• 1
  • 2
2020-12-30, 22:27
Medlem
KansasCityFagots avatar
På 1980-talet, då det var sommar året runt, tankade man moppen på Uno-X eller BP ur en handdriven pump med färdigblandad tvåtaktsbensin som stod vid bensinmackens ingång. Man pumpade upp några liter i en genomskinlig tank som satt högst upp, tankade med slangen, läste av hur många liter det blev och gick in och betalade.

Det var många år sedan jag såg en sådan pump, så nu undrar jag hur kidsen tankar sin Puch Dakota. Fyller man tanken med ren bensin och slabbar i tvåtaktsolja efteråt, eller hur går det till?
Citera
2020-12-30, 22:29
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
På 1980-talet, då det var sommar året runt, tankade man moppen på Uno-X eller BP ur en handdriven pump med färdigblandad tvåtaktsbensin som stod vid bensinmackens ingång. Man pumpade upp några liter i en genomskinlig tank som satt högst upp, tankade med slangen, läste av hur många liter det blev och gick in och betalade.

Det var många år sedan jag såg en sådan pump, så nu undrar jag hur kidsen tankar sin Puch Dakota. Fyller man tanken med ren bensin och slabbar i tvåtaktsolja efteråt, eller hur går det till?

Precis som du skrev pà slutet.
Man tankar bensin och sen räknar ut hur mycket 2-taktsolja man ska fylla i.
Va likadant för mig när jag hade moppe pà -80 talet.
Citera
2020-12-30, 22:31
Medlem
Krocketklubbas avatar
Separat oljesmörjning. Tvåtakt blir dock mer och mer sällsynt på nyare modeller. 4-taktare är extremt billiga att tillverka idag, tystare, effektivare men tråkigare. El kommer mer och mer.
Senast redigerad av Krocketklubba 2020-12-30 kl. 22:33.
Citera
2020-12-30, 22:32
Medlem
Crashs avatar
Nyare moppar har separat oljetank
Citera
2020-12-30, 22:33
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Precis som du skrev pà slutet.
Man tankar bensin och sen räknar ut hur mycket 2-taktsolja man ska fylla i.
Va likadant för mig när jag hade moppe pà -80 talet.
Fanns det inte en sådan här där du bodde?
https://forum.raketsport.com/viewtopic.php?t=23398
Citera
2020-12-30, 22:35
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Fanns det inte en sådan här där du bodde?
https://forum.raketsport.com/viewtopic.php?t=23398

Nä.
Ingen sàn pà macken hemma i byn.

Har sett sànna tidigare men det fanns inte pà macken hemma.
Citera
2020-12-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Nyare moppar har separat oljetank

Det är väl inget nytt direkt? Men man brukade hoppa den på min tid och ha det i bensinen istället.
Citera
2020-12-30, 23:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Finns mackar än idag med färdigblandad även om det är sällsynt, alkylatbensin om än dyr finns för 2T motorer alternativt så har man med sig en mindre flaska med olja.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl inget nytt direkt?
Har för mig det fanns en kort period under 70-talet med suzuki k50, togs bort för många glömde fylla på olja varpå cylindern skar och det fick tillverkaren skiten för, suzuki hade dessutom ett system som inte gick att blandtanka med utan krävde olja via oljepumpen för att fungera.
Citera
2020-12-30, 23:29
Medlem
sverjevenns avatar
I Dakotan får man slabba själv, men plastraketerna har antingen separat oljetank eller fyrtaktsmotor. Tankar man med kort så är det ju om vanligt att man debiteras det belopp man tankar för. Kommer ihåg förr i tiden när man tankade i sedeltank och fick fullt innan pengen var slut så fick man spola resten i nån polares moppe Det var billigare då.
Citera
2020-12-30, 23:35
Medlem
Med el, jag laddar min moppe i eluttget.
Citera
2020-12-31, 02:42
Medlem
Citat:

Det ska jag berätta för dig! Vi tar det steg för steg.

1. Åk till en bensinmack.
2. Parkera din töntiga moped vid en pump.
3. Kliv av mopeden, ta upp plånboken och stoppa in kortet i automaten.
4. Slå din pinkod.
5. Medan du väntar kan du ta bort tanklocket.
6. När kortet kommer ut igen väljer du oktantal.
7. För munstycket på slangen till tanken.
8. Tryck på bygeln.
Citera
2020-12-31, 02:47
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hipsterfjanten
Det ska jag berätta för dig! Vi tar det steg för steg.

1. Åk till en bensinmack.
2. Parkera din töntiga moped vid en pump.
3. Kliv av mopeden, ta upp plånboken och stoppa in kortet i automaten.
4. Slå din pinkod.
5. Medan du väntar kan du ta bort tanklocket.
6. När kortet kommer ut igen väljer du oktantal.
7. För munstycket på slangen till tanken.
8. Tryck på bygeln.
Din lista fick ett abrupt slut vid punkt 8. Jag är dock säker på att du vill göra ett gott intryck, så du får 5 minuter på dig att komplettera listan så att vi får den spännande upplösningen där tvåtaktsoljan till slut hamnar i bränslet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in