Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Problemet är att du bara förlöjligar utan att föra fram bevis. Det verkar finnas undersökningar som bara visar på ytterst marginell effekt av munskydd i verkliga situationer, till skillnad från konstgjorda labmiljöer. Så kanske det är bättre fokusera på annat om man vill stoppa smittan och låta de som vill skydda sig med munskydd eller andningsmask. Då kan alla anpassa sig efter sina egna behov. Att tro att folk dör som flugor omkring dig bara för att du inte tar på dig munskydd verkar lite överdrivet. Bevis på det? Tänk bara på hur det sjönk i våras utan något maskpåbud. Det verkar vara så ohejdat mycket känslor bakom munskyddshysterin.
Det finns en förskräcklig massa undersökningar och åsikter men...
....ärligt talat, vad är det för märklig mekanism som gjort att folk som du och Tegnell tycker att det är vi som förespråkar smittskydd som använts i decennier och som allt sunt förnuft säger borde funka i trånga situationer, som rekommenderas a WHO och som används över hela världen, att det är vi som skall bevisa något. Varför?
Det är ju istället sådana som du och Tegnell som har att bevisa att det
inte funkar. Verkligen inte funkar. För till och med om det funkar bara lite grand så kan det göra stor skillnad i och med att det finns så många potentiella smittotillfällen t.ex. i kollektivtrafiken.
Vad gäller känslor så tycker jag snarare det är just sådana som ni och era spegelbilder i antivaccinationsrörelsen som verkar vara det känslosamma. Allt som inte är som det brukar verkar betraktas som ett hot och därmed kämpar ni er blå för att övertyga er själva och omvärlden att det inte kan fungera. Otroligt märklig mekanism detta.
Slutligen, att ta på munskydd i trånga miljöer hindrar mig inte ett dugg på att "fokusera på annat", såsom att t.ex. hålla avstånd, välja tider med lite folk, ta bilen, jobba hemifrån, vaccinera mig. Såvida man inte är monoman är man fullt kapabel att göra flera saker för att skydda sig själv och omgivningen från smitta. Jisses vilka dumma argument.