Citat:
Ursprungligen postat av
ankademiker
Hittills har några hundra svenskar under 70 års ålder dött i covid-19. Innan flockimmunitet och mildare virus (men såklart i likhet med andra virus mer smittsamma, vilket är normalt) skulle säg 700 av 8-9 miljoner under 70 år kunna dö av viruset. Då anser du det rimligt att dessa injicerar nåt som läkare varnat kan göra dem sterila, testats på några 10 000-tal och ej för långtidseffekt, inte längre behövt testas på djur (som tidigare framtagna vacciner) och så vidare.
När 4 miljoner tog svininfluensa-vaccinet fick 400(?) unga narkolepsi. Hur många liv räddade
det vaccinet? Andra länder köpte det inte och svininfluensan försvann.
Vet inte hur du räknar men ca.
800 under 70 har dött i Sverige av covid19. Med de proportioner vi har i Sverige så blir det i nuläget 20 000 döda under 70 år i hela världen och naturligtvis många gånger fler med allvarliga symptom och kanske långvariga besvär.
Varför man nu bara skall räkna folk under 70 år, fattar inte detta ständiga ättestupsartade sätt att resonera. Hoppas alla ni som resonerar på det här sättet avsäger er all sjukvård den dag ni går i pension. Det är det minsta man kan begära av er, att ni håller er borta från allmän sjukvård.
Vaccinationen mot svininfluensan kan man se på flera sätt.
- Med tanke på konsekvenserna vi vet i
efterhand borde man naturligtvis enbart vaccinerat riskgrupper till att börja med och avvaktat hur det utvecklades.
- Med tanke på hur snabbt covid19 nu spritts var det kanske bra att man inte väntade, det kanske hade blivit mycket värre. Att det inte blev det är ju inget argument för att inte vaccinera.
För egen del kommer jag att rekommendera de som är unga att vänta med vaccination ett bra tag. Själv är ja såpass gammal att jag bedömer det som smartare att vaccinera mig än avstå med de kunskaper vi har i nuläget. Allergiker med stor känslighet bör vänta tycker jag. Men man bör följa utvecklingen, kunskapsläget förändras ständigt. Det finns risker med allt, definitivt med att inte vaccinera sig också.