2021-01-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cly08
Kartan på Wikipedia är rätt, men din indelning efter postkoder är fel. Lappkärrsberget har t ex postkod 114.

Även Rudammen kom jag på.
Citera
2021-01-02, 20:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalms_stadsdelsomr%C3%A5de

Ni får väl redigera Wiki om ni inte tycker Gärdet är en del av Östermalm.
Tror ni de får Gärdesnytt i brevlådan, eller Östermalmsnytt?

Jag vill minnas att man fick Östermalmsnytt även i Vasastan.

Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Vad pratar du om? Det är ingen definitionsfråga. Gärdet tillhör inte Östermalm.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalm,_Stockholm

Detta är Östermalm. https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stermalm,_Stockholm#/map/0

Vasastan är 113 och Norrmalm är 111? Norrmalm är inte det minsta likt Vasastan likväl som Gärdet inte är det minsta likt Östermalm.

Ska vi gissa att mikaels pengar inte räckte till Östermalm och det fick bli Gärdet istället, samtidigt har han skrutit för sina kompisar som blev kvar på landet att han bor på Östermalm?

Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Angående diskussionen huruvida Gärdet i praktik eller teori är en del av Östermalm eller ej kanske är en bifråga i just den här tråden, även om det finns intressanta aspekter av den frågan också.

Jag nöjer mig med att uppleva stadsdelen som lite av en bortglömd avkrok mellan Östermalm* och Lilla Värtan och som är större än vad man kan tro. Min nuvarande uppfattning är att stadsdelen har dolda kvaliteter för alla som har tröttnat på genomfartsleder, poserande krogliv och stökiga shoppinggator. Jag vill bara ha lugn och ro och artiga grannar men jag vill fortfarande bo kvar i stan.

Jag vill ha vardagstråkigt och tryggt men med urbaniteten inom räckhåll, liksom.

*

Har en familjemedlem i de krokarna och barnen får inte gå själva utan de måste alltid gå två och två eller fler.
Citera
2021-01-02, 21:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vill minnas att man fick Östermalmsnytt även i Vasastan.

Ska vi gissa att mikaels pengar inte räckte till Östermalm och det fick bli Gärdet istället, samtidigt har han skrutit för sina kompisar som blev kvar på landet att han bor på Östermalm?

Du kan gissa vad du vill, jag bodde trettio år i Sibirien, dvs Vasastan, i en hyresrätt.

ICA Roslagstull, på andra sidan Birger Jarlsgatan, hade både Vi i Vasastan och Östermalmsnytt, eftersom den låg precis på gränsen.
Nu bir jag i Sumpan, fortfarande i hyresrätt.
Bodde ursprungligen i Bromma, räknas det som landet?

Har du fler felaktiga gissningar? Uppvuxen i Stockholm, eller är det din projektion dom gör att du trodde jag kom från landet?

Du verkar korkad ...
Citera
2021-01-02, 21:57
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Mjae alltså sånt gillar jag och är själv mer åt det hållet, och uppvuxen bland liknande. Men jag menar på helt annat vis!

Tror man måste bo där ett tag. Jag bodde närmre 25 år i Stockholms trakten och det är något med hur vissa bemöter andra som jag känner som kyla, än ex andra ställen jag bott på eller arbetat på.

Sen kan jag ju mött helt fel människor bara
Jag är själv stockholmare, bara att Gärdet har varit en blind fläck för mig, men om dom är särskilt kalla där eller om det är ett övergripande fenomen gällande alla stockholmare så kanske jag inte märker det pga hemmablindhet?
Citera
2021-01-02, 23:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Du kan gissa vad du vill, jag bodde trettio år i Sibirien, dvs Vasastan, i en hyresrätt.

ICA Roslagstull, på andra sidan Birger Jarlsgatan, hade både Vi i Vasastan och Östermalmsnytt, eftersom den låg precis på gränsen.
Nu bir jag i Sumpan, fortfarande i hyresrätt.
Bodde ursprungligen i Bromma, räknas det som landet?

Har du fler felaktiga gissningar? Uppvuxen i Stockholm, eller är det din projektion dom gör att du trodde jag kom från landet?

Du verkar korkad ...

Med den historiken borde du begripa att Östermalmsnytt inte är en markör för att man bor på Östermalm, så vem är det om är korkad? Dessutom med den historiken borde du väl ha bättre koll på att Gärdet inte är Östermalm.

Bott i Stockholm, ej uppväxt där. Glad att jag lämnat. Vissa stockholmare är mer bonnläppar och inskränkta än Kepsjocke i Tjockträsk. Somliga "stekare" tror de är jordens medelpunkt men på kontinenten är de kusinerna från landet. Är du stockholmare borde du känna till att många bor och lever i sin stadsdel nästan hela livet.
Citera
2021-01-02, 23:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Med den historiken borde du begripa att Östermalmsnytt inte är en markör för att man bor på Östermalm, så vem är det om är korkad? Dessutom med den historiken borde du väl ha bättre koll på att Gärdet inte är Östermalm.

Bott i Stockholm, ej uppväxt där. Glad att jag lämnat. Vissa stockholmare är mer bonnläppar och inskränkta än Kepsjocke i Tjockträsk. Somliga "stekare" tror de är jordens medelpunkt men på kontinenten är de kusinerna från landet. Är du stockholmare borde du känna till att många bor och lever i sin stadsdel nästan hela livet.
Som sagt, korkad.
Östermalmsnytt delas ut på Östermalm, Gärdet är en del av det. Eller vilken annan malm tycker du det ligger på?
Andra delar av stan får Vi i Vasastan, Vårt Kungsholmen eller Södermalmsnytt.

Ge dig nu, stadsdelsområdet Östermalm innehåller Gärdet. Och ursprungsfrågan, hur det är att bo där, är att det är ok, kanske lite dött, nen nära till andra delar av Östermalm som inte är lika döda. Och Paolos bordell låg där.
Citera
2021-01-02, 23:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Angående diskussionen huruvida Gärdet i praktik eller teori är en del av Östermalm eller ej kanske är en bifråga i just den här tråden, även om det finns intressanta aspekter av den frågan också.

Jag nöjer mig med att uppleva stadsdelen som lite av en bortglömd avkrok mellan Östermalm* och Lilla Värtan och som är större än vad man kan tro. Min nuvarande uppfattning är att stadsdelen har dolda kvaliteter för alla som har tröttnat på genomfartsleder, poserande krogliv och stökiga shoppinggator. Jag vill bara ha lugn och ro och artiga grannar men jag vill fortfarande bo kvar i stan.

Jag vill ha vardagstråkigt och tryggt men med urbaniteten inom räckhåll, liksom.

*
Detta kan vara det bästa svaret till TS originalfråga.
Citera
2021-01-02, 23:32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Som sagt, korkad.
Östermalmsnytt delas ut på Östermalm, Gärdet är en del av det. Eller vilken annan malm tycker du det ligger på?
Andra delar av stan får Vi i Vasastan, Vårt Kungsholmen eller Södermalmsnytt.

Ge dig nu, stadsdelsområdet Östermalm innehåller Gärdet. Och ursprungsfrågan, hur det är att bo där, är att det är ok, kanske lite dött, nen nära till andra delar av Östermalm som inte är lika döda. Och Paolos bordell låg där.

Jag har bott både på Gärdet och vid Odenplan och fick Östermalmsnytt till båda lägenheterna.

Som svar på din sista fråga så är Gärdet lugnt och skönt med en lätt promenad ner till city.
Citera
2021-01-02, 23:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag har bott både på Gärdet och vid Odenplan och fick Östermalmsnytt till båda lägenheterna.

Som svar på din sista fråga så är Gärdet lugnt och skönt med en lätt promenad ner till city.
Du fick Östermalmsnytt till Odenplan? Jag fick inget annat än Vi i Vasastan till Roslagstull. Var tvungen att hämta den på ICA på andra sidan gatan. Måste varit usla tidningsnasare hos dig.
Citera
2021-01-02, 23:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Fick Östermalmsnytt till Döbelnsgatan och även till Birger Jarlsgatan 104 på den tiden. Gärdet, i alla fall vid Tessinparken är fint men som sagt ett syskon i krokarna låter inte barnen gå ensamma där utan de måste alltid röra sig minst två och två.
Citera
2021-01-03, 19:25
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Har en familjemedlem i de krokarna och barnen får inte gå själva utan de måste alltid gå två och två eller fler.
Varför då? Pga rånrisk eller eventuella fula gubbar?
Och är dessa åtgärder pga att sådant faktiskt har skett i kvarteret eller är det bara försiktighetsåtgärder utifall att ?
Citera
2021-01-03, 19:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Varför då? Pga rånrisk eller eventuella fula gubbar?
Och är dessa åtgärder pga att sådant faktiskt har skett i kvarteret eller är det bara försiktighetsåtgärder utifall att ?

Det verkar ha cirkulerat invandrare i området som rånar eller trakasserar. Vet inte om det varit något flyktingboende i närheten eller om de drar sig upp till Östermalm/Gärdet för att råna "rika" svenskar. Det är ett känsligt ämne att tala om, de bor i Stockholm och hela deras sfär är PK dvs vänner, jobb osv. Mellan raderna har jag dock fått ut informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in