att exempelvis damfotboll är tråkig/dålig (kontrasten är enorm mot herrfotboll medan skillnaden i längdåkning är liten). Damlandslaget förlorade mot ett P15-lag med 3-0 för 5 år sedan t.ex.

Känner man som tittare att "jag skulle fan platsa i det här laget om jag tränade i några månader / var x antal år yngre" så är det svårt att entusiasmeras.
Citera
2021-01-04, 06:33
Medlem
Scalpings avatar
Fridas största chans att vinna touren är om det finns nån längre distans på 30 km med. Osäker på hur det är med den saken, men tror inte det va?

Frida är inte tillräckligt stark för att dra sönder alá Duracellkaninen Johaug på bara en mil. De har vi ju sett nu i två lopp i rad att hon inte mäktar med. För enkelt att hänga med gratis för starkare spurtare. Kan ju va höjden också, men tror inte riktigt på det. Hon måste framförallt använda hjärnan också och spela spelet smartare och aggressivare mot de andra. Förutse deras drag, planera, förstöra, luras m.m.. Men där måste hon ta hjälp av tränarna mer och lära sig använda hjärnan som redskap
Citera
2021-01-04, 08:26
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Har ni märkt nu när landslagsledningen varit tydliga med att man förväntas fullfölja hela touren att åkarna anammat det till fullo? Inte ens dom som presterar som skräp verkar vilja höra något om att bryta någon tour. Verkligen något att ta med sig för ledarna, tydlighet är vikigt!
De får ju ändå inte åka hem så då är det ingen idé att bryta
Citera
2021-01-04, 09:09
Medlem
Även astmatikern Björgen kritiserar Fridas taktik.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/bjorgen-kritiserar-frida-karlssons-taktik

Jaja, vi får väl hoppas hon lär sig till nästa gång.
Citera
2021-01-04, 09:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Marit Björgen anser att Frida gjorde ett taktiskt misstag.

https://www.tv2.no/sport/11869346/
Citera
2021-01-04, 09:32
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Klart att de tycker det, de ogina norskarna ser naturligtvis hellre att en amerikanska vinner än en svenska

Det gör dem säkert, men de brukar också sällan spara på krutet när det gäller att kritisera svenskar. Ofta vill de både äta kakan och behålla den. Om de inte kritiserar Frida, är jag faktiskt mer benägen att tycka att hon gjorde rätt.
Citera
2021-01-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Diggins sa det i en intervju.

vad skulle Diggins sagt att dom utnyttja Frida att hon var så passdrag villig och åkte med och planera avgöra på sista varvet., hon säger kanske det folk vill höra och som passar bäst när man tagit ett rygglopp
Citera
2021-01-04, 09:40
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
För att komma fram till rätt taktik måste man sätta olika scenarion mot varandra och där ser det alltid olika ut från lopp till lopp beroende på vem man slåss mot.

Ska jag gissa vad dom flesta velat se från Fridas håll så var det att ta ett steg tillbaka och låta amerikanskorna dra det tredje varvet för att sedan försöka sätta in en stöt uppför på sista varvet alternativt sista backen. Problemet med antagandet är bara att amerikanskorna skulle fortsatt att hålla tempo, det troligare i min värld är snarare att Diggins bara hade valt att åka kontrollerat fram till en spurt och vunnit ändå. Då hade Frida varit någon sekund närmare i mål, men med sämre försprång på åkarna bakom.

Men jag har mest sett att hon gjort fel, inte lika mycket har sagts om den alternativa taktiken. Vore intressant att höra så man kan värdera. Jag lägger större vikt på taktiken för tourutfallet än etappen.
Tack! Du säger exakt det jag ville säga, men du formulerar det mycket bättre. Taktiken vissa verkar vilja att Frida skulle ha använt sig av bygger ju på att andra löpare själva skulle ha haft en annan taktik.

För att undgå kritik här inne hade det bästa för Frida varit att prestera lite sämre (dvs normalt) i sprinten så att hon hade gått ut klart bakom Diggins och Brennan i dag. När hon sedan matat ikapp det men till slut blivit frånspurtad hade hon hyllats för sin heroiska insats. I andra hand borde hon kort efter start ha lagt sig som en vägbom över banan för att tillförsäkra att hennes magnetism inte lyckades dra upp Belo (för mig är hon alltid Belo!) och Lampic förbi Linn...

Om de tio sekunder som Diggins har (eller de fem som Brennan har för övrigt) till Frida nu på något sätt blir avgörande för slutställningen i Touren kommer jag personligen att lösa en dejt med Linn Svahn för ErrkaP.
Citera
2021-01-04, 09:42
Medlem
Har så svårt att förstå vad alla som klagar på taktiken tror skulle ha hänt om hon inte drog lika mycket. Att Frida skulle transformerats till Svahn på upploppet? Att Diggins och Brennan skulle ha svårare och svara på ett ryck om det gått ännu långsammare fram dit?
Citera
2021-01-04, 09:47
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Stewart
Har så svårt att förstå vad alla som klagar på taktiken tror skulle ha hänt om hon inte drog lika mycket. Att Frida skulle transformerats till Svahn på upploppet? Att Diggins och Brennan skulle ha svårare och svara på ett ryck om det gått ännu långsammare fram dit?

Exakt. Hon har ju inte många kort i kortleken och vinner på sitt Anders Södergren manér.
Citera
2021-01-04, 09:47
Medlem
Kan ju upprepa för de som inte orkade läsa mitt långa inlägg igår:

Frida Karlsson tog igår sin allra första pallplats i karriären i ett världscuplopp i fristil.
Det var hennes totalt tredje pallplats i världscupen i karriären.
Förra säsongen slutade hon 22:a i världscupen och säsongen före slutade hon på 40:e plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in