• 1
  • 2
2021-01-02, 18:43
Medlem
Kan någon förklara om vad som händer om man parallellkopplar två batterier med samma voltage men med olika Ah under laddningen?

T.ex vi har ett batteri på 12v 70Ah och ett 12v 15Ah som är parallellkopplade under laddningsprocessen.

Kommer batteri med 12v 70Ah ta på sig allt ström i början och kommer laddas först och sen när den är fullladad kommer andra batteri 12 15Ah börja laddas eller hur funkar det?
Citera
2021-01-02, 19:04
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bragoden
Kan någon förklara om vad som händer om man parallellkopplar två batterier med samma voltage men med olika Ah under laddningen?

T.ex vi har ett batteri på 12v 70Ah och ett 12v 15Ah som är parallellkopplade under laddningsprocessen.

Kommer batteri med 12v 70Ah ta på sig allt ström i början och kommer laddas först och sen när den är fullladad kommer andra batteri 12 15Ah börja laddas eller hur funkar det?

De balanserar varandra så det går normalt bra så länge bägge batterierna är friska. Sen så är det väl inget att rekommendera då det finns risker (om en cell är dålig i ena batteriet t.ex)

Edit: De kommer laddas/bli klara samtidigt oavsett storlek förutsatt att bägge var lika urladdade från början.
Senast redigerad av Kottie 2021-01-02 kl. 19:07.
Citera
2021-01-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
De balanserar varandra så det går normalt bra så länge bägge batterierna är friska. Sen så är det väl inget att rekommendera då det finns risker (om en cell är dålig i ena batteriet t.ex)

Edit: De kommer laddas/bli klara samtidigt oavsett storlek förutsatt att bägge var lika urladdade från början.
Tack för svaret!
Frågan gäller endast under uppladdningsprocessen.
Vad händer om ena är helt urladdat och andra är är halvladdat?
Citera
2021-01-02, 19:29
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Du får en strömrusning från det mer laddade batteriet till det andra. Har du tunna laddkablar brinner de av.
Citera
2021-01-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Du får en strömrusning från det mer laddade batteriet till det andra. Har du tunna laddkablar brinner de av.
Ok, jag förstår! Tack!
Men så småningom gissar jag kommer dom att balansera sig när dom når ett nivå av samma lsddning?
Citera
2021-01-02, 19:35
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Tack för svaret!

Det urladdade batteriet kommer börja dra från från det halvladdade tills de har uppnått balans. Är det urladdade batteriet det lilla så finns risk att det skadas pga för hög ström.

Sen så ska aldrig blybatterier laddas ut helt då dom tar skada direkt av detta (I större eller mindre grad).
Citera
2021-01-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår! Tack!
Men så småningom gissar jag kommer dom att balansera sig när dom når ett nivå av samma lsddning?

Ja, det gör de. Det blir som ett och samma batteri. Det är dock inte optimalt att koppla ihop batterier av olika storlek.
Citera
2021-01-02, 19:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag trodde också på detta, tills jag testade.
Blybatterier funkar inte så, Lipo gör det.

TS, du kan lugnt ladda bägge samtidigt.
Citera
2021-01-02, 19:51
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Får du verkligen strömrusning från det bättre batteriet om du laddar med en laddare som ger högre utspänning än 13,56 volt? Det torde bli så att du "trycker ner ström i båda accarna från laddaren.

Oavsett så är det inte att rekommendera av flera olika orsaker. Man kan dock ordna det hela med en landbrygga med spärrdioder, men det är en helt annan fråga.....
Citera
2021-01-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag trodde också på detta, tills jag testade.
Blybatterier funkar inte så, Lipo gör det.

TS, du kan lugnt ladda bägge samtidigt.
Oh vad skönt! Tack!

Jag utvecklar frågan lite gran.
Om jag nu skulle sätta en strömbrytare på + polen mellan batterierna dvs så att endast ett batteri (den stora) nu laddas kommer då andra vara helt oberörd (laddning/urladdning) fast minuspolen är fortfarande kopplad imellan?
Citera
2021-01-02, 20:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Oh vad skönt! Tack!

Jag utvecklar frågan lite gran.
Om jag nu skulle sätta en strömbrytare på + polen mellan batterierna dvs så att endast ett batteri (den stora) nu laddas kommer då andra vara helt oberörd (laddning/urladdning) fast minuspolen är fortfarande kopplad imellan?
Ja.
Men jag brukar förespråka att montera säkringar, så nära plus på varje batteri, bara för säkerhets skull.
Denna funkar bra:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...are-2000041603
Citera
2021-01-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Får du verkligen strömrusning från det bättre batteriet om du laddar med en laddare som ger högre utspänning än 13,56 volt? Det torde bli så att du "trycker ner ström i båda accarna från laddaren.

Oavsett så är det inte att rekommendera av flera olika orsaker. Man kan dock ordna det hela med en landbrygga med spärrdioder, men det är en helt annan fråga.....

Det har att göra med inre resistans i laddare, i batterierna, kablarnas resistans, laddning i batterierna och ett snabbt förlopp. Det stora batteriet kommer sätta gränserna. Det blir ett spänningsfall i kablar från laddaren till det stora batteriet och i kablar från det stora batteriet till det lilla. I praktiken blir det kanske lite varma kablar inledningsvis och sedan har det jämnat ut sig. Har du ett fulladdat lastbilsbatteri och kopplar det till ett urladdat mopedbatteri med grova kablar lär det behövas skyddsglasögon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in