2021-01-03, 18:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det är inte lätt för Frida att vara alla till lags.
I Ruka fick hon kritik för att hon inte försökte knäcka klungan i jaktstarten med att dra hårt.
Idag får hon kritik för att hon inte höll igen och låta amerikanskorna gå upp och dra.
Som sagt inte lätt att förstå kritik ibland.

Är två olika lopp med olika förutsättningar och med olika motstånd. Jag tycker nog det är relevant att formulera kritik mot hennes taktik i dessa två lopp utifrån detta. Sedan att hon i inte håller med kritiken från experter och tv-sofforna, ja det är ju så elitidrotten fungerar idag.

Men det är ju också läropengar för henne inför framtiden.
Citera
2021-01-03, 18:29
Medlem
Citat:
I Ruka fick hon kritik för att hon inte försökte knäcka klungan i jaktstarten med att dra hårt.
Idag får hon kritik för att hon inte höll igen och låta amerikanskorna gå upp och dra.

Tycker det ändå är lite svårt jämföra dom olika loppen,
Citera
2021-01-03, 18:34
Medlem
Vi kan väl nu slå fast att Brennans lopp i Davos höll hög klass och att de som nedvärderade det loppet hade fel.
Citera
2021-01-03, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Fast så farligt långt efter Maja och Linn är ändå inte Ebba så man ska väl inte helt räkna bort henne som näst bästa Svenska?

Är inte magkänslan att Ebba kommer tappa mer och mer?

Hon är ur fas formmässigt, och det är tveksamt om det är höghöjden som är problemet...

Jag hoppas verkligen jag har fel... Maja kan överraska däremot resten av touren...
Tror även Linn kommer tillbaka, gör hon en hyfsad intervall på 10km skate kan hon jaga i sin favoritgren klassiskt i jaktstarten i Toblach...

Kommer Frida orka fem etapper till till nästa söndag? Hoppas det!
Citera
2021-01-03, 18:36
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är två olika lopp med olika förutsättningar och med olika motstånd. Jag tycker nog det är relevant att formulera kritik mot hennes taktik i dessa två lopp utifrån detta. Sedan att hon i inte håller med kritiken från experter och tv-sofforna, ja det är ju så elitidrotten fungerar idag.

Men det är ju också läropengar för henne inför framtiden.
Jo hon får givetvis finna sig i att folk har synpunkter men jag är inte säker på att det är dom synpunkterna som formar hennes framtid.
Vad var det Stenmark sa?
”Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip”
Citera
2021-01-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Är inte magkänslan att Ebba kommer tappa mer och mer?

Hon är ur fas formmässigt, och det är tveksamt om det är höghöjden som är problemet...

Jag hoppas verkligen jag har fel... Maja kan överraska däremot resten av touren...
Tror även Linn kommer tillbaka, gör hon en hyfsad intervall på 10km skate kan hon jaga i sin favoritgren klassiskt i jaktstarten i Toblach...

Kommer Frida orka fem etapper till till nästa söndag? Hoppas det!

Lite nyckeln är så klart sprinten för Ebba får inte tappa 1 min till men räka ut henne är ännu förtidigt
Citera
2021-01-03, 18:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ett litet tips till Frida är att inte grilla sina medtävlare för mycket uppför, om hon sedan vill ha hjälp av dem i de efterföljande utförskörningarna.

Beror väl på vilka medtävlarna är också. Men all respekt för Diggins och Brennan men det är ju inte direkt Östberg eller Ebba vi pratar om.
Senast redigerad av katw 2021-01-03 kl. 18:48.
Citera
2021-01-03, 18:59
Medlem
Citat:

Mer kritik lär det bli, utan en riktigt bra spurt räcker det inte att vara bäst utan man måste vara överlägsen för att stapla segrar i liknande lopp. Svårt att kompensera för en dålig spurt(eller sämre än dom man åker mot) genom att åka långsammare.

Frida fick lära sig det i Ruka, hon hade slutat sjua-åtta nåt sånt där om inte åkare fällt varandra. Hon avslutade inte ett dugg bättre av att ha åkt långsamt och bjudit in en massa åkare. Är övertygad om att det var med det loppet i bakhuvudet hon tog sig an dagens, att oavsett om hon inte lyckades gå ifrån så skulle hon åtminstone ha kört tufft. Hon ska bara lära sig mellanvägen att det även med hög kapacitet ibland gäller att avvakta och sätta in stöten på rätt ställe.
Citera
2021-01-03, 19:02
Medlem
Hela den här tråden visar tydligt att längdåkare inte är vana att tänka taktik. Man är fast i Södegren-tänket om att man måste göra jobbet. Trots att Petter N visade att det gick mycket bra att vinna utan "att göra jobbet" är det många som tycker att det är mycket bra ide att gå fram och köra halvhårt för att sen bli avhängd på slutet precis som Frida gjorde i dag. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att US of A hade betalat Frida för att dra fram dom till segern.
Citera
2021-01-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Mer kritik lär det bli, utan en riktigt bra spurt räcker det inte att vara bäst utan man måste vara överlägsen för att stapla segrar i liknande lopp. Svårt att kompensera för en dålig spurt(eller sämre än dom man åker mot) genom att åka långsammare.

Frida fick lära sig det i Ruka, hon hade slutat sjua-åtta nåt sånt där om inte åkare fällt varandra. Hon avslutade inte ett dugg bättre av att ha åkt långsamt och bjudit in en massa åkare. Är övertygad om att det var med det loppet i bakhuvudet hon tog sig an dagens, att oavsett om hon inte lyckades gå ifrån så skulle hon åtminstone ha kört tufft. Hon ska bara lära sig mellanvägen att det även med hög kapacitet ibland gäller att avvakta och sätta in stöten på rätt ställe.

Hon gjorde väl samma sak i Ruka förra året drog Diggens sedan tacka Diggiens för sig på slutet som idag
Citera
2021-01-03, 19:04
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Om jag skulle ge nån kritik av taktik med min minimala erfarenhet av skidåkning i den nivån hon är i så håller jag med om att i Ruka valde hon fel.
Idag gjorde hon rätt men lyckades inte skaka av sig amerikanskorna vilket dom skall ha en eloge för.
Hon är en av tre med 10 sek skillnad och en 10 km F med intervallstart på tisdag den kan avgöra mycket för Frida om hon behåller sin form.
Citera
2021-01-03, 19:05
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Hela den här tråden visar tydligt att längdåkare inte är vana att tänka taktik. Man är fast i Södegren-tänket om att man måste göra jobbet. Trots att Petter N visade att det gick mycket bra att vinna utan "att göra jobbet" är det många som tycker att det är mycket bra ide att gå fram och köra halvhårt för att sen bli avhängd på slutet precis som Frida gjorde i dag. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att US of A hade betalat Frida för att dra fram dom till segern.
Edit: Hela den här tråden visar tydligt att fb:are inte är vana att tänka taktik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in