2021-01-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Eh, pandemin (nåja) var över för snart 7 månader sedan. Nu är det vinter. Du kanske har missat det, men varje vinter blir folk sjuka och dör. Det skulle vara mycket märkligt om det inte också var så den här vintern. Inte minst med tanke på att människor generellt har betydligt sämre immunförsvar nu efter 2020 än de någonsin haft tidigare.

Om jag skulle få en tia varje gång jag länkar till den övertydliga överdödlighetsgrafiken för 2020 (källa SCB) i den här tråden skulle jag blivit miljonär:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Innan du svarar utan att titta:
Titta! Och, ja åren innan finns med också. Nej, det fanns ingen stor underdödlighet strax innan, inte ens i närheten. Ja den syns tydligt även för december. Gäsp.
Citera
2021-01-04, 00:49
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med!
Medel är 202 döda per år i säsongsinfluensa.
Vissa år är det något eller några tiotal personer som dör och andra något eller några hundratal.
1976, 93, 99, 2000 och 2018 sticker ut med många döda, men värsta året är 1976 med 807 döda.

Källa på det?

Enbart rester av Hongkong-influensan ger enligt FHM 1000 döda äldre årligen som säsongsinfluensa:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

"Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år."
Senast redigerad av ankademiker 2021-01-04 kl. 01:09.
Citera
2021-01-04, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Folkhälsomyndigheten lade fram en plan som tillsåg att Sverige snabbt dränktes i stor mängd virus. Har Frode Forland och Mika Salminen försökt att dränka Norge respektive Finland med virus på motsvarande sätt?
Jag sa ju att det inte var nån statsepidemiologs förtjänst att länderna dränktes i virus.
Citera
2021-01-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
varför är man per automatik foliehatt så fort man är skeptisk till det som är pk? jag har all rätt att vara skeptisk, jag kanske är i riskgrupp och kan inte ta vaccinet alls eller så är jag inte de och vill har bättre bevis på att det verkligen fungerar vilket man inte vet än. När det är färdig studerat och helt klart kan jag bilda mig en uppfattning. vi vet ju att vaccinet kommer inte att avsluta virusets existens utan det lindrar symtomen de ger.

Om jag har nå knep? det är inte mitt bord alls...

foliehatt och antivaxare har blivit lika som rasse kortet! man tar till det när man inte har mer att komma med ... Men om jag säger såhär " hellre foliehatt än skygglappar"

Fast du uttryckte det inte som att du var skeptisk för din egen del utan generellt och om det är en missuppfattning så fine. Det är ju frivilligt att vaccinera sig.

Men generell skepsis för att det finns lite rykten på nätet och enstaka biverkningsfall är fortfarande foliehatt. Särskilt om man som många här tror att icke utprovade kurer är bättre (varför tror man det?) eller om man som många här gett uttryck för tror att en konspiration skall ta död på folk med vaccinet, lätt att hamna i det sällskapet om man inte är tydlig med att man begripit att många av de som lider störst risk av att dö i covid19 kommer att räddas av just vaccinet och inget annat. I nuläget. Kan ju komma alternativ men de finns inte nu.
Citera
2021-01-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, det faktum att det finns människor som dör i ett land där drogen finns och används bevisar att drogen inte fungerar mot Covid19...

Haha, man kan ju inte klaga på underhållningen ni foliehattar bidrar med i alla fall

Ja, det är ett mycket stort problem för dem som vill bevisa att Ivermectin funkar om dödssiffrorna i de länder som påstås använda det (vilka länder) inte viker nedåt.
Citera
2021-01-04, 00:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom danska fallen minskar - dom svenska fallen ökar.

Dina slutsatser är inte helt enkla att begripa.

Jag pratar inte om antal smittade utan antal döda. Den kurvan går spikrakt uppåt i Danmark.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Senast redigerad av raskens 2021-01-04 kl. 00:58.
Citera
2021-01-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom danska fallen minskar - dom svenska fallen ökar.

Dina slutsatser är inte helt enkla att begripa.

Dödsfallen/capita och den procentuella andelen positiva tester ökar i Danmark.
Citera
2021-01-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den mexikanska.

Som du inte har länken till?
Vill du inte att alla tvivlare skall läsa den?
Citera
2021-01-04, 01:02
Medlem
Norska R-talet: 1,3

Någon som tror att det svenska R-talet är lägre? ^^

Skåne har nu en fördubbling av Covid-patienter på IVA på bara två veckors tid.
Citera
2021-01-04, 01:05
Medlem
-dubbelpost-
Senast redigerad av Varglig 2021-01-04 kl. 01:24.
Citera
2021-01-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
WHO meta analys av Ivermectin.

https://youtu.be/yOAh7GtvcOs

"Game changing treatment"
83% increased survivability.

7100 personer i RCT i 21 länder just nu.

I Januari kommer vi ha data tillräckligt för en rekommendation med dosering, antal doser mm.
Ser bra ut! Kan göra stor skillnad nu i vår

Då kanske vi kan få mer klara besked i slutet av månaden i den här diskussionen.

WHO:s egna hemsida ger dock inga sökträffar på "ivermectin covid19" (testade alla varianter) däremot ger ivermectin andra träffar, bl.a. framgångar mot "river blindness"i Ecuador. Så även om WHO finasnierat studien verkar det inte vara något de är beredda att presentera som en framgång ännu.

Alltså precis det som de lite mer sansade här hela tiden säger, det finns inga riktiga studier klara för ivermectin som covid19-behandling.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-04 kl. 01:25.
Citera
2021-01-04, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför fattar inte stasiepidemeolog Anders Tegnel att samhället inte är 100 % rättvist.

Varför är det ett problem att vissa personer inte får delta i vissa aktiviteter eller resa fritt?
Tegnell: Kan bidra till ojämlikhet

Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att frågan är svårnavigerad ur ett jämställdhetsperspektiv, men att han tror att ett vaccinationsintyg kan bli aktuellt – i alla fall för resor.

– Det kan finnas grupper som inte kan vaccinera sig på grund av medicinska orsaker, och det kommer finnas de som inte är vaccinerade för att de fortfarande väntar på sin tur.

– Det här kan bidra till en ökad ojämlikhet.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-vaccinprivilegier-kan-bidra-till-okad-ojamlikhet/

Givetvis ska man se till att det blir så lite problem som möjligt både för de som inte kan vaccinera sig och för de som inte vill vaccinera sig, men det kommer inte att bli rättvist och jämlikt hur man än gör.

Faktum är att efter "jämställdhetsintegrering" är "jämställd vård" en av FHM:s huvuduppdrag. Fatta vilka ansvarslösa politiker vi har som stoppar undan smittskydd långt ner i regleringsbrevet men lyfter tramsparametrar högt. På ett sätt är detta Tengells huvuduppdrag alltså, inte att fokusera på att bekämpa en pandemi utan fokusera på att alla skall ha det lika dåligt hellre än att rädda så många som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in