2021-01-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det är klart att SD planerade detta mord.
Från det att Lena och hennes mobil förflyttade sig från hemmet till mordplatsen, tills hon blev ihjälslagen, går det ju bara några minuter.
Det talar ju för att det var planerat.
Sen vet inte jag om man kan anse hennes dödsskrik som utdraget. Det verkar ha gått fort och han visste redan då vilken väg han skulle ta bort från mordplatsen för att slippa bli upptäckt.
Leta rätt på armeringsjärnet som han hade tagit från sitt arbete, förmodligen är det mordredskapet...
Nu ligger det nog på tippen i o m deras rensande och städande i SDs villa. De åkte ju till tippen vill jag minnas.

Citat:
Hon kanske bet han i kuken
Knappast.
Citera
2021-01-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vi vet ju varför du försvarar älskarinnor. Det är ju dig själv du försvarar. LW kunde också ha sagt nej från start och framåt. Så gör en kvinna med moral.

Jag tror att SD var kär i LW. Man kan älska flera personer samtidigt. Men när han blev tvungen att välja så valde han HD. För att han älskade henne mer. LW vägrade acceptera hans val utan gjorde honom till sin livegen som var tvungen att ställa upp på sex så ofta hon befallde honom till det. Annars hotade hon att riva hans korthus och förstöra hans liv. Hon mördades inte för att hon gått vidare utan för att hon vägrade släppa SD. Norgeresan var för att göra SD svartsjuk. Det fungerade inte. Han brydde sig inte. Loggremsan hon skickade till SD var antagligen ett hot om vad hon skulle göra om han inte lydde hennes befallning att komma på kladdkake-sex. Handlingar får konsekvenser. Bortskämda LW kanske inte hade förstått det. Hon var van att få som hon ville. Man kan inte pressa och hota en annan människa hur långt som helst. Till sist brister det.

Dumheter! En normal person hade anmält LW för trakasserier i så fall. Inte mördat henne.
LW var säkert som en igel på honom, men det är verkligen ingen ursäkt att mörda.
Hur många tror du löser problemet på detta sätt?
Citera
2021-01-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Knappast.

Varför skulle det vara omöjligt? Ingen har väl undersökt hans lille pille?
Citera
2021-01-01, 18:02
Medlem
Bara för att man är vacker behöver man inte vara dum.
Citera
2021-01-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Intressanta kommentarer om förhörsteknik - ett par reflektioner bara.

I motsats till vittnesförhör är det vanligt att man behöver avbryta en misstänkt om personen upprepade gånger förnekar en gärning eller på annat sätt försöker leda förhöret i fel riktning. Det har varit några kommentarer här om att de misstänkta borde ha fått prata färdigt, men det underlättar inte alltid inte en lösning av brottet.

Vad gäller Reid-tekniken så kan den tillämpas i viss omfattning, men eftersom den i stort är en erkännandeinriktad teknik så är den i princip otillåten enligt reglerna om oskuldspresumtion. Amerikanska regler är lite annorlunda och särskilt på lokal nivå.

En betydelsefull del i Reid-tekniken är temabyggandet där man hjälper den misstänkte att hitta moraliskt godtagbara förklaringar till brottet. I det här fallet skulle temat troligen bestå i att "offret varit pådrivande och nekat till att ta hänsyn och bryta kontakten". Förhörstekniken är vansklig och innebär en risk att polisen för in osanna påståenden.

I det här målet förefaller dock det tänkta temat och verkligheten i några avseenden ligga nära varandra vilket kan ha skapat svårigheter för förhörsledarna att formulera godtagbara frågor.

Det har också ställts några frågor om varför man inte pressat den misstänkte hårdare när han gett konstiga svar, men även här gäller det att undvika att den misstänkte börjar leda förhöret i fel riktning och att undvika otillåtna förhörsmetoder (se RB 23:12) som kan leda till falska erkännanden.

Likt fhl PS gjorde så kör man rätt mycket monolog emellanåt (SD sa vid tillfälle ”tack för ordet” när PS hade haft en lång harang om det orimliga i SD:s berättelse om kvällen 11/5) och om att vagga in den misstänkte att närma sig ett erkännande. Det är inslag av Reid.

I förhöret med Anders Eklund ser man inslag av den här tekniken också.

Men Reid verkar särskilt effektiv vid bångstyriga misstänkta där sanningen sitter långt inne. SD är ju lite åt det hållet.

Sen så krävs det väl en kombination av tekniker om någon vägrar erkänna men man vill få ut så mycket info som möjligt inkl motsägelser.

Ja SD:s livsstil och vardag ligger nära beteendet på morddagen. Det är väl det optimala. Han dåren i Norge som sydde egen kommandodräkt av våtdräkt osv är ju kanske motsatsen då.

SD var tyvärr lite för vaken i förhören främst hösten 2019 och framåt. Inte mycket som bet där tyvärr. Och han hade nog inte som oskyldig erkänt sig skyldig hur mycket ”Reid” de än släppt lös på honom.
Tvärtom använder han polisens ord till sin egen fördel när han försöker manipulera t o m tingsrätten på temat att han blivit vilseledd i förhör. Därav är inspelningarna av de förhören med särskilt till HovR som Notknapparen citerade tidigare idag.

Sen vete tusan vad som hade bitit på SD i förhör. Jag röstar gör att PS hade fått fortsätta lirka med honom. Han behövde mer auktoritet mot sig. Monolog-varianten där PS redogjorde för det orimliga i SD:s berättelser hade varit intressant att följa vidare då SD själv hade svårt att fatta det i vissa fall absurda i hans berättelser. Läs samlagsblodet osv.
Citera
2021-01-01, 18:06
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara omöjligt? Ingen har väl undersökt hans lille pille?
L var duktig på att snärja S.Hon gjorde hans och fruns liv till ett helvete.Det blev orsaken till hennes död.Förstår ni inte det?..
Citera
2021-01-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jäkligt synd att hon inte garderade sig 14/5 genom att släppa info till någon ang att SD stod utanför. Han kan iofs ha pekat på sin klocka för att visa att det var brådis. Då borde hon å andra sidan tagit foppatofflorna på. Nä, det var nog i alla fall någon annan kommunikation emellan dem och radering på det.

Ja eller att hon iaf fick in en satans perfekt käftsmäll eller knäckte näsbenet på honom det sista hon gjorde. Det hade sett snyggt ut när han var i polishuset och ville krama kvinnliga polisen.
Citera
2021-01-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
L var duktig på att snärja S.Hon gjorde hans och fruns liv till ett helvete.Det blev orsaken till hennes död.Förstår ni inte det?..

Nej det går inte ihop.
HD hade börjat sitt eget liv och flyttat och väntade bara på att skilsmässan skulle gå igenom.
Sen har det ju visat sig att HD är en jäkel på datorer / mobiler / tekniken / då hon kunde upptäcka att SD läste hennes konversationer och mejl.
Något att fundera över.
Citera
2021-01-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat:
Den scenen, med den under flera minuter i dödsångest förtvivlat skrikande Lena, har jag väldigt svårt att värja mig mot.
Visserligen finns det ju ingen särskild "mördartyp enl formulär A1", men det kan inte hjälpas att SD inte riktigt matchar min föreställning om "Bullerplanksmördaren". Å andra sidan har jag ingen egen bild av SD.

Besinningslöshet (=det grova, utdragna misshandelsförloppet) är troligen inte kännetecknande för ett "minutiöst planerat" mord, men jag är medveten om att det i tråden finns de som tänker annorlunda än jag.

Sen är det ju väldigt svårt att få tyst på en person i den situationen utan att avsätta DNA eller riskera att bli skadad själv. Hyfsat stressad var han nog i den situationen. Svårt med tidsuppfattningen där under dådet men det måste känts som att det bara var att fortsätta slå tills hon tystnar. Ett utdraget förlopp en fruktansvärd tanke att föreställa sig den dödsångesten.
Citera
2021-01-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Okej,man har ingen empati för älskarinnor och den enda kända fallet jag känner till är C.Watts i Colorade
som hade ihjäl fru+barn pga sin älskarinna.

Den killen ligger nog rätt nära SD i personlighet.
Citera
2021-01-01, 18:22
Medlem
Stefan traskar ju runt, flera gånger, på mordplatsen med bl a dottern.
Han tror han är smart, för givetvis vill han avsätta sitt DNA på platsen om utredarna skulle få för sig att hämta in mer bevis.
Om de skulle hitta hans DNA skulle han hävda att han hade varit på platsen ett flertal gånger.
Han tror han är smart men hur han än vänder och vrider så är han misstänkt.
Citera
2021-01-01, 18:23
Medlem
Citat:
Nej det går inte ihop.
HD hade börjat sitt eget liv och flyttat och väntade bara på att skilsmässan skulle gå igenom.
Sen har det ju visat sig att HD är en jäkel på datorer / mobiler / tekniken / då hon kunde upptäcka att SD läste hennes konversationer och mejl.
Något att fundera över.
Hur vet vi att S blev lycklig över skilsmässan? Han var djupt olycklig. Det har vi själva redan läst här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in