2021-01-02, 13:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, och jag tolkar tystnaden om just detta i vårt land kommer att få samma effekt.
Dvs. man vill inte berätta att det inte hindrar smittspridningen utan de som vaccinerat sig kommer ännu mer att skita i andra som att hålla avstånd osv.
De 0,02 % som blivit sjuka i Israel efter vaccination blev sjuka någon/några dagar efter vaccinationen så de måste varit smittade när de vaccinerades.

Man kan bli lindrigt sjuk och smittsam när man är vaccinerad.
Astra Zenecas vaccin ger inte den effekten enligt de tester de gjort.
De andra tillverkarna verkar inte ha gjort sådana tester, eller jag har i alla fall inte sett dessa.
Citera
2021-01-02, 13:57
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Nej det får man inte välja själv.
Det är tydligt det när jag helt plötsligt ska anpassa mitt liv för att halvdöda Agda 85 inte ska få corona.
Logiken säger att folk får ta ansvar för sig själva.
Är dom livrädda får dom sitta och hemma.
Öppna samhället igen.
Men nästa steg i det här förmyndarsamhället blir väl koncentrationsläger för tjockisar.

Läste faktiskt i morse, att Mexiko har dragit slutsatsen att de har drabbats så hårt på grund av att de är för feta, och de har nu förbjudit försäljning av vissa feta snacks och sötsaker till barn under 18 år! Så det är på gång!

Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Ja det är märkligt. Tyskland går på knäna, där borde en otäcka prioriteringar ske ex triage. Kan bara tänka mig hur det är i Belgien och Tjeckien, sen är Ungern körda.

Japp, triage pågår för fullt på sjukhusen i Tyskland enligt min tyska väninna, vars syster är sjuksköterska på das Krankenhaus in Stuttgart! Men detta försöker de dölja in i det längsta, för speciellt i Tyskland där man använde ett effektivt triage vid ankomsten till vissa läger, i mitten av förra seklet (om du ser arbetsför ut så får du leva ett tag till, ser du svag och skör ut så blir det gaskammaren direkt), så är det ännu mer känsligt än i andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tegnells ..frasse i tårtan.. favoritmening är..vi får återkomma med detta.
Har aldrig hört nån gång att han återkommit med uppgifter som var efterfrågade.
Får vi se Löfven i helskägg idag tro kl 14?

DET hade faktiskt varit väldigt trovärdig och effektiv styrning och peppning av folket, från Löfvens sida. Om han skulle ha dykt upp i helskägg på PK, och så skulle någon journalist ha frågat "har Statsministern anlagt helskägg, hur ska vi tolka det?", och så skulle han ha svarat "min rakapparat är trasig, och jag kan inte få tag i någon reservdel nu under pandemin på grund av att man, som ni alla vet, inte ska gå i köpcenter nu". Synd att han inte har någon PR-expert som kan komma på sådant åt honom!
Citera
2021-01-02, 13:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
En studie på vilken nivå av immuniserade som måste uppnås för att SARS-COV-2 skall sluta spridas,

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.19.20248571v1.full.pdf

För Sverige så betyder det 20-25k döda, innan det uppnås. Man skattar inte IFR så långt från WHO's tidigare skattning, utan det som skiljer är att rapporten anser att en mycket stor andel av befolkningen kommer smittas pga högt R tal.

Från samma artikel:
Conclusions: any region with fewer than 2.5 deaths per thousand
individuals will continue accumulating deaths until this average is
achieved, and the infection rate will exceed the removal rate until the
number of deaths is about two deaths per thousand, when herd immunity
is reached.

0.25% dödlighet!? Killen är minst sagt possitiv.

Väg det mot första offentliga statsstödda Intervjun i Wuhan, kina, i våras, där läkaren
sade lite värre än Sars-1, 10% dödlighet, Lancet sa inderekt att han ljög när de sa 20%.

Sammhällsspridningen som är nödvändig för flockimmunitet ger en virusbelastning som
tydligt gör viruset mycket farligare än vad vi sett i Europa hittils.

Om vi hade ignorerat virusets framfart som de gjorde i Wuhan unde flera månader,
hade vi sett liknande siffror.

Rätt skött skulle vi inte ha en situstion mycketr värre än ett dåligt influensa år.
Stor del av överdödligheten är ju att Svensk vårdpersonal gått fram med sprutan,
på ett sätt ej observerat sedan Nazityskland. Hade alla fått vård...
Så hade det ej varit värre än våra nordiska grannar.
Citera
2021-01-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bara i Sverige som man prioriterar de äldre över vårdpersonalen?

Helt vansinnigt att man inte vaccinerar vårdpersonalen först. Får engelska varianten bra genomslag så kan det bli riktigt svårt att hantera IVA.

Har redan varit i tråden att över hälften av vårdpersonalen i olika länder ej vill ta vaccinet.
Säger lite grann om något.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-02 kl. 14:09.
Citera
2021-01-02, 14:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Helt vansinnigt att man inte vaccinerar vårdpersonalen först. Får engelska varianten bra genomslag så kan det bli riktigt svårt att hantera IVA.

Jo, fast det är ändå bara några veckor tills sjukhuspersonalen också får sitt. De gamla har fått lida så mycket, så jag tycker faktiskt inte att det är mer än rätt att de får först. Däremot skulle man kanske kunna göra ytterligare en åldersindelning? Typ att i stället för att alla friska personer mellan 18 och 69 ska slåss om samma tider, så tar man de mellan 50-69 före de mellan 18-49. Det skulle man spara 10-15 människoliv på, helt säkert. 20-åringar har mycket liten risk att dö, även om de blir infekterade.
Citera
2021-01-02, 14:02
Medlem
Citat:

I Sverige har vi inställningen att man fortfarande kan smitta efter vaccinering. Att då inte ge de gamla skydded först vore lite vansinnigt? Vad som är rätt vet jag inte....
Citera
2021-01-02, 14:05
Medlem
revodnebs avatar
Tegnell säger nu att den Sydafrikanska varianten finns här nu, ett fall har konstaterats.
Citera
2021-01-02, 14:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vi har redan idag rätt omfattande spridning, så jag ser inte riktigt hur den engelska varianten skulle bli värre.

Nej det ser du nog inte, men i Mars kommer även du att se det.
Citera
2021-01-02, 14:07
Medlem
Japp, triage pågår för fullt på sjukhusen i Tyskland enligt min tyska väninna, vars syster är sjuksköterska på das Krankenhaus in Stuttgart! Men detta försöker de dölja in i det längsta, för speciellt i Tyskland där man använde ett effektivt triage vid ankomsten till vissa läger, i mitten av förra seklet (om du ser arbetsför ut så får du leva ett tag till, ser du svag och skör ut så blir det gaskammaren direkt), så är det ännu mer känsligt än i andra länder.

Clinic director explains: Triage used for the first time in Germany
Update from December 16, 2020, 3:30 p.m .: It was an unexpectedly dramatic news item Wednesday in Germany caused a stir. In Germany for the first time in the course of Coronavirus pandemic the principle of triage has been applied. This was explained by a doctor t-online. Now the clinic in Zittau comments on the headlines. As the carrier of the clinic, the health center of the district of Görlitz, explained on Wednesday, the situation is in the clinic actually critical. Intensive care medicine certainly “reaches the limits of what is affordable”, as Spiegel.de cited the wearer.

https://pledgetimes.com/is-triage-used-for-the-first-time-in-germany-rki-clinic-and-prime-minister-disagree-exaggerated-cry- for-help/

Verkar som att det började redan för ca 14d sedan.

Tyskarna har ju mycket fler vårdplatser/capita än vad vi har. Hur hårt är då vårat Triage?!
Citera
2021-01-02, 14:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har redan varit i tråden att över hälften av vårdperonalen i olika länder ej vill ta vaccinet.
Säger lite grann om något.
Jag misstänker att vårdpersonal i olika länder har ungefär samma inställning till vaccinationer som övriga befolkningen i landet.

I Sverige är 71 % av befolkningen positiva till att vaccinera sig mot corona.
17 % har inte bestämt sig.
12 % vill inte ta vaccinet.

Allt enligt Novus.
Citera
2021-01-02, 14:12
Medlem
Citat:

Å andra sidan, om det nu är de äldre som blir sjuka av det här blir det färre att vårda om de vaccineras.
Citera
2021-01-02, 14:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Men vänta nu!

Hittills har vi ju ”slaktat” de äldre, nu skall vi vägra dem vaccin enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in