2021-01-04, 11:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Att FHM sagt från början att skolan inte är någon stor smittspridare har ju att göra med att man inte testat barnen i samma utsträckning som vuxna. Och då har ju statistiken visat just att skolan inte är representerad.
Det är väl självklart att barnen smittar varandra och tar hem covid och smittar resten av familjen precis på samma sätt som säsongsinfluensan eller vinterkräksjukan. Nåt annat vore ju otroligt märkligt. 😃
Skulle tom vilja påstå att skolan är en av de största orsakerna till den höga smittspridningen i november och december.

Det tror jag också. Tveklöst är det på detta viset. Känns som FHM har mörkat här.
Citera
2021-01-04, 11:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Englands hälsominister Matt Hancock är mer oroad över den Syd Afrikanska varianten än över den
Engelska i ett läge när sjukhusen i London är i motsvarigheten till vårat katastrofläge vilket ska bero på den snabba spridningen av Engelska varianten.

En orsak till oron kan vara att det finns en risk att Syd Afrika varianten kommer att runda vaccinen.

Sir John Bell, regius professor of Medicine at the University of Oxford, says there is 'big question mark' over the new strain.

https://www.telegraph.co.uk/news/2021/01/03/south-african-variant-could-resistant-vaccine-expert-suggests/

Ryktas om att denna variant är både mer smittsam, samt att den dödar barn också. Perfekt att hålla skolorna öppna då. Man undrar vad FHM och Skolverket har gjort för riskanalys kring detta nu under jullovet. Vore bra om de kunde redovisa sitt arbeta idag på presskonferensen.
Citera
2021-01-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man måste naturligtvis vara säker på vad man gör när det kommer till mediciner. Nu råkar Ivermektin vara en ofarlig medicin, men har man ingen aning så är det naturligtvis bäst att låta någon annan som vet mer fatta besluten.

Uttalanden om läkemedels eventuella ofarlighet rekommenderar jag alla människor att inhämta från en läkare, inte från Flashback. Inte minst de som också äter andra läkemedel.
Citera
2021-01-04, 11:51
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...
Sedan har vi alla långtidssymtom och undanträngningar på annan vård. Jag tror ju därmed inte att det är någon bra ide att låta folk bli smittade av detta i lagom takt. Det finns ingen takt som är lagom, utan målet måste vara att så få som möjligt blir smittade. Målet måste vara att fördröja så mycket som möjligt till dess vi får ut effektivt och verksamt vaccin. Målet kan inte vara något annat.

Är väl just för att man larmat och stängt ned som icke akuta saker, som operationer och att diagnosticera cancer, skjutits upp? I andra länder har folk tvingats stanna hemma. Att vi avråder från kollektivtrafik, att resa och träffa andra borde skrämt folk från primärvården.

Stängs ekonomisk verksamhet stängs ned ger det negativa effekter på betalningskraft för vård och på folks välbefinnande.

Då viruset inte försvinner kanske klokt att hålla smitta på nivå med ofrånkomligt ökat vårdtryck samtidigt som annat hålls igång. (Viruset bör likt Hongkonginfluensan övergå till en säsongsinfluensa.)
Citera
2021-01-04, 11:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Uttalanden om läkemedels eventuella ofarlighet rekommenderar jag alla människor att inhämta från en läkare, inte från Flashback. Inte minst de som också äter andra läkemedel.

Absolut. Jag talade i generella termer.
Citera
2021-01-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Intressant! Undrar om en bieffekt av t.ex. D614G, som gör viruset smittsammare, också gör att symptomen kommer snabbare?
Ja, varför inte. Det kan nog vara en kombination av olika saker. I januari i Wuhan kände inte allmänheten till viruset, så folk sökte kanske inte vård i god tid. Man kan också tänka sig att kineserna plockade in personer med milda symptom, som de hittat med smittspårning.
Citera
2021-01-04, 11:56
Medlem
madchances avatar
Citat:

Vill utveckla detta lite mer:

Om man är intresserad av Ivermektin så ta med relevanta studier till din läkare och få det utskrivet precis som vanligt. Experimentera inte, för det kan sluta i tråkigheter.
Citera
2021-01-04, 12:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sjukhussiffrorna kom först idag för i år. Ingen större förändring senaste veckan. Dock fortsätter trenden med ökade inläggningar på IVA. Över 30 nya per dag nu.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Skåne ser ut att ha en platå i positiva tester över julhelgen.
Jag inser nu att skåne antagligen har en hiskelig backlog av dödsfall att avrapportera. Det kan man se här:

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-deaths-per-county-and-day
Citera
2021-01-04, 12:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
...

För många länder är Covid-19 en värre smäll än Andra världskriget. Efter kriget tog det bara några år innan länder som Italien inledde sin ekonomiska boom som varade ända till oljekrisen på 70-talet. Deras befolkningar var unga och dynamiska och även om kriget hade varit ett enormt lidande så fanns ändå optimismen om en bättre framtid kvar. Idag är samma länder fullkomligt utmattade efter 12 raka år av ekonomisk kris som i förlängningen lett till en demografisk kris av aldrig skådade mått. Hur ska dessa länder någonsin kunna återhämta sig efter den vansinnespolitik som deras regeringar förde 2021? Finns det öht någon plan för hur man ska ta sig ur den här rävsaxen?
Skillnaden mot situationen efter Andra världskriget var att det då fanns en (sönderbombad) infrastruktur att bygga upp, vidare så gjordes många tekniska landvinningar då och att vardagslivet förenklades med t ex hushållsmaskiner och bättre kommunikationer.

Nu kan man dock satsa på utveckling inom IT och miljö. Pandemin har visat på behovet av en fungerande IT-struktur och att miljön har skonats tack vare lägre mänsklig aktivitet.
Forskningen kring pandemin har varit öppen och man har delat resultat av den med varandra.

Att de är utmattade och sitter i en rävsax tror jag inte på. Sitter folken i dessa länder och rullar tummarna? Eller sitter de passiva och apatiska med tomma blickar?
Utöver detta så är ländernas ekonomier sammanflätade så ingen kommer att tillåtas att falla.
Citera
2021-01-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sjukhussiffrorna kom först idag för i år. Ingen större förändring senaste veckan. Dock fortsätter trenden med ökade inläggningar på IVA. Över 30 nya per dag nu.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Skåne ser ut att ha en platå i positiva tester över julhelgen.
Det är nog en öppen fråga huruvida jullovet faktiskt förvärrade situationen, det medger jag, men man ser ju inte heller någon paus i smittspridningen.

Även jag trodde att lovet skulle ha en viss lugnande effekt.
Citera
2021-01-04, 12:19
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Om jag fattar denna diskussion rätt, du och några till använder överdödlighet i vanlig influensa för att spela ner mina och några tills påståenden (bekräftade av länkar/statisktik) om överdödlighet i covid19 och på så sätt "bevisa" att covid19 är en struntsak. Känns det inte lite krystat?

Trots att det i grafiken syns tydligt att överdödligheten under covid19-utbrotten är exceptionella och inte har någon alternativ förklaring annat än en annan influensa i så fall. Vilken då undrar vi då? Om det inte är covid-19. Det blir ju jättekonstigt att använda en lägre överdödlighet i vanlig influensa för att motbevisa den högre överdödligdödligheten i covid19.

Jag såg en tråd där det påstods SCB har data om döda i säsongsinfluensa där man anger man själva räknat ut 202 dör i snitt per år. Vidare stod att det bara är att kolla på SCB, och eftersom jag läst fler dör i säsongsinfluensa samt inte fann SCB-data länkade jag FHM:s info om en av säsongsinfluensorna samt frågade efter länk till data som angavs i tråd.

Du svarar inte ned länk till data men att jag har ett illasinnat syfte. Typ en konspirationsteori?

(Andra stycket om överdödlighet annat ämne och svammel a'la halmgubbe. Förnekar inte överdödlighet (ca halva dödlighet i cocid-19 enligt myndigheter).)
Senast redigerad av ankademiker 2021-01-04 kl. 12:23.
Citera
2021-01-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ryktas om att denna variant är både mer smittsam, samt att den dödar barn också. Perfekt att hålla skolorna öppna då. Man undrar vad FHM och Skolverket har gjort för riskanalys kring detta nu under jullovet. Vore bra om de kunde redovisa sitt arbeta idag på presskonferensen.

Sist som jag hörde Anders Tegnell kommentera den Engelska varianten så hade han inte köpt att den är mera smittsam. Han väntar nog på att kurvorna börjar stiga ännu brantare innan han gör nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in