Det du citerade var fortfarande vad som gäller stadsdelsförvaltningen. Som jag skrev så är det inte samma sak som stadsdelar.
115 = Gärdet
114 = Östermalm
Så i valet mellan Norrmalm, Östermalm, Södermalm, Vasastan och Kungsholmen, var skulle du säga att Gärdet låg? Om nu TS undrar hur det är där?
Gärdet är för Östermalm som Vasastan är för Norrmalm, ett subset.
Och när det gäller TS’ ursprungliga fråga så är Gärdet som att bo på Östermalm.
Så i valet mellan Norrmalm, Östermalm, Södermalm, Vasastan och Kungsholmen, var skulle du säga att Gärdet låg? Om nu TS undrar hur det är där?
Gärdet är för Östermalm som Vasastan är för Norrmalm, ett subset.
Och när det gäller TS’ ursprungliga fråga så är Gärdet som att bo på Östermalm.
Vad pratar du om? Det är ingen definitionsfråga. Gärdet tillhör inte Östermalm.
Vasastan är 113 och Norrmalm är 111? Norrmalm är inte det minsta likt Vasastan likväl som Gärdet inte är det minsta likt Östermalm.
Vasastan är en del av Norrmalm liksom Gärdet är en del av Östermalm.
Vi verkar ha olika krav på detaljering.
Men visst, trots samma stadsdelsnämnd kan det vara viktigt för någon på Östermalm att inte bo på Gärdet, jag förstår. Det är ju mer kvartersnivå.
Men av Stockholms huvuddelar, Södermalm, Östermalm, Norrmalm och Kungsholmen, var skulle du placera Gärdet? Eller Vasastan?
Skulle Gärdet ändå inte höra till Östermalm, snarare än någon av de övriga malmarna? Och Vasastan ligger ändå på Norrmalm, eller?
Jag jobbade 6 år i närheten värtaverket men vi var en hel del runt gärdet, samt ja promenerat mkt där genom åren när jag bodde i sthlm med.
Folket är kall i attityden fick den känslan iaf lite bittra
Ok, jag förstår. Personligen känner jag mig hemma i det där lite artigt återhållsamma, övre medelklassättet. Mer stelt och icke spontant kanske, men man håller upp dörren för varandra och tackar och bockar åt grannar. Men det kanske inte var så din upplevelse var...
Angående diskussionen huruvida Gärdet i praktik eller teori är en del av Östermalm eller ej kanske är en bifråga i just den här tråden, även om det finns intressanta aspekter av den frågan också.
Jag nöjer mig med att uppleva stadsdelen som lite av en bortglömd avkrok mellan Östermalm* och Lilla Värtan och som är större än vad man kan tro. Min nuvarande uppfattning är att stadsdelen har dolda kvaliteter för alla som har tröttnat på genomfartsleder, poserande krogliv och stökiga shoppinggator. Jag vill bara ha lugn och ro och artiga grannar men jag vill fortfarande bo kvar i stan.
Jag vill ha vardagstråkigt och tryggt men med urbaniteten inom räckhåll, liksom.
*
(och menar då allt mellan Oxenstiernsgatan och Engelbrektsgatan, oavsett om det är korrekt eller ej)
Ok, jag förstår. Personligen känner jag mig hemma i det där lite artigt återhållsamma, övre medelklassättet. Mer stelt och icke spontant kanske, men man håller upp dörren för varandra och tackar och bockar åt grannar. Men det kanske inte var så din upplevelse var...
Mjae alltså sånt gillar jag och är själv mer åt det hållet, och uppvuxen bland liknande. Men jag menar på helt annat vis!
Tror man måste bo där ett tag. Jag bodde närmre 25 år i Stockholms trakten och det är något med hur vissa bemöter andra som jag känner som kyla, än ex andra ställen jag bott på eller arbetat på.
Gärdet ger ett rätt trist intryck, men det är samtidigt väldigt nära till Östermalm, så värdesätter man att ha det lugnt runt omkring sig så tycker jag det verkar vara ett bra val.
Det är ju dock inte helt tomt på utbud, bästa cafeet 2019 enligt White Guide ligger tex i Gärdet (Fosch Artisan Pâtisserie).
Gärdet ger ett rätt trist intryck, men det är samtidigt väldigt nära till Östermalm, så värdesätter man att ha det lugnt runt omkring sig så tycker jag det verkar vara ett bra val.
Det är ju dock inte helt tomt på utbud, bästa cafeet 2019 enligt White Guide ligger tex i Gärdet (Fosch Artisan Pâtisserie).