Citat:
Ursprungligen postat av
Jdags
Nej det får man inte välja själv.
Det är tydligt det när jag helt plötsligt ska anpassa mitt liv för att halvdöda Agda 85 inte ska få corona.
Logiken säger att folk får ta ansvar för sig själva.
Är dom livrädda får dom sitta och hemma.
Öppna samhället igen.
Men nästa steg i det här förmyndarsamhället blir väl koncentrationsläger för tjockisar.
Du blandar ihop att ha möjligheten att
få bra sjukvård med att tvingas till det.
Det finns i ingen sjukvård du kommer tvingas till om du är myndig och det krävs extremt mycket för att bli omyndigförklarad. Så du har alla möjligheter i världen att avstå sjukvård när du blir gammal eller tjock eller svag i största allmänhet.
Men varför skall du tvinga mig att avstå sjukvård?
Vad gäller den pågående pandemin, exakt vad är det just du vill göra som du inte får? Sverige har ju nästan inga reella restriktioner. Om du upplever Sverige som nedstängt som beror det till stor del på att folk gör som du säger att Agda 85 skall göra, stanna hemma om de vill.
Men ditt barnsliga sätt att resonera gäller ju inte enbart pandemier. Om du menar att olika begränsningar för individen och allmänt förebyggande arbete för att skapa ett säkrare samhälle är av ondo så finns det ju även mycket annat som inte borde vara reglerat. T.ex. elsäkerhet, halkbekämpning, avstängning av badplatser vid höga bakteriehalter, evakueringar och avspärrningar vid olyckor, bränder, utsläpp m.m, trafikljus, haveriutredningar vid olyckor, gränsövervakning ja behövs det överhuvudtaget poliser enligt dig? Domstolar? Fängelser?