Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-03, 06:51
  #8125
Avstängd
wwrs avatar
Brexit har just genomförts.

Storbritannien har redan liknande handelsavtal med 60 av de drygt 70 länder som EU har avtal med.

Citat:
Before Brexit, the UK was automatically part of any trade deal the EU reached with other countries. When the UK left, the EU had about 40 trade deals covering more than 70 countries.

So far, the UK has made deals to continue trading in the same way with 60 of these countries.
https://www.bbc.com/news/uk-47213842
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-03 kl. 06:53.
Citera
2021-01-03, 13:41
  #8126
Avstängd
wwrs avatar
Man jobbar på bankavtalen just nu. London dominerar den lönsamma handeln med värdepapper i euro. EU försökte visst ta tillbaka den för några år sedan men förlorade i Europadomstolen. Nu verkar EU acceptera att London fortsätter sköta handeln.
Citat:
Brussels has already agreed to roll over current arrangements for clearing euro-denominated derivatives – a business dominated by London clearing houses – for fear that this business would disappear to New York.
https://amp.theguardian.com/business...r-services-too

Ett "Partnership Council" verkar bli viktigt för att avgöra tvister mellan parterna.
Citera
2021-01-03, 15:11
  #8127
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men fakta är:
Storbritannien fick ett frihandelsavtal utan att betala stora summor pengar som sprids över Europa med dålig redovisning. Sverige och andra får betala ännu mer.

Vi blev blåsta och Löfven duckar utan kommentarer.

Här är min syn på saken. Jag måste ta paus en stund
(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Jag tycker det är solklart att britterna blev blåsta på allt förrutom handeln med varor. Handeln med tjänster är exkluderade och Storbritannien är en serviceekonomi och inte en industriekonomi (som det var när de gick med i EU). Känns som IQn på ön är lägre idag än den var när de besegrade tyskarna i kriget.

edit: något viktigare är att UK inte är med i energimarknaden, ITER eller de andra vetenskapsorganisationerna och inte heller Erasmus. Man behöver inte vara speciellt smart för att se hur det kommer utveckla sig.
__________________
Senast redigerad av Melange5738 2021-01-03 kl. 15:13.
Citera
2021-01-03, 15:23
  #8128
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tycker det är solklart att britterna blev blåsta på allt förrutom handeln med varor. Handeln med tjänster är exkluderade och Storbritannien är en serviceekonomi och inte en industriekonomi (som det var när de gick med i EU). Känns som IQn på ön är lägre idag än den var när de besegrade tyskarna i kriget.

edit: något viktigare är att UK inte är med i energimarknaden, ITER eller de andra vetenskapsorganisationerna och inte heller Erasmus. Man behöver inte vara speciellt smart för att se hur det kommer utveckla sig.
Jag håller inte alls med. Det som har diskuterats är handel med varor, något annat var inte att förvänta. EU sade att Storbritannien inte skulle få ett avtal av Kanadas typ. Sedan vek sig EU. Diskussioner om tjänster fortgår. EU har redan släppt handeln med värdepapper i euro. Storbritannien slutar betala till EU. Vi har blivit skyldiga 400 miljarder i år.

Det är Sverige och andra som blivit blåsta som inte kräver samma avtal. Det är min uppfattning. Det är därför våra politiker inte vågat kommentera avtalet.
Citera
2021-01-03, 15:40
  #8129
Avstängd
wwrs avatar
I Sverige skriver man hyllningsartiklar som anser att den kvinna som kan låna upp alla pengar borde vara mer känd. Vi kan nämligen gå före i kön för att låna om 'pengarna tar slut'.

Thatcher kallade euro-valutan för hjärnsläpp. Men britterna är världsledande på att handla euro-papper och tjänar bra på det.

Och det enda Löfven behöver svara på är varför han åkte ned på stan för att köpa reservdelar till sin rakapparat.

Ingen tvekan om vilket land det kommer att gå bäst för, anser jag. Man ser redan förfallet i Sverige efter EU-inträdet.

(Jag har inte tillgång till hela artikeln, från juli.)
Citat:
Staternas monsterlån: ”Sverige går före i kön”

Tiotusentals miljarder kronor. Det är vad staterna världen över måste låna bara i år för att täcka stödpaketen efter coronapandemin. Men vem ska låna ut alla pengarna? Och kan de ta slut?

För att vara en person som ska låna upp 402 miljarder kronor för Sveriges räkning i år, så är Anna Sjulander förvånansvärt okänd.

Eller för att vara mer specifik: det är Riksgälden, statens internbank, där Anna Sjulander är chef för den avdelning som lånar de 402 miljarderna. Och de gör det huvudsakligen genom att sälja statspapper på auktion.
https://www.svd.se/staternas-monster...gar-fore-i-kon
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-03 kl. 15:46.
Citera
2021-01-03, 15:46
  #8130
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller inte alls med. Det som har diskuterats är handel med varor, något annat var inte att förvänta. EU sade att Storbritannien inte skulle få ett avtal av Kanadas typ. Sedan vek sig EU. Diskussioner om tjänster fortgår. EU har redan släppt handeln med värdepapper i euro. Storbritannien slutar betala till EU. Vi har blivit skyldiga 400 miljarder i år.

Det är Sverige och andra som blivit blåsta som inte kräver samma avtal. Det är min uppfattning. Det är därför våra politiker inte vågat kommentera avtalet.

Du ser alltså handel som någon slags nollsummespel? Vad pengarna sen går till är irrelevant i sammanhanget? Vad tror du det kostar för ett brittiskt företag att ex. inte kunna anställa någon annan än brittiska medborgare?

Vad var ex. Teslafabriken i Berlin värd i Brexitsammanhang? Hade inte den betalat Brexitavgiften tillsammans med allt annat skit, som pappersexercisen vid gränsen?
Citera
2021-01-03, 15:54
  #8131
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du ser alltså handel som någon slags nollsummespel? Vad pengarna sen går till är irrelevant i sammanhanget? Vad tror du det kostar för ett brittiskt företag att ex. inte kunna anställa någon annan än brittiska medborgare?

Vad var ex. Teslafabriken i Berlin värd i Brexitsammanhang? Hade inte den betalat Brexitavgiften tillsammans med allt annat skit, som pappersexercisen vid gränsen?
Det enda vi kan bedöma nu är handelsavtalen. Vill britterna ta in viss arbetskraft kan de bara göra det. De kör egna regler nu. Bygget på Teslafabriken ligger nere nu. Tesla har missat betala en miljödeposition. Få se om de betalar i morgon. Bilarna skeppas in från Kina. Tesla har sålt färre bilar än Volvo i år.

Bara massmedias agenda i allt, oberoende av fakta:
Brexit: dåligt
Tesla: bra
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-03 kl. 15:57.
Citera
2021-01-03, 16:05
  #8132
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara massmedias agenda i allt:
Brexit: dåligt
Tesla: bra

Så det var bra att missa produktionsplatsen för att slippa betala 9,4 miljarder pund? Kan du formulera en beräkning så du kan övertyga mig att du fattar vad du dillar om här då du insinuerar att beskattningsvärdet för Teslabilarna som säljs i Europa på ett år understiger den summan?
Citera
2021-01-03, 16:11
  #8133
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så det var bra att missa produktionsplatsen för att slippa betala 9,4 miljarder pund? Kan du formulera en beräkning så du kan övertyga mig att du fattar vad du dillar om här då du insinuerar att beskattningsvärdet för Teslabilarna som säljs i Europa på ett år understiger den summan?
Vi vet inte ens om fabriken blir byggd. Det är du som tar upp den. Det är ren spekulation. De flesta anser Tesla övervärderad.

Jag hänvisar till mina tidigare inlägg. T.ex detta.
(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Sverige blir totalt överkörda av EU igen. I juli blev Löfven överkörd om Corona. Nu slutar britterna bara betala. Britterna får ett mycket bättre läge än vi.
Citera
2021-01-03, 16:15
  #8134
Avstängd
wwrs avatar
Sverige får inte heller del av tyska investeringar. Leyen, Merkel och den tidigare tyske kommissionäreren Weyand körde just igenom att bilateralt avtal med Kina. Macron fick med något om Airbus. Andra länder klagade. De sade att efter Brexit ångar tyskarna bara på
Citera
2021-01-03, 16:31
  #8135
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi vet inte ens om fabriken blir byggd. Det är du som tar upp den. Det är ren spekulation. De flesta anser Tesla övervärderad.

Vaddå inte vet om den blir byggd, den är nästan klar. Den byggs färdigt i mars och öppnar i sommar.
Citera
2021-01-03, 16:38
  #8136
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå inte vet om den blir byggd, den är nästan klar. Den byggs färdigt i mars och öppnar i sommar.
Det håller jag inte med om. Vi får se hur det går. Musks Starlink var enormt publicerat men verkar ha pyst ihop till ingenting. Men Teslafabriken är bara en detalj i Brexit. Hjälper mest tyskarna, som vanligt.

Jag måste tyvärr ta paus en stund. Jag hänvisar till mina inlägg ovan, närmast
(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback