2021-01-03, 17:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Då ville hon inte släppa upp dom och då får hon vara nöjd med tredjeplatsen.

Jag tror inte Frida är med i touren för att jaga enskilda etappsegrar i första hand. Och som skrivet, den här banan passade Diggins som handen i handsken.
Citera
2021-01-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mellanhöjd är 1200 möh? Då kan vi nog glömma att Ebba ska kunna vända det här.

Citat:
Ursprungligen postat av joow
Oroväckande inför OS?

Ebba har gjort bra lopp i Pyeongchang, Lenzerheide och Toblach som alla är 1200möh+ men gemensam nämnare för hennes dåliga lopp är höjden. Trivs bättre i Norden.
Citera
2021-01-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Noterbart nu att Ebba varit utanför topp-10 i distans vid tolv tillfällen i karriären. Nio av dom har varit på mellanhöjd eller höghöjd. Övriga tre(VC-premiären i Östersund och två VM-lopp i Lahtis) var hon fortfarande junior.

Tror faktsikt jag tagit upp det innan om Ebba kan ha problem med lite höjd
Citera
2021-01-03, 17:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Tror faktsikt jag tagit upp det innan om Ebba kan ha problem med lite höjd

Man hur många gånger har hon laddat upp på höjd inför de tävlingar hon gjort på höjd?
Citera
2021-01-03, 17:33
Bannlyst
Folk, vi ger Ebba lite tid till att komma tillbaka, och, att vinna sin första VC-tävling...

Hon har ändå 16 pallplatser i VC - Heidi Weng hade 37 pallplatser i VC innan första VC-segern, vid 24,5 års ålder 2016...

Men, årets TdS lär inte bli någon succé för Ebba - vi tar sats och håller tummarna för trion Frida & Linn & Maja, dom har fortfarande suget och energin att göra toppinsatser framåt...
Citera
2021-01-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man hur många gånger har hon laddat upp på höjd inför de tävlingar hon gjort på höjd?

ingen extrem koll på det men varkar som att andra med samma upplading har lättare att klara höjd.fast kan även vara andra faktorer tilll svagare resultat

Idag var hon inte heller helt nöjd med skidorna
Citera
2021-01-03, 17:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
ingen extrem koll på det men varkar som att andra med samma upplading har lättare att klara höjd.fast kan även vara andra faktorer tilll svagare resultat

Idag var hon inte heller helt nöjd med skidorna

Desto viktigare för henne att ladda upp på höjd då.

Jag skulle önska att man från svenskt håll gick inför världscupen på samma sätt som man gör i Ryssland eller USA.
Citera
2021-01-03, 17:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Okej, men vad skulle Frida ha gjort utifrån dagens etapp och vad hade utfallet blivit då? Jag kan inte se hur det genom att Diggins eller Brennan hade blivit troligare med andra placeringar dem emellan.

Om vi ändå leker med tanken kan vi säga att Frida skulle ha vunnit fyra-fem sekunder före Diggins. Det är typ det optimala utfallet som jag över huvud taget kan tänka mig. Samtidigt tror jag då att risken är stor för att andra varit närmre i sammandraget.

Den här etappen är ju så gott som skräddarsydd för en höghöjdsanpassad Diggins. Fristil, golfbane-aktig banprofil och en lång nedförslöpa in i mål. Det skulle väl vara halva distansen då som skulle passa henne ännu bättre. Förstår inte vad man menar att Frida ska ha för taktik för att kunna skapa avstånd till Diggins i dag.

Det var med andra ord som upplagt för att Frida och Diggins skulle kunnat dra nytta av varandra genom att sammarbeta idag - vilket även framgick av reportern på plats tidigare, att de hade samspråkat innan starten.

Istället avskräcktes amerikanskorna från att ta några dragpass där det var lättåkt, iom att Frida bombade på där framme med huvudet under armen. De resonerade väl så att om Frida känner sig så pass stark är det inte värt att dra en enda meter.

Även sett till avstånden ner till övriga förhandsfavoriter hade nog Frida tjänat på att kunna "vila" lite på de lättåkta partierna, för att eventuellt kunna hålla ett något högre tempo uppför - eller åtminstone ha mer krafter kvar till de sista 1.5 km. Jag tror inte att Diggins hade åkt särskilt mycket långsammare i spets än Frida på de platta delarna av "golfbanan" som du kallar den.
Citera
2021-01-03, 17:39
Medlem
Frida kan kanske göra en Weng i år.. 2017 vann Weng touren, Stina vann fyra etapper och Weng var aldrig sämre än sexa i något lopp men bara bäst uppför backen.
Citera
2021-01-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Folk, vi ger Ebba lite tid till att komma tillbaka, och, att vinna sin första VC-tävling...

Hon har ändå 16 pallplatser i VC - Heidi Weng hade 37 pallplatser i VC innan första VC-segern, vid 24,5 års ålder 2016...

Men, årets TdS lär inte bli någon succé för Ebba - vi tar sats och håller tummarna för trion Frida & Linn & Maja, dom har fortfarande suget och energin att göra toppinsatser framåt...

Fast så farligt långt efter Maja och Linn är ändå inte Ebba så man ska väl inte helt räkna bort henne som näst bästa Svenska?
Citera
2021-01-03, 18:14
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/det-finns-en-massa-experter-i-sofforna/

– Vi pratade faktiskt lite innan start, jag och amerikanskorna, och sa att vi skulle samarbeta. Det handlar ändå om en tävling mot alla andra också, säger Karlsson.

– Men jag vet inte om de var lite för trötta på toppen, för att komma fram? Tanken var att de skulle hjälpa mig utför, men det blev inte så mycket av det. Samtidigt kan jag inte stanna på toppen och vänta, för då slänger jag bort sekunder till de andra som jagar bakom.

– Jag hade gärna önskat att de kom fram och drog. Men jag kan inte klandra dem, det är upp till var och en.

Ett litet tips till Frida är att inte grilla sina medtävlare för mycket uppför, om hon sedan vill ha hjälp av dem i de efterföljande utförskörningarna.

Citat:
Bagheera: "Säg mig, när dina medtävlare har mjölksyra upp över öronen efter en klättring - hur tror du då att de kommer att kunna minnas taktiken ni la upp inför loppet?"

Frida: "Jag tänkte inte klippa till dom så hårt..."
Citera
2021-01-03, 18:19
Medlem
OweGbgs avatar
Det är inte lätt för Frida att vara alla till lags.
I Ruka fick hon kritik för att hon inte försökte knäcka klungan i jaktstarten med att dra hårt.
Idag får hon kritik för att hon inte höll igen och låta amerikanskorna gå upp och dra.
Som sagt inte lätt att förstå kritik ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in