Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Antalet nya unika på IVA har inte minskat. Borde väl börja se effekt där snart om juluppehållet har effekt. Ca 2 veckor från smitta till IVA. De flesta var väl lediga från den 18e.
Om Engelska sjukan tar fart o vi håller skolorna öppna så kommer troligen spridningstakten öka i Januari jämfört med nu. Kan bli så att vi får flockimmunitseffekter innan Sverige hunnit vaccinera tillräckligt.
Ja, det är också ett tänkbart scenario. Den engelska varianten verkar ruggig. Får den fäste lär ju R-talen skjuta i höjden. Att öppna skolorna mitt i allt detta tycker jag känns som hål i huvudet, men jag tror det kommer ske. Att hålla skolorna öppna i Sverige har blivit en sådan prestigegrej för regering och FHM. Tror inte de kommer stängas, med mindre än totalt kaos på sjukhusen. Men när det kaoset har infunnit sig, om det blir så illa, ja - då är det förstås alldeles för sent att stänga några skolor. Så synd att Sverige har vidtagit alla åtgärder alldeles för sent hela tiden. Det är verkligen ett genomgående tema genom hela pandemin.