2021-01-01, 19:39
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tveksamt, det området har ju varken parkeringsplatser eller garage, bara soyalattemänniskor med lådcyklar.
Jag tycker Gärdet är lugnt och fint, så länge man tar sig bort från Fältan och övriga t-stationer.

Brottslighet? Paolos bordell låg väl där ... men annars är det nog hyfsat lugnt.

Gillar funkisområdet i övre delen av Tessinparken, men för bra restauranger och butiker måste du nog ta dig ned mot Karlaplan, så lugnt är det.
Tack för svar!

Just funkisarkitekturen, särskilt inne i lägenheterna, är ett stort skäl till att jag kan tänka mig att bosätta mig där. Det känns mer som riktiga gamla Stockholm, även om renoveringshetsen av kök och annat börjar förstöra även där.

Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Har det blivit mer genomfartstrafik efter att Djurgårdsstan byggdes?

Nej. Möjligen på Värtavägen. Inte andra gator.

Brottslighet?

Nej. Inte vad jag hört.

Bra mataffärer och restauranger?

Ja. Men handla via Mathem eller Fätöversten populärast. Finns lokala ICA Nära
och en lågprisbutik.

Tycker Furusundsgatan är bra och T-bana mycket nära.
Många nyinflyttade sista åren runt 20-35+. Finns flera
lokala krogar och pizza/sushi etc.

Är gärdet prisvärt? Ja. Men kolla att stambyten är gjorda i huset.

Ps. Östermalmspensionärer finns kanske men snarare kälkborgare.
Riktiga Östermalmare finns inte på Gärdet eftersom det aldrig räknats
som Östermalm.
Tack för svar!

Håller med om att området känns prisvärt.

När det kommer till min kommentar om östermalmstanter på Gärdet så är en fördom jag har att lite rikare hemmafruar på Östermalm gärna downscalar till Gärdet efter att deras arbetande män har dött. Man köper en liten hund och flyttar till mindre på Gärdet, helt enkelt, men den klyschan kanske var mer aktuellt för en tjugo år sedan? Kan tänka mig att statsbilden har förändrats nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Trevligt område, familjevänligt, nära till grönområden, dock inget större utbud av bra fik och restauranger.

Inte ens en eller två hyggliga lunchrestauranger? Sushi har man ju sett att det finns, men dom kan man ju hitta var som helst nu för tiden. Cassi som tidigare nämnts ligger ju inte riktigt på Gärdet, även om den är en riktigt fin klassiker.
Citera
2021-01-01, 19:40
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Familjevänligt o bra natur, dock kan kännas lite kallt och off.
Att det är off är lite av ett plus i min bok, men vad menar du med att det känns kallt?
Citera
2021-01-01, 19:49
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Tveksamt, det området har ju varken parkeringsplatser eller garage, bara soyalattemänniskor med lådcyklar.
Jag tycker Gärdet är lugnt och fint, så länge man tar sig bort från Fältan och övriga t-stationer.

Brottslighet? Paolos bordell låg väl där ... men annars är det nog hyfsat lugnt.

Gillar funkisområdet i övre delen av Tessinparken, men för bra restauranger och butiker måste du nog ta dig ned mot Karlaplan, så lugnt är det.
Bordellen låg inte på Gärdet utan på Östermalm, Grevgatan närmare bestämt.
Citera
2021-01-01, 19:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag bodde på Furusundsgatan när jag var yngre och trivdes väldigt bra, lugnt och skönt men samtidigt gångavstånd till allt.
Citera
2021-01-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Att det är off är lite av ett plus i min bok, men vad menar du med att det känns kallt?
Jag jobbade 6 år i närheten värtaverket men vi var en hel del runt gärdet, samt ja promenerat mkt där genom åren när jag bodde i sthlm med.

Folket är kall i attityden fick den känslan iaf lite bittra
Citera
2021-01-01, 20:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Bordellen låg inte på Gärdet utan på Östermalm, Grevgatan närmare bestämt.
Fast Gärdet är en del av Östermalm ...
Tillräckligt långt upp på Grevgatan är fu på den del av Östermalm som kallas Gärdet.
Citera
2021-01-01, 20:55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Tillräckligt långt upp på Grevgatan är fu på den del av Östermalm som kallas Gärdet.
Du tänker inte på Jungfrugatan, Artillerigatan och Skeppargatan? Tre gator som sträcker sig från Östermalm över Valhallavägen till Gärdet.

Grevgatan går från Strandvägen och slutar uppe vid Östermalmsgatan (Mellan Karlaplan och Östra Real).

Gränsen för Östermalm och Gärdet går vid Valhallavägen. https://kartor.eniro.se/m/5XaS67
Alltså måste Grevgatan ligga på Östermalm
Citera
2021-01-01, 21:08
Medlem
RickRozays avatar
Gärdet är väl det mest medelklassiga området i stan som inte är Södermalm?

Sov ofta hos kompisar i tonåren där.

Praktiskt ställen och bo men inte särskilt märkvärdigt.
Citera
2021-01-01, 21:14
Medlem
Ingen höjdare, känns off och dåligt utbud på all form av restauranger och matbutiker.
Citera
2021-01-01, 21:16
Medlem
Citat:

Gärdet är inte en del av Östermalm, lika lite som Ropsten är en del av Östermalm. Samma socialförvaltningskontor men det är inte Östermalm.

115 är gärdet, 114 är Östermalm.
Citera
2021-01-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Gärdet är inte en del av Östermalm, lika lite som Ropsten är en del av Östermalm. Samma socialförvaltningskontor men det är inte Östermalm.

Rätt och riktigt och nu är det avklarat!
Citera
2021-01-01, 21:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Du tänker inte på Jungfrugatan, Artillerigatan och Skeppargatan? Tre gator som sträcker sig från Östermalm över Valhallavägen till Gärdet.

Grevgatan går från Strandvägen och slutar uppe vid Östermalmsgatan (Mellan Karlaplan och Östra Real).

Gränsen för Östermalm och Gärdet går vid Valhallavägen. https://kartor.eniro.se/m/5XaS67
Alltså måste Grevgatan ligga på Östermalm

Citat:
Ursprungligen postat av pogba

Citat:
Östermalm är ett stadsdelsområde i Stockholms innerstad med 70 779 invånare (2014). Det omfattar stadsdelarna Östermalm (utom en mindre del vid Roslagstull), Hjorthagen, Gärdet, Djurgården och Norra Djurgården. Östermalms stadsdelsområde med tillhörande stadsdelsnämnd och stadsdelsförvaltning inrättades i samband med stadsdelsreformen 1997.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalms_stadsdelsomr%C3%A5de

Ni får väl redigera Wiki om ni inte tycker Gärdet är en del av Östermalm.
Tror ni de får Gärdesnytt i brevlådan, eller Östermalmsnytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in