Citat:
Det finns inga skäl att tro att det ska minska.Hur tror ni smittan utvecklar sig i januari?
Har varit lite inne på att smittan börjar avta under januari, då många har varit på jullov. Inte minst barn och ungdomar. Tänker att de flesta borde hålla sig borta från större folksamlingar och dyl.
Efter att ha åkt förbi ett större handelsområde igår, nämligen Kungens Kurva och Heron City så börjar jag omvärdera den tanken. Fy fan vad mycket folk! Fullsmockat med folk och köer överallt! Vet inte hur mycket det smittar inne i köpcentrum och på varuhus visserligen, men ändock...
Känns ju lite surrealistiskt att samtidigt läsa de stora nyheterna på löpsedlarna att Stefan Löfven har besökt ett varuhus. So what liksom....
, samtidigt förstår jag att han måste föregå med gott exempel, vilket inte han har gjort. Vet inte hur spritt de mer smittsamma varianterna av Coronaviruset på allvar har skett, men sprids de ordentligt och detta beteende uppvisas undrar jag på allvar hur det kommer gå. Känns inte som rekommendationerna hjälper särskilt väl. Kan faktiskt förstå varför andra länder har mer tvingande lagstiftning, för jag tror inte medborgarna i det här landet är mer följsamma än i andra länder. Tror tom det kan vara tvärtom, i alla fall i vissa områden och de områdena är ganska många.
Har varit lite inne på att smittan börjar avta under januari, då många har varit på jullov. Inte minst barn och ungdomar. Tänker att de flesta borde hålla sig borta från större folksamlingar och dyl.
Efter att ha åkt förbi ett större handelsområde igår, nämligen Kungens Kurva och Heron City så börjar jag omvärdera den tanken. Fy fan vad mycket folk! Fullsmockat med folk och köer överallt! Vet inte hur mycket det smittar inne i köpcentrum och på varuhus visserligen, men ändock...
Känns ju lite surrealistiskt att samtidigt läsa de stora nyheterna på löpsedlarna att Stefan Löfven har besökt ett varuhus. So what liksom....
, samtidigt förstår jag att han måste föregå med gott exempel, vilket inte han har gjort. Vet inte hur spritt de mer smittsamma varianterna av Coronaviruset på allvar har skett, men sprids de ordentligt och detta beteende uppvisas undrar jag på allvar hur det kommer gå. Känns inte som rekommendationerna hjälper särskilt väl. Kan faktiskt förstå varför andra länder har mer tvingande lagstiftning, för jag tror inte medborgarna i det här landet är mer följsamma än i andra länder. Tror tom det kan vara tvärtom, i alla fall i vissa områden och de områdena är ganska många.Trenden just nu är att det ökar överallt i vår omvärld. Även i länder som har de hårda restriktioner du efterfrågar. Även i länder med högre dödstal än vi. Även i länder med lägre dödstal än vi. Givetvis kommer det vara högt även här, hela våren. Det bästa scenariot, på kort sikt, ligger enbart i att vaccinet ska kunna rädda livet på de äldre, och avlasta vården med den gruppen.
Restriktioner på individnivå är inte effektiva. Det hade varit ännu värre utan dem, men de styr inte smittspridningen mellan 0 och 100. Snarare mellan 80 och 100, där man kanske kan komma ner till 70 om man tar i så hela samhället skiter på sig.