2018-08-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Fick ett mail från dom 5 månader efter jag hittat jobb och söutat hos dem. de vill nu göraen uppföljning på hur många timmar jag srbetat, intyg m.m. Varför vill de ha den infon? något jag bör hålla mig borta ifrån?

Liksom vad har de med saken att göra? känns lite fishy..
Lämna inte ut något! Du har inga skyldigheter gentemot dem. Anledningen till varför de begär ut dessa uppgifter är för att dem isf kommer att få ut någon slags bonus för att dem har hjälpt till med att få ut dig i arbetslivet igen. (Mao fixat ditt nuvarande jobb åt dig)
Senast redigerad av SweDutch 2018-08-22 kl. 15:26.
Citera
2018-08-23, 00:42
Medlem
IamMakarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Lämna inte ut något! Du har inga skyldigheter gentemot dem. Anledningen till varför de begär ut dessa uppgifter är för att dem isf kommer att få ut någon slags bonus för att dem har hjälpt till med att få ut dig i arbetslivet igen. (Mao fixat ditt nuvarande jobb åt dig)

Jupp! Jag minns för flera år sedan när jag blev tvingad till stöd och matchning.

Så när jag berättade till en av coacherna att jag hade hittat mig ett jobb (utan deras hjälp) då frågade han mig om anställningsavtalet, envisades rejält efter den, men fick inget piss.

Riktiga patetiska människor är dessa så kallade " coacherna".

"Nu ska vi titta på film och sedan kan vi gå igenom cv:et"
Citera
2018-08-23, 01:57
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamMakarov
Jupp! Jag minns för flera år sedan när jag blev tvingad till stöd och matchning.

Så när jag berättade till en av coacherna att jag hade hittat mig ett jobb (utan deras hjälp) då frågade han mig om anställningsavtalet, envisades rejält efter den, men fick inget piss.

Kände samma sak. gick 10x för att prata om hur vart jag sökte, de skickade mig till företag som de hade kontakt med så jag lunde gå på intervju, dock var dessa företagen oseriösa.

Slutade med att jag slaffade jobb på egen hand, fan va fe ringde o tatade efter mitt anstöllningskontrakt. Och nu är de på igen..vafan
Citera
2018-08-23, 01:58
Medlem
PeppaKaKas avatar
Detta är var jag fick som svar frpn dem efter jag frågade vad de gör med informationen:

"I vårt avtal som vi har tillsammans med arbetsförmedlingen så ingår det att vi följer upp alla deltagare som går vidare till arbete, vi kollar om personen är kvar i arbete efter 4 månader från startdatumet. Resultatet mäts och det förs statistik på sysselsättning/arbetslöshet. Arbetsgivarintyget registrerar vi till arbetsförmedlingen som ett intyg på att du fortfarande är i arbete."
Citera
2018-08-23, 02:00
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Detta är var jag fick som svar frpn dem efter jag frågade vad de gör med informationen:

"I vårt avtal som vi har tillsammans med arbetsförmedlingen så ingår det att vi följer upp alla deltagare som går vidare till arbete, vi kollar om personen är kvar i arbete efter 4 månader från startdatumet. Resultatet mäts och det förs statistik på sysselsättning/arbetslöshet. Arbetsgivarintyget registrerar vi till arbetsförmedlingen som ett intyg på att du fortfarande är i arbete."
Som ovan sa så lämna absolut inte ut någon info. Vill af ha den så går du direkt via af. Du ska inte gödda dessa skojbolagen med mer skattepengar än de redan stjäl från statskassan. Viktigt.
Citera
2019-05-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Som ovan sa så lämna absolut inte ut någon info. Vill af ha den så går du direkt via af. Du ska inte gödda dessa skojbolagen med mer skattepengar än de redan stjäl från statskassan. Viktigt.

Ni har absolut rätt om dessa företag. Ni måste ha två mappar. En privat för er själva och en annan för de med CV som är kort och koncist.

Det tar ditt CV och hittar massor med fel i den. Hittar fel i orden. Bara att ha ngt att göra.
Citera
2019-05-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamMakarov

Värsta är att folk upptäckt att testerna som ni gör hos deras bemanningsföretag är riggade så ni får dåliga logiska eller andra betyg. De kan säga så:... ser du, du är under medel. Det har de sagt till folk som gjort MENSA tester och bland högintelligenta. Folk är rädda att allt görs att vissa ska inte få jobb.
Citera
2019-09-28, 23:15
Medlem
megasinned1s avatar
Aah gick Arcus i Ängelholm men hoppade av ogiltigt aha helt meningslöst överhuvudtaget. Då var jag arbetslös utan inkomst. Nu har jag jobb utan deras hjälp!
Citera
2020-12-30, 10:09
Medlem
avcs avatar
Hur i helvete kan det heta "erbjudande" om man inte får tacka nej?
Citera
2020-12-30, 10:14
Bannlyst
Bero på kvalité man får av jobbcoachen. AF kan köpa väldig sunkiga tjänster av suspekta företag som inte sällan har kopplingar till den organiserade brottsligheten.

Men visst, är det en bra jobbcoach du får..
Citera
2020-12-30, 22:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Hur i helvete kan det heta "erbjudande" om man inte får tacka nej?
Klart att du får tacka nej, ingen tvingar dig att delta. Du får dock räkna med en sanktion enligt 6 kap 3 § punkt 4 i förordning (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.
Citera
2020-12-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.
du ska absolut inte gå på ett program via af om du går på a-kassa. du ska bara dit 1 gång för att "registrera dig".

när du har a-kassa ska ingen kunna störa dig. du skickar bara in aktivitetsrapporten 1 gång/månad. sök 5 arbeten/månad/aktivitetsrapport.

när a-kassan tar slut hoppar du över till aktivitetsstöd och då måste du eventuellt gå på stöd och matchning.

a-kassa = semester.
Senast redigerad av seaworld77 2020-12-31 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in