Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Kom gärna med källor på det bisarra påståendet att munskydd skulle göra att folk ej håller avståndet. Jag har aldrig observerat det i verkligheten hos mig själv eller andra nämligen , tvärtom. Folk med munskydd verkar generellt mer medvetna, försiktiga och omsorgsfulla, gällande avstånd. De vill nog gärna undvika att smitta andra.
Och nej, FHMs killgissningar är ingen bra källa. Däremot vetenskapliga studier i området kan vara intressanta. Tror dock inte det finns några, vilket FHM själva erkänt.
Så det är endast grundlösa killgissningar, tyvärr.
Oavsett vad FHM säger så finns det studier. En studie från Danmark visade på att bärarna av munskydd löpte 15-20% mindre risk att smittas.
Citat:
– Studien bekräftar därmed inte den förväntade halveringen av smittorisken om man bär munskydd. Resultaten skulle snarare kunna tyda på 15–20 procent skydd, skriver forskarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gar6P9/studie-munskydd-mindre-effektiva-an-man-trott
I Tyskland har man studerat staden Jena där man tidigt införde krav på munskydd och kunde konstatera att smittspridningen ökade långsammare än i andra jämförbara städer utan krav:
Citat:
En uppmärksammad studie tittar på staden Jena i Tyskland, där man införde krav på munskydd redan i april. Tyska epidemiologer har senare jämfört Jena med liknande städer i Tyskland där krav inte infördes, och kan konstatera att smittspridningen ökade med 40 procent lägre takt i Jena.
– Även om det är observationer så antyder det att användandet av munskydd kan minska smittspridningen i samhället. Ingen studie visar hittills på att användandet av munskydd kan öka smittspridningen, säger Juan Jesus Carrero, epidemiolog vid Karolinska sjukhuset
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona
Jag tror dessvärre att FHM lite grann lurar sig själva när de utifrån det vi vet säger att munskydd ger ett begränsat skydd. Jag skulle utifrån det vi vet om viruset hävda att vissa typer av miljöer så ger munskydd ett rätt gott skydd. Dvs inomhusmiljöer där det kan uppstå rätt höga virusnivåer i luften man andas. Problemet är att det är inte i dessa miljöer de flesta smittas. De flesta smittas i hemmet eller på arbetet där de flesta av förståeliga skäl inte bär munskydd. Därför kan munskydden trots att de ger ett hyggligt skydd i kollektivtrafiken eller i affären framstå som sämre än de är.
Det är rätt talande att FHM utifrån den rätt stora danska studien drog slutsatsen att om bara 15-20% färre av de i gruppen som bar munskydd smittades jämfört med gruppen som inte bar att munskydd att munskydd ger ett svagt skydd. 20% färre smittade är väl inte direkt fy skam kan jag tycka. Dessutom så kan det ju vara som så att andelen som klarade sig från att bli smittade i offentliga miljöer tack vare sina munskydd kan ha varit högre än så. Detta om man samtidigt har i huvudet var de flesta smittas, men den tankegången verkar för avancerad för Tegnell & Co..
Munskydd kommer inte få bort smittan, men så länge folk måste åka kollektivt och folk måste arbeta och folk måste handla så kommer inte hållandet av avstånd heller få ner smittspridningen nåt nämnvärt. Det är så djupt ironiskt att samtidigt som det tjatas om handtvätt som garanterat är mer effektivt mot vinterkräksjuka än mot ett virus som främst smittar genom att man andas in det inte kan rekommendera det enda som i varje fall har en viss effekt. I FHM.s värld så håller alla avstånd. I den verkliga världen är det inte möjligt för alla.