2020-12-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Los Angeles
Ambulanser med Covid sjuka får vända om.
Det finns ingen ledig plats. Vissa sjukhus kör med 140% kapacitet.

https://www.latimes.com/california/story/2020-12-29/l-a-county-hospitals-at-the-breaking-point-turn-away-ambulances?_amp=true&__twitter_impression=true

Den nya mera smittsamma varianten är lös i Sverige nu. Senaste dygnet hittades fyra fall bara i Östergötland. Hur många de har hunnit smitta redan vågar ingen tänka på.

Jag har redan tidigare sagt att aktiv dödshjälp kommer att bli aktuellt i Sverige när smittan tar fart på allvar.
Senast redigerad av Piggekott 2020-12-31 kl. 14:17.
Citera
2020-12-31, 14:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu är det verkligen dax att höja på ögonbrynen och följa californien noga. Om det förvärras än mer så kan vi få se ett Wuhan. Om virusbelastningen börjar escalera i samhället så kommer det inte bara bli fler sjuka.
Utan människor kommer utveckla Sars på bred front.
Men ärligt, vad har utvecklingen på andra sidan Atlanten och på andra sidan om den Amerikanska kontinenten med vår corona att göra?

Jag tror det är bättre att vi höjer på ögonbrynen och följer de råd vi har i Sverige.

Om jag missat någon koppling mellan USA;s västkust och Sverige så ber jag om ursäkt.
Citera
2020-12-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du är medveten om att restriktionerna inte gäller om man har planerat sitt besök noga?

Jag tycker inte det hjälper å planera.
”Hitta inte på ursäkter”😆

Och idag ”du ska kunna lita på Sverige”

Nej jag litar inte på någon nu.
Citera
2020-12-31, 14:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Idiot.
Ämnet var om folk får syrebrist när dom använder mask, inget annat.
Normalt folk som jobbar hårt med ffp3 som bromsar mest av munskydd inom arbeten som t.ex slipning, asbetssanering m.m har inga problem. Folk i länder som cyklar i mycket skitig luft använder ffp 3 dagligen osv, liksom sjukvårdspersonal, dom har heller inga problem med mask på under flera timmar.

Att nu komma dragandes med att astmasjuka skulle få besvär är inte normala människor, dom har ett handikapp och en del av dessa nedsatt lungkapacitet, ska då normalt folk avrådas från mask för att astmasjuka har problem med masker-helt jävla sanslös ursäkt. Lika sanslöst är att tjafsa om folk som tränar extremt hårt skulle få problem, filtren är konstruerade för en viss luftomsättning i liter per min, att då peka ut minoriteter av extremsportare som omsätter luftkapacitet utanför maskernas arbetsområde är också ren idioti, vi ska alltså inte ha masker för att några jönsar som hårdtränar för ett maratonlopp inte fixar att använda mask, då kan dom springa någonstans i skogen och ge fan i att gnälla om de nu väljer att springa på platser med mycket folk.

Du förordar att en liten klick i minoritet, ska styra över en majoritet av folket i en panepedemi.
Ditt nick "uppeidetblå" är iaf jävligt passande.

Nu använder ju idrottare masker för att förbättra sin kapacitet. Så effekten av att ha mask är positiv. Även astmatiker tränar lungmusklerna enl samma principer.

Så masker har positiva hälsoeffekter förutom att hindra virus.

During a 6-week high-intensity training program, moderately trained subjects using training masks were found to have improved their endurance capacity (VO2 max) and power output significantly. While observing that the respiratory muscle loading improved performance across multiple metrics, the researchers speculated that the performance increases may also have been attributable to the re-breathing of expired air, which would mean at least some of the positive results were due to improved CO2 tolerance.[7]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Training_masks
Citera
2020-12-31, 14:21
Medlem
severustheemperors avatar
Rapporterar ej sjukvården längre på torsdagar?
Citera
2020-12-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den nya mera smittsamma varianten är lös i Sverige nu. Senaste dygnet hittades fyra fall bara i Östergötland. Hur många de har hunnit smitta redan vågar ingen tänka på.

Jag har redan tidigare sagt att aktiv dödshjälp kommer att bli aktuellt i Sverige när smittan tar fart på allvar.
Ja, som G Soros sa: det här är ett allvarligt hot mot vår civilisation.
Tyvärr är det få länder som tar sjukdomen på allvar.
Här har folk fått lära sig att det är inte farligare än en vanlig influensa virus som drabbar värst de gamla.
Det nya varianten i Syd Afrika ger kraftiga symptom till unga oxå.
Citera
2020-12-31, 14:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott

Bli aktuellt? Hur många äldre mördades i våras? Det har redan skett.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-12-31 kl. 14:38.
Citera
2020-12-31, 14:29
Medlem
Fick information om att läkare numera drar sig för att ge palliativ vård och istället skickar döende patienter (döende av orsaker som är orelaterade till covid-19, men där coronavirus säkert är en bidragande faktor) till sjukhus. Många gånger under starkt inflytande av anhöriga.

Vet inte om detta är ett isolerat exempel eller ett mer utbrett fenomen, men det fick mig att reflektera.

Är det inte omänskligt att inte ge vård i livets slutskede? För mig hade valet varit enkelt, om jag var döende av annan orsak än covid-19, och jag fick möjlighet att dö en smärtfri och relativt ångestfri död.

Istället skickas alltså svårt sjuka patienter till sjukhus där de, oavsett vilka vårdåtgärder som vidtas för att upprätthålla deras liv, snart kommer att dö (i en främmande miljö). Detta leder även till hög belastning på sjukhusen.

Det är en märklig konsekvens av debatten i år i så fall, tycker jag.
Citera
2020-12-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så de kör inte med Svenska metoden o palliativ vård alltså.

Vi kan skicka dit Tegnell o hjälpa dem.
Socialstyrelsen oxå. Stå där och påstå att vi har 25% ledig kapacitet.
Citera
2020-12-31, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
I England tänker man ge den första sprutan så långt lagret räcker istället för att lägga undan spruta nr 2 för de som får ettan. Man räknar med att det är bättre att så många som möjligt får ett 60-70% skydd istället för att färre får 95% skydd. Sen skall man erbjuda tvåan när tillverkningen kommit i kapp.

Tycker det låter smart. De har förstått hur akut läget är, varje möjlig fördel måste nyttjas i kampen mot klockan. Poletten har tyvärr inte ramlat ner här än och svenska myndigheterna låtsas att den nya mutationen är under kontroll fast den dykt upp i minst 20 länder nu och är som sagt mycket mer smittsam än den förra som också ansågs under kontroll alldeles för länge. Trist att säga men mönstret upprepar sig.
Citera
2020-12-31, 14:42
Medlem
Hur i hela friden ska Norge och Finland hantera ett än mer smittsamt virus än nu? De har ju varit framgångsrika hittills men med ett mer smittsamt virus ändras spelplanen helt. Det senaste dygnet registrerades över 700 fall i Norge, per capita var vi i Sverige där i Oktober om jag minns rätt. Dessutom ökar andelen positiva. Riktigt kass tajming för norrmännen med tanke på jul och nyår, vilket rent logiskt bör innebära att smittan ökar i miljöer där immunitet inte finns.
Citera
2020-12-31, 14:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
nej, det där betyder bara en sak.

vi vaccinerar just nu befolkningen med ett vaccin som INTE kommer fungera mot den nya afrikanska varianten som när som helst kommer ta över smittspridningen i vårt land.

fattar ni hur illa det är? vaccinet vi använder kommer vara verkningslöst

den enda räddningen är om vaccinet fungerar mot den mer smittsamma engelska varianten och att den engelska varianten som precis börjat spridas i sverige lyckas hålla den afrikanska varianten borta.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det enda raka är att stänga gränserna och skolorna.

Har myndigheterna och regeringen inte lärt sig någonting efter vårens praktfiasko? Man måste skynda sig att stänga gränserna när ett nytt virus dyker upp. När viruset har kommit in i landet, så är det för sent.

Ifall man skyddar gränserna, så kan man förebygga att hamna i en situation där skolorna behöver stängas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in