2021-01-04, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Får man fråga vad syftet med den här argumentationen i sammanhanget är? För jag kommer ihåg att vi hade en lång jävla diskussion om aerosolsmitta vs luftburen smitta tidigare i år där du gick fram som en ångvält mot argumentet att SARS-CoV-2 kunde vara luftburen. Även om du enligt rådande definitioner rimligtvis kunde ha haft rätt i att det här viruset inte var luftburet så var det enligt rådande definitioner betydligt mer smittsamt än aerosolburet, d.v.s det var mer än aerosolburet så du gjorde alla en björntjänst med ditt ervinnerliga pladder, precis som vi sett WHO och FHM göra gång på gång på gång på gång. Och inget av det här är något jag kom ihåg när jag studerade biologi. Jag fick lära mig att försiktighetsprincipen gäller när man har att göra med nya sjukdomar. När togs det bort från läroplanen?
Syftet är naturligtvis att förhindra att det uppkommer en trådsannig om att "man får hjärnskador av covid-19 ".

Naturligtvis ska man vara försiktig när det gäller covid-19, jag har aldrig påstått något annat
Citera
2021-01-04, 01:15
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Norska R-talet: 1,3

Någon som tror att det svenska R-talet är lägre? ^^

Skåne har nu en fördubbling av Covid-patienter på IVA på bara två veckors tid.

Fördubbling till nuvarande 56 på IVA innebär 1 per 25 000 invånare på IVA, mot 1 per 50 000 tidigare. De flesta på IVA klarar sig va?
Citera
2021-01-04, 01:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Dödsfallen/capita och den procentuella andelen positiva tester ökar i Danmark.

Dödsfallen speglar smittläget för 3-6 veckor sedan. Andelen possetivta test beror nog delvis på urvalet, samt att danskarna tidvis testar samma personer flertalet ggr. Svårt att dra några säkra slutsats där.
Citera
2021-01-04, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Källa på det?

Enbart rester av Hongkong-influensan ger enligt FHM 1000 döda äldre årligen som säsongsinfluensa:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

"Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år."

Om jag fattar denna diskussion rätt, du och några till använder överdödlighet i vanlig influensa för att spela ner mina och några tills påståenden (bekräftade av länkar/statisktik) om överdödlighet i covid19 och på så sätt "bevisa" att covid19 är en struntsak. Känns det inte lite krystat?

Trots att det i grafiken syns tydligt att överdödligheten under covid19-utbrotten är exceptionella och inte har någon alternativ förklaring annat än en annan influensa i så fall. Vilken då undrar vi då? Om det inte är covid-19. Det blir ju jättekonstigt att använda en lägre överdödlighet i vanlig influensa för att motbevisa den högre överdödligdödligheten i covid19.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-04 kl. 01:29.
Citera
2021-01-04, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dödsfallen speglar smittläget för 3-6 veckor sedan. Andelen possetivta test beror nog delvis på urvalet, samt att danskarna tidvis testar samma personer flertalet ggr. Svårt att dra några säkra slutsats där.

Om det är svårt att dra slutsatser av den relativa siffran hur kan du då dra slutsatser ur den absoluta siffran? De testar ju mycket mindre nu än tidigare.
Citera
2021-01-04, 01:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Om det är svårt att dra slutsatser av den relativa siffran hur kan du då dra slutsatser ur den absoluta siffran? De testar ju mycket mindre nu än tidigare.

Min slutsats är att när danskarna gör fler tester men på delvis samma personer så jagar dom asymtomatisk smitta bland bla vårdpersonal på äldreboende. Där blir det inte många napp.

När dom testar färre så testas huvudsakligen personer med covid / förkylningssymptom. Då stiger andelen possetivta test.
Senast redigerad av LeeVan 2021-01-04 kl. 01:48.
Citera
2021-01-04, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
- Västra Götalandsregionen: "Det börjar bli jävligt ont om personal".
- IVA tickar stadigt upp mot 400.
- Skåne och Gävleborg har krisläge. Flera regioner ytterligare-
- Nationell IVA-kapacitet nu enbart 13%

Förnekarna i tråden, som hävdade att IVA-talen gick ned och att läget skulle bli bättre och bättre i december - de fick fel. Igen.
Hur gick det med Finlands erbjudande om IVA-hjälp till svenska regimen?
Citera
2021-01-04, 03:13
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Då kanske vi kan få mer klara besked i slutet av månaden i den här diskussionen.

WHO:s egna hemsida ger dock inga sökträffar på "ivermectin covid19" (testade alla varianter) däremot ger ivermectin andra träffar, bl.a. framgångar mot "river blindness"i Ecuador. Så även om WHO finasnierat studien verkar det inte vara något de är beredda att presentera som en framgång ännu.

Alltså precis det som de lite mer sansade här hela tiden säger, det finns inga riktiga studier klara för ivermectin som covid19-behandling.

Förstår inte vad du har för agenda. Du ljuger ju något sanslöst.

Finns ju riktigt många studier om vad Ivermectin har åstadkommit.
Man behöver inte ens "dubbelblind", då det redan dött så många människor att man sitter på
massor av statistik och resultat av tidigare testade behandlings protokoll.
Man kan testa det direkt och se vad som sker.

Fas 4, behövs inte då medicinen funnits sedan 1981.

I stället för att ljuga och snacka skit. Visa på några undersökningar med Ivermectin som visar
på att det ej har effekt. Därför att jag har inte hittat en enda, som inte påvisar positiv effekt.
Citera
2021-01-04, 04:04
Medlem
Citat:
Fast du uttryckte det inte som att du var skeptisk för din egen del utan generellt och om det är en missuppfattning så fine. Det är ju frivilligt att vaccinera sig.

Men generell skepsis för att det finns lite rykten på nätet och enstaka biverkningsfall är fortfarande foliehatt. Särskilt om man som många här tror att icke utprovade kurer är bättre (varför tror man det?) eller om man som många här gett uttryck för tror att en konspiration skall ta död på folk med vaccinet, lätt att hamna i det sällskapet om man inte är tydlig med att man begripit att många av de som lider störst risk av att dö i covid19 kommer att räddas av just vaccinet och inget annat. I nuläget. Kan ju komma alternativ men de finns inte nu.

Nja! jag är inte så säker att det kommer att vara frivilligt länge till , altså man kommer inte säga att det är tvång utan du måste för att kunna föra dig i samhället. såg tv4 morgon tv där man spekulerade i dessa banor. detta är oroväckande i mina öron! (inte allas men mina) nu hoppas jag att det inte blir så... Men vem vet

Jag kan inte svara för andra men det är klart att man måste läsa på och bilda sig en egen uppfattning.
Att köpa rakt av tycker jag är hel knäppt
Senast redigerad av Porky123 2021-01-04 kl. 04:07.
Citera
2021-01-04, 06:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Förstår inte vad du har för agenda. Du ljuger ju något sanslöst.

Finns ju riktigt många studier om vad Ivermectin har åstadkommit.
Man behöver inte ens "dubbelblind", då det redan dött så många människor att man sitter på
massor av statistik och resultat av tidigare testade behandlings protokoll.
Man kan testa det direkt och se vad som sker.

Fas 4, behövs inte då medicinen funnits sedan 1981.

I stället för att ljuga och snacka skit. Visa på några undersökningar med Ivermectin som visar
på att det ej har effekt. Därför att jag har inte hittat en enda, som inte påvisar positiv effekt.
Vet inte om den här sidan länkats till tidigare, men den tycks ge en rätt balanserad bild av vad som talar för och emot ivermectin mot covid i nuläget. Det tycks fastslaget att ivermectin har antivirala egenskaper, och inte bara mot coronaviruset, men det räcker inte för att rekommendera storskalig användning vid covid.

https://www.isglobal.org/en/healthisglobal/-/custom-blog-portlet/questions-and-answers-about-ivermectin-and-covid-19/2877257/0

Q: Could ivermectin have a role in the treatment or prevention of COVID-19?

A: Perhaps, but the answer is not straightforward.
Citera
2021-01-04, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Syftet är naturligtvis att förhindra att det uppkommer en trådsannig om att "man får hjärnskador av covid-19 ".

Naturligtvis ska man vara försiktig när det gäller covid-19, jag har aldrig påstått något annat
Dom talar om klisterhjärna.
Man blir helt enkelt trög i skallen.
Citera
2021-01-04, 06:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu verkar det som alltfler barn blir svårt sjuka också. I Lund är det tydligen fullt kaos. De kan inte ta emot fler barn. Jag undrar om det möjligen kan vara den Sydafrikanska mutationen som hittat hit. Var inte den värre för barn?

https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-fler-barn-svart-sjuka-finns-inte-plats-/

Är det verkligen så klokt att öppna upp förskolor och grundskolor nästa vecka? Måste ju vara en avsevärd risk att det blir ännu värre då. Hur ska vården fixa det, om det är fullt redan nu?

Vad finns det för plan för det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in