2020-12-30, 19:02
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
Ah okej. Det låter inte som att du har barn men antar att utbildning inte är gratis? Vad kostar det? Min utsvävning om ISK var att illustrera att passiv inkomst är viktigt ju äldre man blir så att man till slut är helt oberoende av ens huvudsyssla.

Förstår inte hur du menar att under 100k netto är lågt/inte bra i Stockholm. Säg bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k, mat 5k, bil 5k, resor 10k, 5k diverse annat skit och 20k sparande. Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil och 60k får man ut med en 100k bruttolön.. Varför skulle det krävas netto 40k till? Vilka signifikanta utgifter har jag missat?

Helt korrekt! Också därför jag anser att min egen lön inte är bra. Jag är singel och även om jag lägger en större slant på konsumtion och tidsfördriv med diverse yngre kvinnor så skulle jag aldrig ha råd med två barn på privatskola. En god vän till mig bor ett stenkast från mig och är fransman, han jobbar på en hedgefund och tjänar ca £30k netto i månaden. Hans fru är hemmafru och hans två barn går på svenska skolan som kostar ca £2,000 i månaden för sina två barn. Bara i skolavgift har han alltså £24,000 om året. Plus, kläder, aktiviteter, uniform och allt annat som kommer kring sina barn. Vi snackar ca £30-40k om året bara för att barnen ska leva och utbilda sig till 18 års ålder. När de sen blir 18 skall de såklart till ett universitet som kostar £9,000 per år per barn = £54k plus boende, mat och övriga kostnader per barn, räkna med ytterligare £150,000.

Jag håller med dig fullständigt, investerande är extremt viktigt att börja med tidigt så att passiva inkomster börjar ticka så fort det bara går. Compound interesting är enormt viktigt så dina 45k i månaden är fantastiskt bra!

Under 100k i Stockholm?

Klart det är möjligt men under vilka förutsättningar?

Bygger du upp en livsstil som är hållbar framgent? Har du besparingar till insats? Var vill du bo? Hur litet? Ska din fru arbeta 40+ timmar i veckan? Vad kostar en nanny? När din fru är borta från jobbet i 2x15 månader vid två graviditeter vad händer med ekonomin?

Din kalkyl är väl möjlig för ett normalt Svensson liv, men är det nivån på vad en BRA lön är?

Din kalkyl;

bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k,

Min syster har precis köpt en liten bostadsrätt på Kungsholmen med ett sovrum. Badrummet måste renoveras. Total kostnad i månaden: 12,000 PLUS räkningar. Hon la in över en miljon kontant.

mat 5k? Skämtar du? Vad äter du? Nudlar? Gör du matlåda till jobbet? Jag lägger garanterat minst 5,000 på lunch i månaden ute.

bil 5k, ja om du knappt kör? Räknar du med totalkostnad av bil? Bensin? Försäkring? Vinterdäck? Plus övrigt?

resor 10k, 120,000 om året på resor? Så en semester med partner? Glamoröst!

5k diverse annat skit och 20k sparande.

20k sparande är bra om allt kapital förvaltas i 25+ år, då bör man ha runt 33mkr med 10% avkastning årligen som återinvesteras. Men bröllop? Barn? Oförutsetta utgifter? Sjukdom? Du låser 20k till framtiden och inget för nutiden?

”Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil”

Låter ovanstående som en riiiiktigt bra livsstil? Jag anser inte det. Och vi har inte berört kostnader så som dejtande. Långvarigt förhållande och barn. En gravid kvinna här och ovan kalkyl är förlegad.

/C
Citera
2020-12-30, 19:22
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror min herre behöver läsa på lite om sitt gebit.
I de flesta länder i Europa finns ett liknande upplägg runt judidik som i sverige, och det är därifrån sverige har hämtat upplägget och namnet Advokat. Däremot så finns det en annan utveckling innom det britiska samväldet, som junior kan du knappast jämföra dig med en svensk advokat, och du har en jurist examen det är precis vad du beskrivit.

Som du skriver själv är en bra lön i London närmare 500 000 £, vilket i princip krävs om man skall leva gott.
Du har uppenbarlkgen inte hängt med men det upplägget du beskriver är även standard i Stockholm bland jurister och revisorer, ser lite anorlunda ut för ingenjörer eller management konsulter men ganska likartat.
Dina 85 000£ räcker inte långt och om de stämmer har du en Junior tjänst och som jag beskrev motsvarar det ca 350 000 sek.
I de flesta svenska medelstora städer lever man bra på 500-600 000 sek, skall du leva och bo på samma nivå i de flesta delar av UK behövs bortåt 100 000 £.

Tråden handlar om en OK svensk lön och inte en junior juristlön i London.

Personligen har jag valt med lite hjälp mitt liv som är bekvämt, men långtråkigt nu i Coronatider.
Jag skulle troligen inte med min bakgrund få ett bra betalt jobb i London(vilket dessutom vore ointressant), men däremot är jag erbjuden lite mer en du anser är en ok lön i London om jag vill jobba i Kina.

Svenska löner är internationellt låga det vet jag, men man lever rätt bra på dem om man undviker stockholm.

Som jag skrev det är tid för pappas pojke att komma urbsin bubbla.

Snark igen missar du målet med 5 mil.

Jag har ingen juristutbildning då jag studerat common law och inte civil law. Jurist är ett svenskt påfund. Dessutom är en jurkand inte en master. Så schhhhh.

Jo som junior solicitor med skyddad titel har jag 4 års studier, avlagt motsvarighet av advokatprovet i Sverige och mottagit en skyddad titel. Som advokat i Sverige har du pluggat ca 4.5 år och arbetat i två samt åkt på en retreat där du bor på en gård och snackar lite skit om etik och moral som Advokatsamfundet fakturerar 50k för. Som solicitor får du aldrig mer jobba med juridik om du mister din titel, i Sverige kan du anlita kriminella (vargarna) som slår ned barn, förlora din advokat-titel och fortsätta jobba men kalla dig jurist.

En svensk advokat har 0 eller extremt begränsad internationell erfarenhet vid 2 års jobb på en byrå. - jag satt redan i en tvist-rätt för ett fortune500 företag där vi stämde ett av Sveriges största företag under år 1 på över en miljard dollar. IDRC i London. Vilken byrå anställde det svenska företaget? Amerikansk. Finns ingen svensk byrå som NÅGON känner till utanför Sverige. Finns dessutom inte en enda svensk byrå med kontor i London.

Så du är återigen helt ute och cyklar.

Jo mina £85k räcker långt då jag inte har några utgifter eller boendekostnader.

Och du svamlar igen. Ingång i London är 3x så stor som ingång på de finaste byråerna i Stockholm. - associates i Sverige är riktiga fattiglappar och har de inga besparingar så har de en hyra som slukar 30-40% av deras lön om inte mer när de väljer att bo innanför tullarna.

Flertal partners på MSA, Vinge etc deklarerade runt 1-3 miljoner om året. Det är vad en 5PQE tjänar i London. Oftast mycket mer. En partner på en corporate byrå här drar lätt in 5-10 miljoner. De som tjänar mest runt 30-40 per år.

En god vän till mig jobbar på Lindahls, han hade 28 som ingång och har jobbat där nu i ett par år och de följer lockstep. Han är som jag nu 31 och tjänar under 35.

Ja tråden handlar om vad en bra lön är. Därför kan en låg lön under 100,000 netto i Sverige inte vara bra baserat på allt som skrivits, även då parallellen London.

/C
Senast redigerad av CSHamilton 2020-12-30 kl. 19:24.
Citera
2020-12-30, 19:28
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det beror på så mycket olika saker så det är svårt att avgöra rakt av.

En tidningsutdelare som får 7000:- för 4 timmars arbete har en bra lön.. Men INTE om det är hans enda arbete..

Det beror mycket på livssituation, bostads situation, skulder och en massa annat.

Jag är skuldfri och äger min egen gård bor extremt billigt.. jag anser att 20 000 efter skatt är fullt tillräckligt för mitt liv i inkomst. ( jag har kanske 5-6000 i månaden i utdelningar i aktier som "BONUS". En hel del mat kommer från gården jag äger samt lite inkomster från hyror till folk.
Drar även in lite 2 auktions pengar" och småaffärer vet inte hur mycket men det funkar ok.

Så min poäng är att allt måste inte komma från en enda inkomst utan kan komma från små utgifter (bäst) och extra inkomster i en stadig ström.

Mycket bra skrivit!

Håller du med om att dina inkomster är bra så länge du inte vill göra något du inte har råd med? Skulle du t.ex. känna att din inkomst är bra om den tyglar dig över vad du kan eller vill göra? Skulle du aktivt försöka tjäna mer för att förverkliga det du inte kan under rådande omständigheter om så vore fallet?

/C
Citera
2020-12-30, 19:37
Medlem
25-30 rent i månaden är en ok lön för mig. Att jag känner att jag är pigg o utvilad o slipper ha ett slitigt jobb är såklart bra. Jag ska ju orka jobba till 65-70
Citera
2020-12-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
25-30 rent i månaden är en ok lön för mig. Att jag känner att jag är pigg o utvilad o slipper ha ett slitigt jobb är såklart bra. Jag ska ju orka jobba till 65-70

Med den lönen brukar det inte bli mycket i tjänstepension så man bör tänka på att även om lönen i sig inte är så viktig så får man dubbelt så mycket tjänstepension om man tjänar 50k i månaden istället för 40k.

Med en bra utbildning bör man ha 50k i månaden när man jobbat 10 år och tar vi tex civilingenjörer så brukar det inte vara så slitigt.
Citera
2020-12-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl lite av en definitionsfråga också vad en bra lön är. Vid 100k netto tycker jag att man börjar leva ett värdigt liv. Men är det en bra lön? Svårt att säga.

Även om man ligger i den övre delen av ditt nämnda intervall så kommer man känna sig fattig på t.ex Ritz Carlton när övriga gäster plockar upp sina Lamborghini Aventadors och RR Cullinan.
Jag tycker att du överdriver. 100k netto gör att folk kan unna sig ett och annat. Att ha råd att plocka upp Lamborghini gör inte i min definition att någon per automatik har ett bättre liv än någon som tjänar 100k netto...
Citera
2020-12-30, 23:20
Medlem
Undrar lite vad folk lägger pengarna på egentligen om de inte tycker 100k netto räcker till... Jag och frun levde jäkligt bra och sparade mycket även innan vi gick över den nivån så allt som kommit sedan dess är ju rent extra sparande. Visst nu är vi inte de som gillar att sitta på krogen och dricka drinkar varje helg så det är klart vi sparar in på det men ändå.

Och som jag sa tidigare, även om jag hade möjlighet att tjäna mer än så själv idag så föredrar jag att kunna jobba mindre.
Citera
2020-12-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Undrar lite vad folk lägger pengarna på egentligen om de inte tycker 100k netto räcker till... Jag och frun levde jäkligt bra och sparade mycket även innan vi gick över den nivån så allt som kommit sedan dess är ju rent extra sparande. Visst nu är vi inte de som gillar att sitta på krogen och dricka drinkar varje helg så det är klart vi sparar in på det men ändå.

Och som jag sa tidigare, även om jag hade möjlighet att tjäna mer än så själv idag så föredrar jag att kunna jobba mindre.

Det går lätt åt pengar om man kör weekendresor och tar in på riktigt fina hotell och äter på Michelinrestauranger t.ex. Sedan kan man ju bo dyrt, ha dyra bilar osv. The sky is the limit.

När jag drog in 100 netto sparade vi nog 20-30k per månad. Det var inget lyxliv direkt men man behövde inte kolla prislappar särskilt ofta. Nu drar jag in något mer än dubbelt men lever fortfarande ungefär likadant. Sparar enormt mycket mer men i övrigt ingen jätteskillnad.

Vid 50k netto däremot måste man ju verkligen tänka på sina utgifter. Man kan inte ta in på 5-stjärniga hotell, dricka 200kr-viner till vardags osv. Man kan inte spara mycket heller.

Edit: stor grej jag kom att tänka på. 100k netto är bra för en familj alltså. Så om bägge tjänar 50 netto så är det ok.
Senast redigerad av Harrywinston 2020-12-31 kl. 00:41.
Citera
2020-12-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det går lätt åt pengar om man kör weekendresor och tar in på riktigt fina hotell och äter på Michelinrestauranger t.ex. Sedan kan man ju bo dyrt, ha dyra bilar osv. The sky is the limit.

När jag drog in 100 netto sparade vi nog 20-30k per månad. Det var inget lyxliv direkt men man behövde inte kolla prislappar särskilt ofta. Nu drar jag in något mer än dubbelt men lever fortfarande ungefär likadant. Sparar enormt mycket mer men i övrigt ingen jätteskillnad.

Vid 50k netto däremot måste man ju verkligen tänka på sina utgifter. Man kan inte ta in på 5-stjärniga hotell, dricka 200kr-viner till vardags osv. Man kan inte spara mycket heller.

Edit: stor grej jag kom att tänka på. 100k netto är bra för en familj alltså. Så om bägge tjänar 50 netto så är det ok.

Ja men personligen tycker jag min gräns för hur jag vill leva kräver bra mycket mindre än så och då är jag ändå rätt onödig i hur bekvämt jag vill resa osv. Redan vid 80-85k netto stod amortering och sparande (kort och långt) för minst 25-30k/mån för oss. Då hade vi ändå hyfsat stort boende (100+ kvadrat) mitt i Stockholm och rätt roliga bilar som jag bytte ut för ofta. Vi levde helt enkelt som vi ville och snålade inte in på något vilket är varför vi spenderar precis lika mycket även nu när vi har högre löner.

Det är klart man kan bränna mer pengar och olika platser kostar olika mycket men Sverige är ju rätt billigt och det som diskuterats här. Kanske är det för jag är introvert men jag har faktiskt svårt att se hur man skulle behöva mycket mer än 100k i månaden för att leva som man vill. Skulle inte köpt en 200 kvadratslägenhet även om jag tjänade 10 ggr så mycket utan jag bor där jag vill bo redan och detsamma gäller det mesta.
Citera
2021-01-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är dyrt?
Försäkringar, sjukvård, boende, mat, parkering, dagis och skola etc etc. ALLT kostar.
Citera
2021-01-02, 18:15
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Jag skulle vilja säga tvärt om, är nog få som skulle skryta med pappas pengar och sen visa upp att man inte klarar sig själv efter 30.
Och min status har du nog missat lite, jag har en lön strax under den du skryter om, skillnaden är att jag sitter i ett hus med tomt i en stad jag trivs i som jag betalt själv.
Sen är det självvalt, har tackat nej till att göra en internationel kariär. Men inte på pappas meriter eller pengar.
Finns inte en chans att jag skulle acceptera så låg lön som du har i London.
Du måste vara medveten om att en knapp mille om året i london är jämförbart med 300 k i en svensk medelstor stad.

Kontentan till tråden, bor man i en mindre eller medelstor stad i Sverige finns det en lön som är OK.
Bor man i en internationell storstad krävs det en betydligt högre lön för att överleva, och bor man i en mindre stad eller by i ett fattigare land kan man leva som en kung på en normal svesnk lön.

Hans jobb vid 30 ger samma som du har vid 55, förstår du inte det? Han kan bli partner vid 40 och kommer då dra in 10 MSEK om året om han är kvar i London.

Du är tragisk.
Citera
2021-01-02, 19:27
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Det är snarare du som är tragisk.
Han vet inte vad han har för utbildning, lever på pappa vid drygt 30.
Så han komer inte vara partner vid 40.
Du själv går nog på soc?

Jurist i London är inte alls dumt!

Jag jobbar på MBB. Vi har relativt kassa löner i Sverige tyvärr.

Vad jobbar du själv med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in