Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Tja, hur konsekvent är du själv med ditt fjantiga blajande om "dött MED covid".
Eftersom jag har en nära anhörig som - för att tillämpa ditt språkbruk - "dog MED cancer" så kan jag berätta att den personen inte dog av cancern direkt utan av försvagat immunförsvar som gav ett inflammationslikt tillstådn och därefter hjärtstillestånd. Så personen dog AV hjärtstillestånd och inte cancer. Och så ser det ofta ut.
En annan kompis led av en obotlig kroniskt sjukdom (vi kallar den XYZ) som bit för bit försvagade personen, men den faktiska dödsorsaken var lunginflammation.
Så dessa personer dog enligt din och din teddybjörns sätt att resonera INTE av cancer och XYZ?
Undrar hur långt läkarvetenskapen hade kommit med din teddbybjörnssjukvårdsfilosofi? En massa livsfarliga sjukdomar hade klassificerats av dina tre hjärnceller som ofarliga eftersom personerna inte kunde sägas död direkt av själva sjukdomarna.
Samma med skottskador, man dör inte alltid av kulan utan av blodförlust. Slutsats i Nalleland: skottskador är oftast ofarliga.

Nu är det inte "mitt" språkbruk utan mainstreammedias.
Men ok, jag ska försöka förklara skillnaden så att även svagbegåvade boomers som du har en chans att förstå.
Vad som menas när man säger "dött MED covid" är att man avlidit inom en viss tid efter att ha testat positivt för covid19, med ett test som inte kan visa om man har covid19 eller inte, men vi kan för sakens skull låtsas att testerna fungerar. I Italien kunde man t ex i våras konstatera att 99,2% (eller om det var 99,8 jag minns inte exakt) av de som avlidit inom en viss tid efter ett positivt covidtest bar på minst en annan dödlig sjukdom, de flesta bar på tre eller fler (cancer, diabetes, alzheimers osv, dvs sjukdomar man "får" pga dålig kosthållning och bl a kolesterolsänkande mediciner). Så gott som alla Italiens coviddöda skulle ändå ha dött 2020, eller senast 2021, med eller utan "pandemi". Hade covid 19 varit dödligt skulle människor utan långtgående metabola sjukdomar dö efter positivt covidtest, men så är inte fallet.
Dina liknelser är skrattretande korkade eftersom cancer och skottskador till skillnad från covid19 är något som kan påvisas, och som på egen hand kan utgöra hela skillnaden mellan en fullt frisk fungerande kropp och en död kropp. Grejen med livsfarliga sjukdomar är just att de dödar på egen hand. Livsfarliga sjukdomar behöver inte 3-4 andra dödliga långtgående sjukdomar som redan gjort 90% av jobbet för att kunna döda. Eller överlever man en kula i huvudet så länge man är fullt frisk i övrigt?
Förstår du nu? Nej, trodde väl det.
Kanske går det bättre för dig när din andra hjärncell kommer tillbaka från semestern.