Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Okej, men vad skulle Frida ha gjort utifrån dagens etapp och vad hade utfallet blivit då? Jag kan inte se hur det genom att Diggins eller Brennan hade blivit troligare med andra placeringar dem emellan.
Om vi ändå leker med tanken kan vi säga att Frida skulle ha vunnit fyra-fem sekunder före Diggins. Det är typ det optimala utfallet som jag över huvud taget kan tänka mig. Samtidigt tror jag då att risken är stor för att andra varit närmre i sammandraget.
Den här etappen är ju så gott som skräddarsydd för en höghöjdsanpassad Diggins. Fristil, golfbane-aktig banprofil och en lång nedförslöpa in i mål. Det skulle väl vara halva distansen då som skulle passa henne ännu bättre. Förstår inte vad man menar att Frida ska ha för taktik för att kunna skapa avstånd till Diggins i dag.
Det var med andra ord som upplagt för att Frida och Diggins skulle kunnat dra nytta av varandra genom att sammarbeta idag - vilket även framgick av reportern på plats tidigare, att de hade samspråkat innan starten.
Istället avskräcktes amerikanskorna från att ta några dragpass där det var lättåkt, iom att Frida bombade på där framme med huvudet under armen. De resonerade väl så att om Frida känner sig så pass stark är det inte värt att dra en enda meter.
Även sett till avstånden ner till övriga förhandsfavoriter hade nog Frida tjänat på att kunna "vila" lite på de lättåkta partierna, för att eventuellt kunna hålla ett något högre tempo uppför - eller åtminstone ha mer krafter kvar till de sista 1.5 km. Jag tror inte att Diggins hade åkt särskilt mycket långsammare i spets än Frida på de platta delarna av "golfbanan" som du kallar den.