2020-12-31, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du tror jag är den enda som sänker garden efter detta?

Att politiker beter sig illa motiverar väl inte att smitta nära och kära?
Citera
2020-12-31, 04:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kom gärna med källor på det bisarra påståendet att munskydd skulle göra att folk ej håller avståndet. Jag har aldrig observerat det i verkligheten hos mig själv eller andra nämligen , tvärtom. Folk med munskydd verkar generellt mer medvetna, försiktiga och omsorgsfulla, gällande avstånd. De vill nog gärna undvika att smitta andra.

Och nej, FHMs killgissningar är ingen bra källa. Däremot vetenskapliga studier i området kan vara intressanta. Tror dock inte det finns några, vilket FHM själva erkänt.

Så det är endast grundlösa killgissningar, tyvärr.

Oavsett vad FHM säger så finns det studier. En studie från Danmark visade på att bärarna av munskydd löpte 15-20% mindre risk att smittas.

Citat:
– Studien bekräftar därmed inte den förväntade halveringen av smittorisken om man bär munskydd. Resultaten skulle snarare kunna tyda på 15–20 procent skydd, skriver forskarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gar6P9/studie-munskydd-mindre-effektiva-an-man-trott

I Tyskland har man studerat staden Jena där man tidigt införde krav på munskydd och kunde konstatera att smittspridningen ökade långsammare än i andra jämförbara städer utan krav:

Citat:
En uppmärksammad studie tittar på staden Jena i Tyskland, där man införde krav på munskydd redan i april. Tyska epidemiologer har senare jämfört Jena med liknande städer i Tyskland där krav inte infördes, och kan konstatera att smittspridningen ökade med 40 procent lägre takt i Jena.

– Även om det är observationer så antyder det att användandet av munskydd kan minska smittspridningen i samhället. Ingen studie visar hittills på att användandet av munskydd kan öka smittspridningen, säger Juan Jesus Carrero, epidemiolog vid Karolinska sjukhuset

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona

Jag tror dessvärre att FHM lite grann lurar sig själva när de utifrån det vi vet säger att munskydd ger ett begränsat skydd. Jag skulle utifrån det vi vet om viruset hävda att vissa typer av miljöer så ger munskydd ett rätt gott skydd. Dvs inomhusmiljöer där det kan uppstå rätt höga virusnivåer i luften man andas. Problemet är att det är inte i dessa miljöer de flesta smittas. De flesta smittas i hemmet eller på arbetet där de flesta av förståeliga skäl inte bär munskydd. Därför kan munskydden trots att de ger ett hyggligt skydd i kollektivtrafiken eller i affären framstå som sämre än de är.

Det är rätt talande att FHM utifrån den rätt stora danska studien drog slutsatsen att om bara 15-20% färre av de i gruppen som bar munskydd smittades jämfört med gruppen som inte bar att munskydd att munskydd ger ett svagt skydd. 20% färre smittade är väl inte direkt fy skam kan jag tycka. Dessutom så kan det ju vara som så att andelen som klarade sig från att bli smittade i offentliga miljöer tack vare sina munskydd kan ha varit högre än så. Detta om man samtidigt har i huvudet var de flesta smittas, men den tankegången verkar för avancerad för Tegnell & Co..

Munskydd kommer inte få bort smittan, men så länge folk måste åka kollektivt och folk måste arbeta och folk måste handla så kommer inte hållandet av avstånd heller få ner smittspridningen nåt nämnvärt. Det är så djupt ironiskt att samtidigt som det tjatas om handtvätt som garanterat är mer effektivt mot vinterkräksjuka än mot ett virus som främst smittar genom att man andas in det inte kan rekommendera det enda som i varje fall har en viss effekt. I FHM.s värld så håller alla avstånd. I den verkliga världen är det inte möjligt för alla.
Senast redigerad av fernebo 2020-12-31 kl. 05:02.
Citera
2020-12-31, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Oavsett vad FHM säger så finns det studier. En studie från Danmark visade på att bärarna av munskydd löpte 15-20% mindre risk att smittas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gar6P9/studie-munskydd-mindre-effektiva-an-man-trott

I Tyskland har man studerat staden Jena där man tidigt införde krav på munskydd och kunde konstatera att smittspridningen ökade långsammare än i andra jämförbara städer utan krav:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona

Jag tror dessvärre att FHM lite grann lurar sig själva när de utifrån det vi vet säger att munskydd ger ett begränsat skydd. Jag skulle utifrån det vi vet om viruset hävda att vissa typer av miljöer så ger munskydd ett rätt gott skydd. Dvs inomhusmiljöer där det kan uppstå rätt höga virusnivåer i luften man andas. Problemet är att det är inte i dessa miljöer de flesta smittas. De flesta smittas i hemmet eller på arbetet där de flesta av förståeliga skäl inte bär munskydd. Därför kan munskydden trots att de ger ett hyggligt skydd i kollektivtrafiken eller i affären framstå som sämre än de är.

Det är rätt talande att FHM utifrån den rätt stora danska studien drog slutsatsen att om bara 15-20% färre av de i gruppen som bar munskydd smittades jämfört med gruppen som inte bar att munskydd att munskydd ger ett svagt skydd. 20% färre smittade är väl inte direkt fy skam kan jag tycka. Dessutom så kan det ju vara som så att andelen som klarade sig från att bli smittade i offentliga miljöer tack vare sina munskydd kan ha varit högre än så. Detta om man samtidigt har i huvudet var de flesta smittas, men den tankegången verkar för avancerad för Tegnell & Co..

Munskydd kommer inte få bort smittan, men så länge folk måste åka kollektivt och folk måste arbeta och folk måste handla så kommer inte hållandet av avstånd heller få ner smittspridningen nåt nämnvärt. Det är så djupt ironiskt att samtidigt som det tjatas om handtvätt som garanterat är mer effektivt mot vinterkräksjuka än mot ett virus som främst smittar genom att man andas in det inte kan rekommendera det enda som i varje fall har en viss effekt. I FHM.s värld så håller alla avstånd. I den verkliga världen är det inte möjligt för alla.
Jag har inte kunnat konstatera att folk håller avstånd sen i våras. Det är i stort sätt bara i affärer som har markerat avstånd vid kassorna som folk håller någorlunda avstånd.
Annars springer folk på varann som vanligt.
Munskydd gör att man får mindre mängd virus i sig ifall blir utsatt för smittan. Vilket gör att man får mildare sjukdom jmf med att inte ha munskydd.
Det är en sjävklart fakta.
Det finns hundratals studier som bekräftar att munskydd funkar. Sen finns det ett få tal som säger motsatsen.
Det är rätt så idiotiskt att bortse från consensus och hålla sig till få tal studier bara för att envisas.
Citera
2020-12-31, 07:05
Medlem
Wow läs detta!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/langa-30-ar-sjuk-av-det-muterade-viruset/

Jag blir faktiskt orolig nu för framtiden!
Först kryptiska meddelandet att detta troligtvis kommer övergå till endemi! Sen flera olika varianter av förbättrad covid-19 som forskare världen över är bekymrade över. Två vaccintillverkade ställer om sin produktion mot den nya mutationen.
Flera tidigare covid-19 sjuka säger sig återigen blivit coronasjuka av nya 501Y.V2 som muterar över 1000% fortare än tidigare version. Många yngre drabbas nu istället.

Satan i gatan!
Vad händer med samhället när denna dundrar in ? Blir det total lockdown denna gång måtro?
Citera
2020-12-31, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Wow läs detta!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/langa-30-ar-sjuk-av-det-muterade-viruset/

Jag blir faktiskt orolig nu för framtiden!
Först kryptiska meddelandet att detta troligtvis kommer övergå till endemi! Sen flera olika varianter av förbättrad covid-19 som forskare världen över är bekymrade över. Två vaccintillverkade ställer om sin produktion mot den nya mutationen.
Flera tidigare covid-19 sjuka säger sig återigen blivit coronasjuka av nya 501Y.V2 som muterar över 1000% fortare än tidigare version. Många yngre drabbas nu istället.

Satan i gatan!
Vad händer med samhället när denna dundrar in ? Blir det total lockdown denna gång måtro?

Jag svängde ett litet tag. Jag trodde från början att det skulle vara omöjligt att gömma sig för detta virus och att alla länder skulle drabbas i princip lika hårt till slut, men sen verkade det som att vissa faktiskt på ett bra sätt lyckades hålla ut till vaccinet. Men kanske blir det som jag trodde ändå.

16 000 döda svenskar har jag tippat hela tiden. 1% av befolkningen 70+. Och motsvarande siffror i resten av världen. Men såklart hoppas att vaccinet får önskad effekt.
Citera
2020-12-31, 07:42
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag menar allvar. Folks behov av barnomsorg får de lösa bäst de vill. I en pandemi handlar det om att rädda liv.

Har sagt det förr och säger det igen.

Jag tar gärna ett par månader ledigt från jobbet med full betalning för att ta hand om mina barn på arbetstid. Jag förtjänar att få gå hemma med mjukisar och laga lite lunch och mellis till mina barn. Låter helt underbart.

Spela lite ps5 när ungarna har lektioner, städa lite, renovera lite i gästrummet.

Jag ser framför mig hur många nya användare vi kommer få på Flashback som gråter om hur mycket onödiga pengar vi lagt på pandemin när vi väl börjar betala tillbaka till föräldrar som gått hemma och instagrammat med full betalning.

NyGnällFitta: Jävla sossar som slösar skattepengar på santos som låg hemma och spela ps5 i två månader för att dom stängde skolorna.

Men jag säger lyssna på alarmisterna. Stäng skolorna och förskolorna så att en eller båda föräldrarna måste bara hemma från sina jobb
Citera
2020-12-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag menar allvar. Folks behov av barnomsorg får de lösa bäst de vill. I en pandemi handlar det om att rädda liv.

Problemet är att drastiska och ogenomtänkta åtgärder kan skapa en massa problem, både för enskilda individer och samhällsfunktioner. Ponera att vi gör som du säger och stänger alla skolor och förskolor.

Lisa - jobbar som lektor på den lokala högskolans sjuksköterskeutbildning. Lisa har en 4-årig son som liksom andra barn behöver mat, lek, hjälp, tröst osv. Lisa kan jobba hemifrån men inte jobba och ta hand om sitt barn samtidigt.

Anders - jobbar som lastbilschaufför och kör ut varor från en grossist till livsmedelsaffärer. Anders kan inte jobba hemifrån. Rolf har en 7-årig dotter.

Anette - jobbar i hemtjänsten, kan inte jobba hemifrån. Har en 9-åring med olika funktionsnedsättningar som i vanliga fall går i särskoleklass.

Om dessa tre personer inte kan göra sitt jobb så påverkar det andra. Sjuksköterskestudenter får inte sina uppgifter rättade, ICA får inga nya varor, 20 äldre får ingen hemtjänst.
Citera
2020-12-31, 07:52
Medlem
Sverige ligger nu på 3e plats i antal smittade per dag per miljon innevånare för alla länder med mer än 5 miljoner innevånare! (Utjämnat data från Our World in Data)

list-nr, land, antal smittade per miljon innevånare 2020-12-30, ökning i procent från 2020-12-23
1 Czechia 738 6
2 United Kingdom 598 20
3 Sweden 585 -13
4 Netherlands 556 -19
5 United States 550 -14
6 Israel 521 58
7 Serbia 477 -23
8 Denmark 439 -25
9 Switzerland 406 -15
10 Slovakia 375 -28
11 Portugal 319 -9
12 Lebanon 309 20
13 Palestine 262 -20
14 Germany 234 -24
15 Colombia 229 -7
16 Italy 218 -10
17 Austria 215 -3
18 France 208 -3
19 Spain 208 -2
20 Poland 206 -19
21 South Africa 205 20
Senast redigerad av fabbe2 2020-12-31 kl. 07:57.
Citera
2020-12-31, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Den danska studien visade inte alls vad du påstår. Prova att läsa den igen.

Och det enda som har en effekt? D-vitamin, C-vitamin, hydroxoklorochin, ivermectin, LCHF-kost. Där har du sådant som har en enorm effekt. Vad sägs om att tvinga eller uppmana människor till detta istället? Men nej det går inte, istället måste vi ha mun"skydd", lockdowns och vacciner

Mänskligheten är fullständigt hjärndöd som fortfarande köper detta.
Det finns inte mer bevis för att allt det där, som du tycker man skall stoppa i sig, fungerar bättre än munskydd. Snarare tvärt om. Fråga de som jobbar i vården om de vill byta sina munskydd mot LCHF-kost. Bra kost kan kanske lindra sjukdom men det förhindrar inte att man får i sig viruset.
Det handlar inte om antingen eller. Vill man klara sig undan detta så måste man skydda sig på alla sätt. Kost kan hjälpa till och munskydd hjälper till liksom social distansering.
Citera
2020-12-31, 07:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kom gärna med källor på det bisarra påståendet att munskydd skulle göra att folk ej håller avståndet. Jag har aldrig observerat det i verkligheten hos mig själv eller andra nämligen , tvärtom. Folk med munskydd verkar generellt mer medvetna, försiktiga och omsorgsfulla, gällande avstånd. De vill nog gärna undvika att smitta andra.

Och nej, FHMs killgissningar är ingen bra källa. Däremot vetenskapliga studier i området kan vara intressanta. Tror dock inte det finns några, vilket FHM själva erkänt.

Så det är endast grundlösa killgissningar, tyvärr.

Håll avstånd, följ restriktionerna, stanna hemma om du är i riskgrupp hjälper mer än

Sätt på dig munskydd så är du skyddad mot viruset.
Citera
2020-12-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Håll avstånd, följ restriktionerna, stanna hemma om du är i riskgrupp hjälper mer än

Sätt på dig munskydd så är du skyddad mot viruset.
Jag kan lova dig att de flesta som bär munskydd inte är ute och springer i onödan. Man tar på det om man måste gå och handla eller åka buss. Det finns nog ingen som tänker att man skall ut och leva loppan och trängas med folk för att man har munskydd. Det går ju inte ens att äta eller dricka med dem på.
Citera
2020-12-31, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Folk är bortskämda ja, absolut. Inte minst egoistiska sängvätare som du som kräver att alla andra människor ska stanna hemma för att du är rädd för ett löjligt mediavirus. Skydda dig själv du, jag tänker inte begränsa mitt liv bara för att du ska löpa mindre risk att dö. Och du gråter ju för fan själv ut så fort någon lämnar sitt hem utan munblöja på

Patetiska människa.

Det här är det lustiga med alla domedagsprofeter.
Dom vill att alla som inte är sjuka i huvudet också ska stanna hemma.
Logiken säger att folk som är livrädda och sitter hemma och trycker borde ta alla ekonomiska konsekvenser.
Är man i en total psykos får man säga upp sig från jobbet och överleva bäst man kan.
Samhället borde va totalt öppet och alla som ska ”skyddas” borde sitta hemma och bara stirra in i väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in