2021-01-03, 21:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Men du hävdar ju att det är effektivt mot Covid19. Vänligen länka till en studie som är:

Tillräckligt omfattande
Har genomgått peer review
Är publicerade i en relevant och välrenommerad vetenskaplig tidskrift
Där författarens slutsatser stödjer att avlusningsmedlet är säkert och effektivt mot Covid19

Dvs. det absoluta minimum som krävs för att hävda att ett läkemedel är effektivt och säkert mot en sjukdom.

Detta har du inte kunnat göra.

Hittade en post på reddit som beskriver läget just nu för Ivermectin. Som vanligt är det svårt veta trovärdigheten men verkar ju som om det håller på att hända saker.

"Researcher here, currently involved (and have been for a bit) in attempting to get a randomized trial of Ivermectin off the ground in SA hospitals.

Ivermectin has shown considerable promise for a while now, kicked off firstly by simulations of protein interaction which highlighted it as a strong candidate molecule and then by an in-vitro study which showed enormous anti-viral activity, albeit at concentrations higher than can be achieved in patients.

Since then, some percentage clinicians all over the world have been using it (including some right here in SA), in the face of some skepticism from a world that was burned once on HCQ. Statistical analysis of the outcomes of those clinical implementations indicated that mortality was reduced in patients given Ivermectin, but the lack of any randomization or blinding in those trials meant that those data lacked sufficient confidence for any policy implementation.

Randomized Controlled Trials (RCTs) were commissioned, and results have begun coming in. As of around mid-December, the consensus was that Ivermectin is promising but that there were was not enough evidence to act on as yet. Between then and now, a fairly solid meta-review paper has come out showing reduced mortality with fair confidence, and preprints from a couple of RCTs have had positive findings. In the last 2 weeks, the landscape on this has shifted significantly, and consensus is rapidly heading toward Ivermectin being a potential front-line treatment.

The WHO has commissioned a detailed meta-review of Ivermectin for treatment of COVID patients by Dr Andrew Hill of the University of Liverpool. Those findings, expected this month, will determine the WHO's position. In a preliminary presentation of his findings, Hill stated quite categorically that Ivermectin is effective at significantly reducing mortality, and accelerating recovery time, This being a meta-analysis across 11 trials with total of a ~1400 patients, statistical confidence is high, and the differences in outcome are staggering.

A few weeks ago, it was sort of broadly true that there wasn't enough solid evidence to support Ivermectin, it is now a near certainty that it will be recommended by the WHO as a frontline treatment before the month is out.

The SAHPRA sudden announcement of a ban of a drug that has been used safely in humans for half a century is decidedly strange. There will be rapid movement on this in the next few days."
Citera
2021-01-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns tyvärr ingen studie som visar profylax för dessa.

Dock äter jag ändå vitamin c, d, zink magnesium, nac o b vitaminer. Rimligt antagande att det är bra men egentligen så har vi inga siffror på det.

Att basta lär också vara bra för immunförsvaret så inte bara piller som kan hjälpa.

Högt upp på listan kommer även sömn. Sömnbrist är dåligt för immunförsvaret.

Selen är också bra för immunförsvaret mot virus.
Citera
2021-01-03, 22:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hydroxychloroquine, det första mirakelkuret, gjorts populär av Didier Rault, en fransk läkare som förfalskade studier.

Ivermectin är bara det senaste av liknande läkemedel som har föreslagits av kvacksalver, den här gången Dr. Pierre Kory, mannen som är bakom alla de webbsidor det är länkad till om Ivermectin, och hälften av studierna på dessa sidor.

Kory tror att han kommer att vinna ett Nobelpris för sin stora upptäckt med Ivermectin, och att han är världens räddare

Den studie som förfalskades var den som avfärdade HCQ som farlig efter att Trump hade rekommenderat drogen. Läs på och sluta blint tro på CNN-propaganda. Bill Gates, mannen som i princip säljer vaccinet, äger den kanalen. Klart han vill svartmåla allt som hotar hans vaccinförsäljning.

Afrikanska länder, där många människor regelbundet tar HCQ och så har gjort i åratal, har knappt några dödsfall alls av det nuvarande förkylningsviruset. HCQ är säkert inte hela förklaringen till det, (afrikaner är generellt inte lika feta och ohälsosamma som genomsnittsvästerlänningen, t ex) men det är sannolikt en delförklaring.
Citera
2021-01-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vill på inget sätt förringa de allergiska reaktionerna men det är väl inte helt ovanligt när det gäller vaccin. Ofta får man vänta en stund efter man fått sprutan innan man kan lämna kliniken.

Nu har ju Pfizer tagit detta på allvar och gör väl vad de kan för att ta reda på vad det är som utlöser så kraftiga reaktioner.

Det är naturligtvis enklare när man vet vilken allergi och vilken komponent det handlar om.
De personer som drabbats av anafylaxi av det här vaccinet får ju till exempel inte ta en andra dos.

Och det gäller inte enbart Pfizer, i USA har vaccinet från Moderna också orsakat anafylaktiska reaktioner.
Citera
2021-01-03, 22:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det var lika lite Tegnells förtjänst att viruset kom in i Sverige som det var Forlands förtjänst att viruset kom in i Norge, Salminens förtjänst att det kom in i Finland, eller Faucis förtjänst att det kom in i USA.

Folkhälsomyndigheten lade fram en plan som tillsåg att Sverige snabbt dränktes i stor mängd virus. Har Frode Forland och Mika Salminen försökt att dränka Norge respektive Finland med virus på motsvarande sätt?
Citera
2021-01-03, 22:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Selen är också bra för immunförsvaret mot virus.

Glömde nämna den så tack!

Ja, jag äter selen också. Massa piller blir det
Citera
2021-01-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Glömde nämna den så tack!

Ja, jag äter selen också. Massa piller blir det

Jo, men det är nog värt det, hoppas jag.
Citera
2021-01-03, 22:15
Medlem
Jag tror på Covid och är inte konspiratorisk av mig.

Men vart är Tiffany Dover ? Sjuksköterskan som svimmade... Folk säger att hon mår bra, men varför säger hon inget själv?
Citera
2021-01-03, 22:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Dr Andrew Hill "meta analysis" ivermectin. Konsult till WHO så borde vara oberoende.

Intressant presentation av meta analysen för den som vill veta läget för Ivermectin nu.

https://youtu.be/yOAh7GtvcOs

83% improvement in survival rates.

7100 patienter i RCT i 21 länder så snart finns det tillräckligt med underlag

Slutkommentar
"Game changing treatment"
Senast redigerad av qwerty-66 2021-01-03 kl. 22:28.
Citera
2021-01-03, 22:17
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Skönt då är epidemin snart över för resten av världen utom Sverige och USA och några till.

Eh, pandemin (nåja) var över för snart 7 månader sedan. Nu är det vinter. Du kanske har missat det, men varje vinter blir folk sjuka och dör. Det skulle vara mycket märkligt om det inte också var så den här vintern. Inte minst med tanke på att människor generellt har betydligt sämre immunförsvar nu efter 2020 än de någonsin haft tidigare.
Citera
2021-01-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
En handfull allvarliga biverkningar, vilka dessutom oftast verkar bero på att de gett det till allergiker trots att man vet risken med det, och man har redan vaccinerat hundratusentals och detta mot en pandemi som skördat snart två miljoner dödsoffer? Och du är "skarpt skeptisk"? Varför? Har du något bättre knep än att hundratusentals till skall dör för att du och några foliehattar är "skarpt skeptiska"?

Är man ung och särskilt om man är allergiker så absolut - vänta, men inte för de som är gamla eller riskerar hög smittdos i yrket. Varför skulle man vänta då när dödligheten är hög i riskgrupperna?

varför är man per automatik foliehatt så fort man är skeptisk till det som är pk? jag har all rätt att vara skeptisk, jag kanske är i riskgrupp och kan inte ta vaccinet alls eller så är jag inte de och vill har bättre bevis på att det verkligen fungerar vilket man inte vet än. När det är färdig studerat och helt klart kan jag bilda mig en uppfattning. vi vet ju att vaccinet kommer inte att avsluta virusets existens utan det lindrar symtomen de ger.

Om jag har nå knep? det är inte mitt bord alls...

foliehatt och antivaxare har blivit lika som rasse kortet! man tar till det när man inte har mer att komma med ... Men om jag säger såhär " hellre foliehatt än skygglappar"
Citera
2021-01-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Eh, pandemin (nåja) var över för snart 7 månader sedan. Nu är det vinter. Du kanske har missat det, men varje vinter blir folk sjuka och dör.

Du tycker att det är normalt att sjukhusen är fulla och är i krisläge, samtidigt som tiotusentals blir allvarligt sjuka och tusentals dör.

Händer varje vinter?

Vanligtvis dör cirka 600 personer av influensa per år i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in