2020-12-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartjavel
Ska du säga det när störningsjouren dyker upp? Mina grannar är döva så jag får spela hur högt jag vill

Du menar på fullt allvar att de skulle ringa störningsjouren för att det är för högljutt? Tror du att störjouren tar grannarna på allvar när det visar sig att de inte hör ett skvatt?

Citat:
Det normala brukar vara kl 22, 23 vid helger men bästa är att kolla upp kan skilja mellan fastighetsägare. Annars beror det på vilken sorts grannar man har också, yngre personer brukar acceptera högt ljud långt in på natten, gamlingar vill ha tyst dygnet runt.

Det normala är inte något som är normativt eftersom det normala visar sig inte vara speciellt normalt. Det har som du påpekar betydelse vad det är för grannar du har, hur pass de kan höra när du spelar musik. Om grannarna tycker det är lungt att du spelar högt inpå småtimmarna så har hyresvärdens åsikter om det ofta ganska liten betydelse eftersom hyresvärden normalt inte ens är medveten om att det spelas musik.
Citera
2020-12-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du menar på fullt allvar att de skulle ringa störningsjouren för att det är för högljutt? Tror du att störjouren tar grannarna på allvar när det visar sig att de inte hör ett skvatt?

Det normala är inte något som är normativt eftersom det normala visar sig inte vara speciellt normalt. Det har som du påpekar betydelse vad det är för grannar du har, hur pass de kan höra när du spelar musik. Om grannarna tycker det är lungt att du spelar högt inpå småtimmarna så har hyresvärdens åsikter om det ofta ganska liten betydelse eftersom hyresvärden normalt inte ens är medveten om att det spelas musik.

Det är inte upp till dig som boende att bedöma hur högt och när du kan spela musik, utan det är upp till dina grannar om dom vill höra dig. Jag vet områden där man kan spela på högsta volym till 5 på morgonen utan problem, samtidigt vet jag områden där du inte ens kan göra det mitt på dagen.

Vill du göra nästintill vad du vill köp hus, men hyr du lägenhet så finns det regler att följa.
Citera
2020-12-31, 15:38
Medlem
Citat:
Det är inte upp till dig som boende att bedöma hur högt och när du kan spela musik, utan det är upp till dina grannar om dom vill höra dig. Jag vet områden där man kan spela på högsta volym till 5 på morgonen utan problem, samtidigt vet jag områden där du inte ens kan göra det mitt på dagen.

Var det lixom inte mer eller mindre det jag skrev som du invände mot

Citat:
Vill du göra nästintill vad du vill köp hus, men hyr du lägenhet så finns det regler att följa.

Samma sak gäller om man köper hus med den lilla skillnaden att man pumpat in en massa kapital i sitt boende. Vissa hus ligger väg i vägg med grannen och vissa hyresrätter ligger fristående - det är inte upplåtelseformen som avgör hur lätt det är att störa grannarna utan hur lägenheten rent fysiskt är ordnad.
Citera
2020-12-31, 16:03
Medlem
Det finns inga tydliga regler för hur ofta man får ha fest eller hur sent man får spela musik. Huvudregeln är att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.​ Om du ska ha fest bör du tala om det för dina grannar i god tid, så att de är förberedda. Då är chansen större att de har överseende med att det låter lite extra just den kvällen. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor.

Lagtext: 12 kap § 25 Jordabalken (1970:994).
Citera
2020-12-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Var det lixom inte mer eller mindre det jag skrev som du invände mot

Samma sak gäller om man köper hus med den lilla skillnaden att man pumpat in en massa kapital i sitt boende. Vissa hus ligger väg i vägg med grannen och vissa hyresrätter ligger fristående - det är inte upplåtelseformen som avgör hur lätt det är att störa grannarna utan hur lägenheten rent fysiskt är ordnad.

Du är helt blåst, jag syftade givetvis på flerbostadshus jämfört med hus med en viss distans från grannarna.
Citera
2020-12-31, 16:40
Medlem
Ska din arabgranne jobba tidigt på morgonen? Har han små barn, som måste få sova? Har du överhuvudtaget pratat med honom någon gång? Det kan finnas en bra orsak till att han vill ha det lugnt på kvällen/natten. Och är du säker på att det är just han som bankar på väggen? Det händer ofta att man lokaliserar ljudet helt fel när det gäller betonghus. En gång hände det att grannen under oss kom och var arg, för han trodde att det var min son som spelade hög musik. Men sonen var inte ens hemma, TV:n var inte på och det var absolut tyst hos oss.

Jag hoppas att mina grannar inte spelar hög musik hela natten, för jag ska upp kl. 5 imorgon och jobba hela dan.
Citera
2020-12-31, 16:58
Medlem
Här i bostadsrättsföreningen är det 22:00 som gäller. Sen ska det vara tyst.
Hindrar ju inte en del att ändå dra igång subwoofern mitt i natten så att hela kåken skakar.

På en fredag eller lördag kan jag ha överseende om nån spelar lite högre musik nån gång ibland upp till midnatt. Men generellt tycker jag 22 är en bra tid för att visa hänsyn till sina grannar.
Citera
2020-12-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur länge kan man lyssna på hög musik i en hyreslägenhet?

I morgon kommer jag fira nyår.

Har nämligen en arabisk smuts granne som bankar på väggen, ska dra konfrontera honom i morgon.

tacksam för info.
risken är du kommer få höra nåt Moske vrål från grannen tillbaka
Citera
2020-12-31, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur länge kan man lyssna på hög musik i en hyreslägenhet?

I morgon kommer jag fira nyår.

Har nämligen en arabisk smuts granne som bankar på väggen, ska dra konfrontera honom i morgon.

tacksam för info.

Beror på vad det är för värdockså. Är det en liten privat värd är det bara att ösa på, för de vill aldrig ta något till hyresnämnd m.m. Är det allmännyttan är du rökt efter tredje gången, ibland redan efter första gången.
Citera
2021-01-01, 16:43
Medlem
Citat:
Du är helt blåst, jag syftade givetvis på flerbostadshus jämfört med hus med en viss distans från grannarna.

Öh, det är nog snarare så att ditt alias inte alls reflekterar din förmåga till eftertanke. Be din mamma läsa och förklara för dig vad jag skrev istället...
Citera
2021-04-23, 05:35
Bannlyst
Man ska lyssna lagom högt på musik, inte allt för högt. Om TS tycker det är jobbigt så går det kanske att prata med personen som spelar hög musik för att be personen att dämpa volymen.

Lagom högt är det bästa.
Citera
2021-04-23, 19:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Beror på vad det är för värdockså. Är det en liten privat värd är det bara att ösa på, för de vill aldrig ta något till hyresnämnd m.m. Är det allmännyttan är du rökt efter tredje gången, ibland redan efter första gången.

Nä första ggr stämmer inte, utan det måste upprepas ett antal ggr.

Oftast finns det ett bättre alternativ nämligen störningsjouren När dom knackar på sent på kvällen /natten och konstatera en störning , DÅ rycker några tusenlappar

När plånboken töms då lär sig folk vrida ner musiken och ta det lugnt på natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in