Citat:
Ah okej. Det låter inte som att du har barn men antar att utbildning inte är gratis? Vad kostar det? Min utsvävning om ISK var att illustrera att passiv inkomst är viktigt ju äldre man blir så att man till slut är helt oberoende av ens huvudsyssla.
Förstår inte hur du menar att under 100k netto är lågt/inte bra i Stockholm. Säg bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k, mat 5k, bil 5k, resor 10k, 5k diverse annat skit och 20k sparande. Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil och 60k får man ut med en 100k bruttolön.. Varför skulle det krävas netto 40k till? Vilka signifikanta utgifter har jag missat?
Förstår inte hur du menar att under 100k netto är lågt/inte bra i Stockholm. Säg bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k, mat 5k, bil 5k, resor 10k, 5k diverse annat skit och 20k sparande. Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil och 60k får man ut med en 100k bruttolön.. Varför skulle det krävas netto 40k till? Vilka signifikanta utgifter har jag missat?
Helt korrekt! Också därför jag anser att min egen lön inte är bra. Jag är singel och även om jag lägger en större slant på konsumtion och tidsfördriv med diverse yngre kvinnor så skulle jag aldrig ha råd med två barn på privatskola. En god vän till mig bor ett stenkast från mig och är fransman, han jobbar på en hedgefund och tjänar ca £30k netto i månaden. Hans fru är hemmafru och hans två barn går på svenska skolan som kostar ca £2,000 i månaden för sina två barn. Bara i skolavgift har han alltså £24,000 om året. Plus, kläder, aktiviteter, uniform och allt annat som kommer kring sina barn. Vi snackar ca £30-40k om året bara för att barnen ska leva och utbilda sig till 18 års ålder. När de sen blir 18 skall de såklart till ett universitet som kostar £9,000 per år per barn = £54k plus boende, mat och övriga kostnader per barn, räkna med ytterligare £150,000.
Jag håller med dig fullständigt, investerande är extremt viktigt att börja med tidigt så att passiva inkomster börjar ticka så fort det bara går. Compound interesting är enormt viktigt så dina 45k i månaden är fantastiskt bra!
Under 100k i Stockholm?
Klart det är möjligt men under vilka förutsättningar?
Bygger du upp en livsstil som är hållbar framgent? Har du besparingar till insats? Var vill du bo? Hur litet? Ska din fru arbeta 40+ timmar i veckan? Vad kostar en nanny? När din fru är borta från jobbet i 2x15 månader vid två graviditeter vad händer med ekonomin?
Din kalkyl är väl möjlig för ett normalt Svensson liv, men är det nivån på vad en BRA lön är?
Din kalkyl;
bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k,
Min syster har precis köpt en liten bostadsrätt på Kungsholmen med ett sovrum. Badrummet måste renoveras. Total kostnad i månaden: 12,000 PLUS räkningar. Hon la in över en miljon kontant.
mat 5k? Skämtar du? Vad äter du? Nudlar? Gör du matlåda till jobbet? Jag lägger garanterat minst 5,000 på lunch i månaden ute.
bil 5k, ja om du knappt kör? Räknar du med totalkostnad av bil? Bensin? Försäkring? Vinterdäck? Plus övrigt?
resor 10k, 120,000 om året på resor? Så en semester med partner? Glamoröst!
5k diverse annat skit och 20k sparande.
20k sparande är bra om allt kapital förvaltas i 25+ år, då bör man ha runt 33mkr med 10% avkastning årligen som återinvesteras. Men bröllop? Barn? Oförutsetta utgifter? Sjukdom? Du låser 20k till framtiden och inget för nutiden?
”Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil”
Låter ovanstående som en riiiiktigt bra livsstil? Jag anser inte det. Och vi har inte berört kostnader så som dejtande. Långvarigt förhållande och barn. En gravid kvinna här och ovan kalkyl är förlegad.
/C