2020-12-30, 15:05
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen så har du svårt att förstå saker, men det är klart det behöver man inte när pappa krattar framför en.
Att jobba som jurist i london med 85 k i lön tyder på att man är extremt junior, strax över vad assistenterna (sekreterarna) tjänar. Och det är faktiskt uselt om man jobbar som advokat och har fyllt 30.( I paritet med att man ligger på knappt 30 i en svensk mellanstor stad).
Utan pappas pengar får du bo med några kompisar alternativt pendla nån timme, du kan knappast köpa en bostad för 10 ggr din inkomst. Är rätt tuffa regler runt lån där du nu bor(om du gör det, tvivlar faktiskt).

Men som jag skrev pappas pojk blir förnärmad när man klär av honom.

😂😂😂😂

Åå herregud vad efterbliven du är.

En jurist på MSA, vinge etc i Stockholm har ingång på 30,000 SEK i månaden.

En Solicitor på brittiska byråer har ingång runt £60-70k. Min vän började på Kennedys med ingång på £45 (vilket är mer än MSA i Stockholm) 😂😂. Mishcon de Reya där jag började har ingång på £60 och är en topp-firma. Finns ett par amerikanska byråer i London som erbjuder £100,000 med intag på kanske 4-5 personer om året (s.k white shoe) men sånt vet du inget om din lilla knegare 😂.

Nu bevisar du att du är ett riktigt trash med valkar i händerna på fabriksgolvet som inte har någon kunskap utanför den lilla byn du bor i.

Seså, sätt dig i din fattiga Volvo och kör till Ikea där du köper dina fattiga möbler till ditt fattiga hushåll 😂

Själv ska jag njuta av denna lediga dag och smutta på något dyrt med tanken om att jag som 19 åring tjänade mer än vad du gör som gammal gubbe 😂😂😂😂😂

/C
Citera
2020-12-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
😂😂😂😂

Åå herregud vad efterbliven du är.

En jurist på MSA, vinge etc i Stockholm har ingång på 30,000 SEK i månaden.

En Solicitor på brittiska byråer har ingång runt £60-70k. Min vän började på Kennedys med ingång på £45 (vilket är mer än MSA i Stockholm) 😂😂. Mishcon de Reya där jag började har ingång på £60 och är en topp-firma. Finns ett par amerikanska byråer i London som erbjuder £100,000 med intag på kanske 4-5 personer om året (s.k white shoe) men sånt vet du inget om din lilla knegare 😂.

Nu bevisar du att du är ett riktigt trash med valkar i händerna på fabriksgolvet som inte har någon kunskap utanför den lilla byn du bor i.

Seså, sätt dig i din fattiga Volvo och kör till Ikea där du köper dina fattiga möbler till ditt fattiga hushåll 😂

Själv ska jag njuta av denna lediga dag och smutta på något dyrt med tanken om att jag som 19 åring tjänade mer än vad du gör som gammal gubbe 😂😂😂😂😂

/C

Jag chattar här på ett forum med en person som nr 1 inte vet vad han jobbar som och inte en susning om vilken examen han har. Var vänlig läs på lite om jurist yrket i det land du säger dig verka i och bekriv vad en advokat är.
2. Fått för sig att man skall diskutera en junior juristlön i London i en tråd som handlar om en ok lön i sverige?

Men du har nog rätt i att många i detta forum om de gör samma val som mig i livet skulle kunna levt som mig.
Skall jag tro minpension så är det runt 5% av sveriges befolkning och då undersökningar indikerar att det är en överepresentation av högutbildade på forumet så skulle jag gissa bortåt 25%.
Samtidigt finns det nog även ett antal som är avundsjuka på pappas pojkes liv i storstan.
Men det är ingen av de 25% med mest potential utan de 25% med minst potenial som bor i en liten lägenhet i en förort och lever på soc.
Välkommen och försök komma ut i verkligheten.
Citera
2020-12-30, 15:29
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
1M SEK i årslön i London låter väldigt lågt. Är du extremt junior? Bor du centralt och i så fall hur mycket betalar du för boendet? Kostar inte för övrigt allt annat mycket mer i London så som sjukvård? Hur fungerar det med tjänstepension i UK? I Sverige får du extremt bra avsättning till tjänstepensionen om du tjänar över en viss nivå men hur fungerar det där borta? Har själv ca 104k i månadslön (+20k pension) och är 32. Vilket motsvarar ca 60k netto. Detta utöver ISK-indexportföljen som generar ca 45k netto i månaden och pensionsportföljen netto 7k.

Jag skulle påstå att en bruttolön på 45-50k är en bra lön i Stockholm. Allt man tjänar över det bör successivt allokeras till privat ISK-sparande för att bli ekonomiskt oberoende om man skulle bli sjuk eller tröttnar på arbetslivet.

Extremt junior? Tog examen 2018. Ingångslöner på amerikanske byråer som trainee ligger inte på mer än £45k om året. Vid kvalifikation som Solicitor eller barrister hoppar du upp runt £60-100k beroende på byrå och vad du sysslar med.

De som pluggade juridik här redan vid 17 års ålder ligger kring £50-£60k om året vid 25 års åldern (corporate law) och när de är 30 runt £100k. Sen har man bonus vid slutet av året också men den är aldrig garanterad och den är olika beroende på billable hours och även strypt för många firmor pga Corona och är inget jag räknar som lön.

Om en svensk miljon är lågt i london så är 50 k i i Stockholm jordnötter, där allt utanför dörren är mycket dyrare än i London. Helt omöjligt att leva ett drägligt liv i Sthlm om du har 30k netto om du inte äger en bostad utan lån samt har besparingar, då det är omöjligt att spara pengar vid en så låg inkomst.

£85 k netto är £7,000 i månaden = 77,000 svenska i månaden.

Mitt boende är 3 minuter från Hammersmith bridge och kostar mig ca £2k, men inget som finansieras via lön utan passiva inkomster samt eget bolag vid sidan om. (2bdr 2bathrm på ca 70-80kvm2 beroende på hur man räknar då det är ett penthouse med lite annorlunda planlösning)

Sjukvård? Kosta? Nej man har givetvis fri sjukvård som i Sverige och bättre arbetsgivare betalar alltid privat sjukvårdsförsäkring. Bröt till exempel 2 revben under en kampsportstävling och byrån skickade mig på MRI och CT scan gratis samt erbjöd operation om det behövdes, s.k. Rib-plating.

Pension via lön är något jag inte räknar med eller tänker på men byrån betalar in samma procent som staten vilket blir några tusen i månaden (har noll koll), men då det förvaltas aktivt och avgifterna är höga så tittar jag inte ens på det. - sparar istället i s&p500 indexfonder via Vanguard och mitt barclays-investmentkonto, genererar i snitt alltid över 10% och de senaste åren över 30-40%. Tacka Trump för det.

Om du drar 50k netto i månaden via din ISK så har du minst 5 miljoner SEK i portföljen, vilket inte har något med din lön att göra så förstår inte utsvävningen?

Men visst, jag konsultar inom corporate litigation också där jag kan beroende på projekt fakturera £10k i månaden, men det är ingen lön och jag tar inte ut lön via företaget heller. Kapital per år under fribeloppet och ser till att företaget inte går i vinst. Detta har blivit väldigt enkelt att bolla med anställning sen i Mars då vi jobbar hemifrån och man kapar 1-1.5 timme om dagen i pendel samt kan genomföra två olika jobb samtligt under en arbetsdag.

Anser fortfarande att min totala förvärvsinkomst inte är bra och att en svensk inkomst under 100,000 NETTO inte är bra heller. Speciellt inte i Stockholm.

/C
Citera
2020-12-30, 15:38
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Jag chattar här på ett forum med en person som nr 1 inte vet vad han jobbar som och inte en susning om vilken examen han har. Var vänlig läs på lite om jurist yrket i det land du säger dig verka i och bekriv vad en advokat är.
2. Fått för sig att man skall diskutera en junior juristlön i London i en tråd som handlar om en ok lön i sverige?

Men du har nog rätt i att många i detta forum om de gör samma val som mig i livet skulle kunna levt som mig.
Skall jag tro minpension så är det runt 5% av sveriges befolkning och då undersökningar indikerar att det är en överepresentation av högutbildade på forumet så skulle jag gissa bortåt 25%.
Samtidigt finns det nog även ett antal som är avundsjuka på pappas pojkes liv i storstan.
Men det är ingen av de 25% med mest potential utan de 25% med minst potenial som bor i en liten lägenhet i en förort och lever på soc.
Välkommen och försök komma ut i verkligheten.

Låt mig försöka förklara så att du förstår din lilla fabriksarbetare.

Jurist är ett svenskt påfund som enbart signalerar att en individ jobbar inom JURIDIK men EJ har en skyddat titel.

Advokat-titeln i Sverige är enbart en skyddad titel som visar på att du klarat ett klipp och klistra-prov gällande etik och moral samt annat trams jag inte tänker gå in på.

I England och Wales finns inte jurister eller advokater. Här får du INTE syssla med juridiskt arbete utan en skyddad titel. Det finns två, antingen som SOLICITOR eller som BARRISTER.

Nu förstår jag att jag tappat dig redan då du är en hjärndöd fabriksarbetare som tjänar mindre än en nybakad solicitor i UK. Förstår att du skäms.

På detta forum är det helt efterblivet att skriva ut brittiska titlar då ingen fattar vad det är, därför skriver man som Solicitor att man är advokat för att påvisa en skyddad titel. Jag kan tex ansöka till svenska advokat-samfundet och få en svensk advokattitel via min brittiska Solicitor-titel, men helt onödigt då jag inte arbetar i Sverige.

Låt mig förtydliga. Advokat är ingen examen som avläggs din jubelidiot. Det är en skyddad titel. Solicitor är ingen examen, det är en skyddad titel din jubelidiot.

Här avlägger man en LLB och en LPC oftast kombinerar som en MSc. För att sen jobba i två år för att få sin solicitor titel via SRA.

Återigen förstår jag att vem som helst kan leva ditt fattiga förorts-liv och dö fattig som en kyrkråtta.

Det känns underbart skönt med vetskapen om att när jag når din ålder är jag fortfarande ljusår före dig.

OT: en svensk lön under 100,000 netto är inte en bra lön då man inte kan investera tillräckligt mycket kapital inför framtiden och bygga succession samt bo och leva drägligt.

/C
Citera
2020-12-30, 15:52
Medlem
Citat:
Låt mig försöka förklara så att du förstår din lilla fabriksarbetare.

Jurist är ett svenskt påfund som enbart signalerar att en individ jobbar inom JURIDIK men EJ har en skyddat titel.

Advokat-titeln i Sverige är enbart en skyddad titel som visar på att du klarat ett klipp och klistra-prov gällande etik och moral samt annat trams jag inte tänker gå in på.

I England och Wales finns inte jurister eller advokater. Här får du INTE syssla med juridiskt arbete utan en skyddad titel. Det finns två, antingen som SOLICITOR eller som BARRISTER.

Nu förstår jag att jag tappat dig redan då du är en hjärndöd fabriksarbetare som tjänar mindre än en nybakad solicitor i UK. Förstår att du skäms.

På detta forum är det helt efterblivet att skriva ut brittiska titlar då ingen fattar vad det är, därför skriver man som Solicitor att man är advokat för att påvisa en skyddad titel. Jag kan tex ansöka till svenska advokat-samfundet och få en svensk advokattitel via min brittiska Solicitor-titel, men helt onödigt då jag inte arbetar i Sverige.

Låt mig förtydliga. Advokat är ingen examen som avläggs din jubelidiot. Det är en skyddad titel. Solicitor är ingen examen, det är en skyddad titel din jubelidiot.

Här avlägger man en LLB och en LPC oftast kombinerar som en MSc. För att sen jobba i två år för att få sin solicitor titel via SRA.

Återigen förstår jag att vem som helst kan leva ditt fattiga förorts-liv och dö fattig som en kyrkråtta.

Det känns underbart skönt med vetskapen om att när jag når din ålder är jag fortfarande ljusår före dig.

OT: en svensk lön under 100,000 netto är inte en bra lön då man inte kan investera tillräckligt mycket kapital inför framtiden och bygga succession samt bo och leva drägligt.

/C

Nu är det du som hävdat att du jobbar som advokat, vilket du nu dementerat då det inte finns i UK men i många andra länder bl.a Sverige.
Du har en på svenska en Juristutbildning.även om du utbildat dig till ett engelskt yrke som soicitor.
Ungefär samma sak som att du i England skulle kalla dig att du har en master i enginering om du har en svensk civilingenjörsexamen. Skillnaden är likartad
Men uppenbarligen är detta saker din far aldrig berättat för dig, och själv verkar du inte förstå detta.

Jag lever ett bekvämt lliv som jag skapat själv, inte som du lever på pappas pengar ovh har ett fiktivt jobb som troligen pappa har skaffat dig är inget liv som en normalt funtad individ är intresserad av.

Jag får hoppas pappas pengar räcker så länge att du kan leva skapligt ävenen efter 50.
Citera
2020-12-30, 16:10
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Nu är det du som hävdat att du jobbar som advokat, vilket du nu dementerat då det inte finns i UK men i många andra länder bl.a Sverige.
Du har en på svenska en Juristutbildning.även om du utbildat dig till ett engelskt yrke som soicitor.
Ungefär samma sak som att du i England skulle kalla dig att du har en master i enginering om du har en svensk civilingenjörsexamen. Skillnaden är likartad
Men uppenbarligen är detta saker din far aldrig berättat för dig, och själv verkar du inte förstå detta.

Jag lever ett bekvämt lliv som jag skapat själv, inte som du lever på pappas pengar ovh har ett fiktivt jobb som troligen pappa har skaffat dig är inget liv som en normalt funtad individ är intresserad av.

Jag får hoppas pappas pengar räcker så länge att du kan leva skapligt ävenen efter 50.

Du får gärna läsa dina svar innan du publicerar då de är fulla av särskrivningar och grammatiska fel. Jag har inte tid att gissa vad fabriksarbetaren försöker förmedla.

Jag har en på svenska en juristutbildning? 😂

Menar du att jag i svenska mått besitter en juristutbildning?

Soicitor?
Ävenen?
Ovh?

Får du en hjärtinfarkt snart eller vad där det som sker?

Nej jag har ingen juristutbildning, jag har en Bachelor i Law och en Master i Law & Business samt avklarad LPC.

Nu förstår jag att du blir alldeles brydd när du inser att lilla Sveriges tillvägagångssätt inte varit en framgångssaga utomlands. - det finns bara svenska advokater i Sverige. Sen finns det ORD som påminner om ADVOKAT. Men ADVOKAT är inget svenskt ord UTAN HÄRSTAMMAR från Franskans Avocat.

OT: en svensk lön under 100,000 netto är ingen bra lön. Är man fabriks-arbetare med manuellt arbete som kan ersättas av en robot får man inse att man är utbytt och värdelös.

I London är en bra lön någonstans runt £3-400,000.00 om året. Men vid dessa nivåer brukar man ha kapital-upplägg så att man undkommer inkomstskatten. Även inom en byrå brukar man inte ta ut sin partner-del i lön (som self-employed) utan det finns andra sätt av undkomma hög beskattning.

/C
Citera
2020-12-30, 17:56
Medlem
Citat:

I London är en bra lön någonstans runt £3-400,000.00 om året. Men vid dessa nivåer brukar man ha kapital-upplägg så att man undkommer inkomstskatten. Även inom en byrå brukar man inte ta ut sin partner-del i lön (som self-employed) utan det finns andra sätt av undkomma hög beskattning.

/C

Det är väl lite av en definitionsfråga också vad en bra lön är. Vid 100k netto tycker jag att man börjar leva ett värdigt liv. Men är det en bra lön? Svårt att säga.

Även om man ligger i den övre delen av ditt nämnda intervall så kommer man känna sig fattig på t.ex Ritz Carlton när övriga gäster plockar upp sina Lamborghini Aventadors och RR Cullinan.
Citera
2020-12-30, 18:01
Medlem
Citat:
Extremt junior? Tog examen 2018. Ingångslöner på amerikanske byråer som trainee ligger inte på mer än £45k om året. Vid kvalifikation som Solicitor eller barrister hoppar du upp runt £60-100k beroende på byrå och vad du sysslar med.

De som pluggade juridik här redan vid 17 års ålder ligger kring £50-£60k om året vid 25 års åldern (corporate law) och när de är 30 runt £100k. Sen har man bonus vid slutet av året också men den är aldrig garanterad och den är olika beroende på billable hours och även strypt för många firmor pga Corona och är inget jag räknar som lön.

Om en svensk miljon är lågt i london så är 50 k i i Stockholm jordnötter, där allt utanför dörren är mycket dyrare än i London. Helt omöjligt att leva ett drägligt liv i Sthlm om du har 30k netto om du inte äger en bostad utan lån samt har besparingar, då det är omöjligt att spara pengar vid en så låg inkomst.

£85 k netto är £7,000 i månaden = 77,000 svenska i månaden.

Mitt boende är 3 minuter från Hammersmith bridge och kostar mig ca £2k, men inget som finansieras via lön utan passiva inkomster samt eget bolag vid sidan om. (2bdr 2bathrm på ca 70-80kvm2 beroende på hur man räknar då det är ett penthouse med lite annorlunda planlösning)

Sjukvård? Kosta? Nej man har givetvis fri sjukvård som i Sverige och bättre arbetsgivare betalar alltid privat sjukvårdsförsäkring. Bröt till exempel 2 revben under en kampsportstävling och byrån skickade mig på MRI och CT scan gratis samt erbjöd operation om det behövdes, s.k. Rib-plating.

Pension via lön är något jag inte räknar med eller tänker på men byrån betalar in samma procent som staten vilket blir några tusen i månaden (har noll koll), men då det förvaltas aktivt och avgifterna är höga så tittar jag inte ens på det. - sparar istället i s&p500 indexfonder via Vanguard och mitt barclays-investmentkonto, genererar i snitt alltid över 10% och de senaste åren över 30-40%. Tacka Trump för det.

Om du drar 50k netto i månaden via din ISK så har du minst 5 miljoner SEK i portföljen, vilket inte har något med din lön att göra så förstår inte utsvävningen?

Men visst, jag konsultar inom corporate litigation också där jag kan beroende på projekt fakturera £10k i månaden, men det är ingen lön och jag tar inte ut lön via företaget heller. Kapital per år under fribeloppet och ser till att företaget inte går i vinst. Detta har blivit väldigt enkelt att bolla med anställning sen i Mars då vi jobbar hemifrån och man kapar 1-1.5 timme om dagen i pendel samt kan genomföra två olika jobb samtligt under en arbetsdag.

Anser fortfarande att min totala förvärvsinkomst inte är bra och att en svensk inkomst under 100,000 NETTO inte är bra heller. Speciellt inte i Stockholm.

/C

Ah okej. Det låter inte som att du har barn men antar att utbildning inte är gratis? Vad kostar det? Min utsvävning om ISK var att illustrera att passiv inkomst är viktigt ju äldre man blir så att man till slut är helt oberoende av ens huvudsyssla.

Förstår inte hur du menar att under 100k netto är lågt/inte bra i Stockholm. Säg bostadsrätt ränta+amortering+avgift ca 12-15k, mat 5k, bil 5k, resor 10k, 5k diverse annat skit och 20k sparande. Det blir 57-60k. Det låter som en riktigt bra livstil och 60k får man ut med en 100k bruttolön.. Varför skulle det krävas netto 40k till? Vilka signifikanta utgifter har jag missat?
Citera
2020-12-30, 18:07
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är det fortfarande lön efter ålder som räknas som bra, dvs 30 000 vid 30, 35000 vid 35, 40 000 vid 40 etc?

Enligt mig börjar en bra lön runt 40 brutto och ca 30 netto, oavsett ålder. En höginkomsttagarlön vid 50 brutto och upp.
Mellan 30 och 40 anser jag vara en normal lön och under det relativt dåligt.

Enligt scb är medianlönen 32500 kr/mån år 2020 och endast 25% tjänar mer än 36500 kr/mån(!) och 10% tjänar mer än 48500 kr/mån. I Stockholm är lönerna högre än så och jag tror 25% har högre lön än 40 000 brutto.

Vad tycker ni är en bra lön, och hur ser det ut hos er själva och era bekanta ang löner, levnadsstandard och ekonomi?

Det beror på så mycket olika saker så det är svårt att avgöra rakt av.

En tidningsutdelare som får 7000:- för 4 timmars arbete har en bra lön.. Men INTE om det är hans enda arbete..

Det beror mycket på livssituation, bostads situation, skulder och en massa annat.

Jag är skuldfri och äger min egen gård bor extremt billigt.. jag anser att 20 000 efter skatt är fullt tillräckligt för mitt liv i inkomst. ( jag har kanske 5-6000 i månaden i utdelningar i aktier som "BONUS". En hel del mat kommer från gården jag äger samt lite inkomster från hyror till folk.
Drar även in lite 2 auktions pengar" och småaffärer vet inte hur mycket men det funkar ok.

Så min poäng är att allt måste inte komma från en enda inkomst utan kan komma från små utgifter (bäst) och extra inkomster i en stadig ström.
Citera
2020-12-30, 18:32
Medlem
Citat:
Du får gärna läsa dina svar innan du publicerar då de är fulla av särskrivningar och grammatiska fel. Jag har inte tid att gissa vad fabriksarbetaren försöker förmedla.

Jag har en på svenska en juristutbildning? 😂

Menar du att jag i svenska mått besitter en juristutbildning?

Soicitor?
Ävenen?
Ovh?

Får du en hjärtinfarkt snart eller vad där det som sker?

Nej jag har ingen juristutbildning, jag har en Bachelor i Law och en Master i Law & Business samt avklarad LPC.

Nu förstår jag att du blir alldeles brydd när du inser att lilla Sveriges tillvägagångssätt inte varit en framgångssaga utomlands. - det finns bara svenska advokater i Sverige. Sen finns det ORD som påminner om ADVOKAT. Men ADVOKAT är inget svenskt ord UTAN HÄRSTAMMAR från Franskans Avocat.

OT: en svensk lön under 100,000 netto är ingen bra lön. Är man fabriks-arbetare med manuellt arbete som kan ersättas av en robot får man inse att man är utbytt och värdelös.

/C

Jag tror min herre behöver läsa på lite om sitt gebit.
I de flesta länder i Europa finns ett liknande upplägg runt judidik som i sverige, och det är därifrån sverige har hämtat upplägget och namnet Advokat. Däremot så finns det en annan utveckling innom det britiska samväldet, som junior kan du knappast jämföra dig med en svensk advokat, och du har en jurist examen det är precis vad du beskrivit.

Som du skriver själv är en bra lön i London närmare 500 000 £, vilket i princip krävs om man skall leva gott.
Du har uppenbarlkgen inte hängt med men det upplägget du beskriver är även standard i Stockholm bland jurister och revisorer, ser lite anorlunda ut för ingenjörer eller management konsulter men ganska likartat.
Dina 85 000£ räcker inte långt och om de stämmer har du en Junior tjänst och som jag beskrev motsvarar det ca 350 000 sek.
I de flesta svenska medelstora städer lever man bra på 500-600 000 sek, skall du leva och bo på samma nivå i de flesta delar av UK behövs bortåt 100 000 £.

Tråden handlar om en OK svensk lön och inte en junior juristlön i London.

Personligen har jag valt med lite hjälp mitt liv som är bekvämt, men långtråkigt nu i Coronatider.
Jag skulle troligen inte med min bakgrund få ett bra betalt jobb i London(vilket dessutom vore ointressant), men däremot är jag erbjuden lite mer en du anser är en ok lön i London om jag vill jobba i Kina.

Svenska löner är internationellt låga det vet jag, men man lever rätt bra på dem om man undviker stockholm.

Som jag skrev det är tid för pappas pojke att komma urbsin bubbla.
Citera
2020-12-30, 18:46
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl lite av en definitionsfråga också vad en bra lön är. Vid 100k netto tycker jag att man börjar leva ett värdigt liv. Men är det en bra lön? Svårt att säga.

Även om man ligger i den övre delen av ditt nämnda intervall så kommer man känna sig fattig på t.ex Ritz Carlton när övriga gäster plockar upp sina Lamborghini Aventadors och RR Cullinan.

Du har givetvis helt rätt. Men såhär tänker jag;

Om vi talar om vad en bra lön är så bör vi utgå från att det inte finns 1. Ett större arv innestående, 2. Inga större besparingar. 3. Att man utgår från att vederbörande bor i en respektable stad av större variant. Alltså inte komma med något larvande om Enköping och att en lön på 40 är utomordentlig.

Om vi utgår från ovan så kan vi då helt sonika göra följande uträkning.

100,000 netto med följande utgifter

Sparande: 20,000 - index, krypto och hålla lite koll på specifika aktier som i dagens läge inte kan krascha, så som apple, amazon, berkshire etc.

80 kvar.

Boende 25,000. Ni kanske reagerar men ett par sovrum i en större metropol kostar mer än så vid bättre läge och standard.

55 kvar.

Nöje, mat, kläder och övrig hobbyverksamhet: 30,000. Inte särskilt mycket då vi tittar på 7.5k i veckan. En tusing om dagen, 300 per rätt? Knappt uppnåeligt om man äter ute ofta. Så 30k är snålt räknat. SPECIELLT om man har dependents eller fru.

25 kvar.

Räkningar så som, internet, el, vatten, försäkringar, mobil, tv, subskriptions konton, ca 5,000

20 kvar.

Transport och övriga kostnader 20,000

0.

Givetvis är ovan enbart en pekpinne av hur lite du får för 100,000 netto i månaden och som ni ser så är det inte mycket kvar. Och det är ingen rolls Royce i garaget. Men även via detta upplägget så har man runt 33 miljoner via indexfonder baserat på om man börjar spara 20,000 i månaden i 25 år och tar ut kapitalet vid 65 års ålder minus skatter då givetvis.

Men om man börjar med sparandet via index tidigare så slipper man givetvis arbeta tills 65, vilket man inte vill behöva känna sig tvingad till.

Problemet med ovanstående är just familje-bildandet. Om lönen enbart snittar 100,000 netto kan man glömma mer än. 1-2 barn och även glömma större och mer extravaganta semestrar tillsammans och privatskola är att utesluta så vidare man inte förlitar sig på stipendium.

Lägg även till här att man kan ovan glömma att försörja en vacker kvinna som inte jobbar röven av sig.

/C
Citera
2020-12-30, 19:01
Medlem
Hahaha...Svensk PK medelklass är så jävla bortskämda, jobbade länge på en arbetsplats där medellönen(inte median) låg på ca 1.2 MSEK/år, alltså väldigt bra och relativt jämt fördelat(ingen under 45k/mån). Men, när arbetsgivaren drog in på fria Nespresso kapslar, fruktkorg och indraget Friskvårdsbidrag (ca 300 sek/mån brutto), då tog det hus i helvete....svenskar = totalt galet folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in