2020-12-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skidanläggningarna kan ha öppet så länge man reglerar antalet åkande i samma lift och inte låter folk festa på kvällarna.

Det är bra att folk får motion i den friska luften. Och åker de egen bil till fjällen då smittar de ingen på vägen.

Man kan motionera på ett bättre och säkrare sätt än i skidbacken.
Citera
2020-12-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
De har en del vett i sig tyskarna. Det såg vi inte minst i somras när över en miljon människor fyllde gatorna i protest mot coronafascismen.

De har ju varit med om fascism förr om man säger så så de kanske är vaccinerade mot det.

Tyskarna är emot kreditkort, avlyssning, samkörning av register.. spårning öht.

Och tydligen även vaccinering. Förutsatt att det är tyskar vi nu pratar om - inte "tyskar". Berlin är ju mångkulturellt, men hela stadsdelar där man knappt hör tyska.

Sen är det ju lite oroande och häpnadsväckande att vårdpersonalen inom äldrevården inte bereds möjlighet att vaccinera sig på arbetstid. Det borde ju underlätta den svåra personalbrist som nu råder.

Precis som här i Sverige borde vårdutbildade människor gå först i kön - för att på det sättet underlätta dem som nu tvekar att ställa upp.

Det finns ju IVA-personal som sysslar med ngt annat pga underliggande sjukdomar..
Citera
2020-12-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag blev skeptisk till det vaccinet första gången jag hörde om det. Tydligen är det baserat på vektor-virus.

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-12-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om folk hellre vill åka skidor än låta ett virus dominera deras liv så ska det stå dem fritt att göra det. Vill man hellre låta viruset dominera ens liv är det bara att stanna hemma. Ingen tvingar dig att åka dit bara för att detvär öppet.

Men det förvånar mig inte att ni immunförsvarsförnekare även vill förbjuda motion.

Det är just denna pissliberalismen som haft ihjäl tusentals personer i Sverige, det är bara att stänga ner skitet, motionera kan de göra hemma.
Citera
2020-12-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man kan motionera på ett bättre och säkrare sätt än i skidbacken.

Alla sätt man kan locka folk att röra på sig är bra. Plus att man i skidåkningen kan umgås hela familjen tillsammans under trygga förhållanden.

Jag är för detta. Men emot att man festar på kvällarna och tappar omdömet (om man har haft något till att börja med..).

Folk kan dricka sig fulla i stugorna och inte vistas i bycentrumen och smitta andra.
Citera
2020-12-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och ni hysteriker. Vad väntar ni på? Varför bär ni inte munskydd och det sedan lång tid tillbaka?

Fan så trött jag är på er.

Det tycks vara lite som med vaccinet: de andra får gärna göra det. Själv vill man helst titta på..
Citera
2020-12-31, 13:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
I England tänker man ge den första sprutan så långt lagret räcker istället för att lägga undan spruta nr 2 för de som får ettan. Man räknar med att det är bättre att så många som möjligt får ett 60-70% skydd istället för att färre får 95% skydd. Sen skall man erbjuda tvåan när tillverkningen kommit i kapp.
Låter idiotiskt. Det finns ingen forskning som visar hur bra och långvarigt skydd bara en dos ger. Britterna är väl det landet som gjort sämst ifrån sig i hela världen om man tänker på förutsättningarna. Det verkar fortsätta i samma stil. Sverige är lätt topp fem men slår inte britterna.
Citera
2020-12-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tänkte att det är ju uppenbart att de kräver munskydd i rusningstid, för att vi som tycker det känns obehagligt att bära munskydd ska välja bort att använda kollektivtrafiken i rusningstid.

Det funkar på mig i alla fall.

De kräver inte. De rekommenderar..
Citera
2020-12-31, 13:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De känner sig säkert jätte stressade så att arabländerna och palestinier inte kan dra nytta av situationen om de israeliska soldaterna låg hemma i snuva i stora mängder.

Sverige däremot har gjort en solidaritetshandling som jag hoppas inte glöms bort i första taget: Sverige har hjälpt Norge att få hem vaccinet lika fort som vi själva.. Annars skulle Norge ha hamnat längst bak i kön efter USA:s och EU:s beställningar.
Norge har snarare gjort bort sig där då det visat sig hur långsamt byråkratin fungerar med EUs samköp. Länder som inte hör till EU och har förhandlat själv har fått tillgång till vaccinet snabbare. Norge borde ha kört egna förhandlingar.
Citera
2020-12-31, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Låter idiotiskt. Det finns ingen forskning som visar hur bra och långvarigt skydd bara en dos ger. Britterna är väl det landet som gjort sämst ifrån sig i hela världen om man tänker på förutsättningarna. Det verkar fortsätta i samma stil. Sverige är lätt topp fem men slår inte britterna.

Men har de inte valt att göra så här pga att sjukvården har nått kapacitetstaket och personer som har fått första sprutan räknar man med att de inte kommer att bli allvarligt sjuk.
Citera
2020-12-31, 13:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
för att vi som tycker det känns obehagligt att bära munskydd

Där kom då sanningen ifrån faktaförnekarna. Ni är emot munskydd för att "det känns obehagligt att bära". Pinsamt egoistiskt. Antagligen är ni emot vaccinet av samma orsak.
Citera
2020-12-31, 13:23
Medlem
Los Angeles
Ambulanser med Covid sjuka får vända om.
Det finns ingen ledig plats. Vissa sjukhus kör med 140% kapacitet.

https://www.latimes.com/california/story/2020-12-29/l-a-county-hospitals-at-the-breaking-point-turn-away-ambulances?_amp=true&__twitter_impression=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in