2021-01-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vilket inte ändrar att läkemedlet är godkänt i Sverige. I det här fallet fungerar det mot Covid och då hade det ju varit lämpligt att läkemedelsverket köpte in en större mängd billigare tabletter från några av alla de fabrikat som finns (kollade nyligen finns hur många märken som helst).

Fast den jag svarade skrev att det inte var godkänt i Sverige och då tänkte jag att det berodde på att det var mot parasiter vi inte har. Fanns väl en salva vad jag kunde se i Fass dock.
Citera
2021-01-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den är inte "under radarn", den har använts i sjukvården mot covid över hela världen förrutom ett par få länder, därav Sverige och USA. Det är Sverige och USA som det är fel på, inte resten av världen.

Skönt då är epidemin snart över för resten av världen utom Sverige och USA och några till.
Citera
2021-01-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skabb finns i Sverige och Ivermektin heter Stromectol och finns på apoteket:

https://www.apotea.se/stromectol-tablett-3-mg

"Tillfälligt slut", men sökning på Fass ger:

"Det finns inga läkemedel, substanser eller sjukdomar i Fass som motsvarar din sökning. För hjälp se söktips."

Enda aktuella läkemedlet verkar vara en kräm mot hudrodnad.
Däremot finns 23 veterinära medel enligt Fass.
Citera
2021-01-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det är ju trots allt en relativt hög andel som har svår allergi.
Och när det gäller vuxna är läkemedelsinducerad anafylaxi näst vanligast (efter bi/getingstick) så det kanske inte är helt obetydligt.

När det gäller gelatin brukar det användas som stabiliseringsmedel i vaccin. Tror dock det är vanligare med överkänslighetsreaktioner på andra komponenter och att reaktioner på influensavaccin oftast orsakats av äggprotein. Det är därför man rekommenderar att äggallergiker vaccineras på sjukhus.

Som vaccinationsförespråkare håller jag ändå med dig här. Allergiaspekten bör tas på största allvar.
Möjligen "positivt" är att allergiska reaktioner visar sig direkt. Jag tänkte att de som är tveksamma borde kunna testa med en liten dos om de tål vaccinet, så småningom.
Citera
2021-01-03, 21:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig

"Det finns inga läkemedel, substanser eller sjukdomar i Fass som motsvarar din sökning. För hjälp se söktips."

Tillfälligt slut var ju väntat haha
Finns säkert läkare som sett till att skriva ut detta lite extra senaste tiden.

Ivermectin har ju inte samma problematik som hydroxiklorokinin så finns chansen att det funkar profylaktisk så tror jag en del inom vården tar det.

Vart ju en undersökning hur många inom vården som var rädda för att dö/bli allvarligt sjuka o då gör man nog vad man kan.
Citera
2021-01-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Minns att det tidigt under pandemin talades om att testa någon malariamedicin mot covid ....

Hydroxychloroquine, det första mirakelkuret, gjorts populär av Didier Rault, en fransk läkare som förfalskade studier.

Ivermectin är bara det senaste av liknande läkemedel som har föreslagits av kvacksalver, den här gången Dr. Pierre Kory, mannen som är bakom alla de webbsidor det är länkad till om Ivermectin, och hälften av studierna på dessa sidor.

Kory tror att han kommer att vinna ett Nobelpris för sin stora upptäckt med Ivermectin, och att han är världens räddare
Citera
2021-01-03, 21:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hydroxychloroquine, det första mirakelkuret, gjorts populär av Didier Rault, en fransk läkare som förfalskade studier.

Ivermectin är bara det senaste av liknande läkemedel som har föreslagits av kvacksalver, den här gången Dr. Pierre Kory, mannen som är bakom alla de webbsidor det är länkad till om Ivermectin, och hälften av studierna på dessa sidor.

Kory tror att han kommer att vinna ett Nobelpris för sin stora upptäckt med Ivermectin, och att han är världens räddare

Det har redan delats ut ett Nobelpris för Ivermectin
Citera
2021-01-03, 21:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det är ju trots allt en relativt hög andel som har svår allergi.
Och när det gäller vuxna är läkemedelsinducerad anafylaxi näst vanligast (efter bi/getingstick) så det kanske inte är helt obetydligt.

När det gäller gelatin brukar det användas som stabiliseringsmedel i vaccin. Tror dock det är vanligare med överkänslighetsreaktioner på andra komponenter och att reaktioner på influensavaccin oftast orsakats av äggprotein. Det är därför man rekommenderar att äggallergiker vaccineras på sjukhus.

Jag vill på inget sätt förringa de allergiska reaktionerna men det är väl inte helt ovanligt när det gäller vaccin. Ofta får man vänta en stund efter man fått sprutan innan man kan lämna kliniken.

Nu har ju Pfizer tagit detta på allvar och gör väl vad de kan för att ta reda på vad det är som utlöser så kraftiga reaktioner.
Citera
2021-01-03, 21:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Problemet är bara det att han kommer garanterat, få en ny myndighet att rasera. Han kommer bli landshövding när han når pensionsålder, så det blir en myndighet till innan. Sossarna skyddar sina.

Transportstyrelsen kanske
Citera
2021-01-03, 21:55
Medlem
madchances avatar
Citat:

Ett läkemedel som säljs på apoteken, kräver recept men som inte finns med i FASS. Förklara det för mig?
Citera
2021-01-03, 21:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jag är för experimentella studier och om det är framgångsrikt så kommer det visa sig. Att det inte är "dåligt mot Covid" räcker däremot inte långt. Te och salta pinnar är troligen inte heller "dåligt mot covid".

En annan postare nämnde att det genomförts fas3-studier, om du har en länk till en sådan studie blir det lite mer intressant. Eller som sagt Nature, Science, Lancet o.s.v. Jag har ingen tydlig bild av forskningsläget men röriga sajter fyllda med länkar som visar en sak och som startat för en månad sedan känns inte så övertygande i sammanhanget.

Men nu finns det inget som tyder på och ingen som misstänker att te och salta pinnar botar, förebyggar eller lindrar covid så din liknelse faller (återigen) totalt platt eller hur? Precis som den korkade liknelsen om skottskador kontra covid du hävde ur dig tidigare idag i av/med-diskussionen.

Det finns mängder med rapporter om att en annan drog, Hydroxoklorochin, har botat covidpatienter världen över. Drogen har använts mot malaria i 70 år och har alltid ansetts totalt ofarlig och har inga allvarliga dokumenterade biverkningar överhuvudtaget. Den är dessutom mycket billig och lättillgänglig. Vad är faran med att prova? Det värsta som kan hända är ju att den inte har någon positiv effekt. Men istället för att prova den (i brist på annat) så förbjöds den istället våren 2020

Ivermectin kommer naturligtvis gå samma öde till mötes om tillräckligt många får kännedom om den. Tror man att makthavare har något som helst intresse av att bota sjukdomar så är man lurad.
Citera
2021-01-03, 21:59
Medlem
Citat:
Som vaccinationsförespråkare håller jag ändå med dig här. Allergiaspekten bör tas på största allvar.
Möjligen "positivt" är att allergiska reaktioner visar sig direkt. Jag tänkte att de som är tveksamma borde kunna testa med en liten dos om de tål vaccinet, så småningom.

Tack! Alltid skönt när man kan ha en nyanserad debatt som inte bara utgår från den egna ståndpunkten och här är vi helt överens.

Jag hoppas att man nu iakttar stor försiktighet och gör som Storbritannien och avråder från vaccinet för de med tidigare anafylaxi tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in