2020-12-30, 21:28
Medlem
Ordet ”grym”

Hej!

Någon svarade min fråga: ”det kommer att bli grym!”

Vad innebär det egentligen?
Google translate: grym=cruel

Men samtidigt vet jag att det brukar vara positivt när man säger ”Grymt!” ( coolt ).

Hur kan man tolka om det är coolt eller cruel om det finns ingen mer context?
Citera
2020-12-30, 21:34
Medlem
HeyHumphreys avatar
Det handla om att uttrycka det med ungdomlig touch på det... Engelskan har också ordet wicked som har typ samma innebörd för ungdomar men också liknande bokstavliga innebörd.

Jag personligen har märkt på senaste år att jag tvekar med att använda ordet grymt, kanske ungdomstiden är förbi för mig... När man t.ex använder det som ett skriftlig gensvar i typ SMS ..Grymt! kan man få uppfattningen om att man grymtar som en gris. Det summerar väl den vuxnes övergripande konsekvenstänkande rätt bra...
Citera
2020-12-30, 21:37
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Vart dömd av en rådman vid namn Grym, det kändes grymt... Annars tycker jag det är ganska lätt att förstå om ordet använts i positivt eller negativt syfte. Säger någon att min nya jacka är skitgrym tar jag det inte som att personen talar negativt om min jacka.
Senast redigerad av Silverfiskarna 2020-12-30 kl. 21:41.
Citera
2020-12-30, 21:44
Medlem
Hur kan det inte finnas mer context till ordet grymt?

Man säger väl inte bara grymt, rakt ut till någon utan att ingen har sagt något.
Eller går du å säger "Jaha" bara mitt i allt åt okända människor?
Citera
2020-12-30, 21:46
Medlem
Grym låter som en slags slang eller internt användande av grymt. Det behöver inte nödvändigtvis betyda coolt utan kan även betyda bland annat mycket bra, superb eller toppen.
Citera
2020-12-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Det kommer att bli grymt.
Citera
2020-12-30, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Genuin, individuell, äkta, egensinnig, excentrisk, fritänkande, obrydd, autentisk...

Du blandar och ger. Jag skulle direkt plocka bort excentrisk som snarare handlar om att vara en kuf. Jag skulle även ta bort egensinnig som mer handlar om att vara omedgörlig. Likaså är obrydd tveksamt då det har en negativ sida. Sedan är individuell inte på något sätt en bra beskrivning.

Det som bäst beskriver en som är sig själv är: okonstlad eller naturlig.
Citera
2020-12-30, 22:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du får tolka det att antingen är det väldigt bra eller så är det taskigt. Om du ändå inte vet vad den svarar på så spelar det ingen roll vad svaret är
Citera
2020-12-30, 23:04
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Är det någon som vet ett annat ord för "folk som är sig själva"?

Jag kommer på att vara "originell", fast det känns ju inte helt korrekt. Det måste finnas andra (bättre) synonymer än så.

Norrlänning.

Skämt åsido: oförställd.
Citera
2020-12-30, 23:41
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Vad innebär det egentligen?
Google translate: grym=cruel

Men samtidigt vet jag att det brukar vara positivt när man säger ”Grymt!” ( coolt ).

Hur kan man tolka om det är coolt eller cruel om det finns ingen mer context?

Citat:
Ursprungligen postat av HeyHumphrey
Det handla om att uttrycka det med ungdomlig touch på det... Engelskan har också ordet wicked som har typ samma innebörd för ungdomar men också liknande bokstavliga innebörd.

Jag personligen har märkt på senaste år att jag tvekar med att använda ordet grymt, kanske ungdomstiden är förbi för mig... När man t.ex använder det som ett skriftlig gensvar i typ SMS ..Grymt! kan man få uppfattningen om att man grymtar som en gris. Det summerar väl den vuxnes övergripande konsekvenstänkande rätt bra...
Har funderat i samma banor. Det handlar nog om ungdomlig touch i ett smått misslyckat försök att förstärka något. Ungefär som att "skitkul" inte nödvändigtvis inbegriper avföring.
När jag hör "Värsta grymma tjejen" av Magnus Uggla på radion så funderar jag på vad för hemska grymheter hon ägnar sig åt
Citera
2020-12-31, 00:02
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Är det någon som vet ett annat ord för "folk som är sig själva"?

Jag kommer på att vara "originell", fast det känns ju inte helt korrekt. Det måste finnas andra (bättre) synonymer än så.

Den bästa synonymen är förmodligen chosefri.
Citera
2020-12-31, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hur kan det inte finnas mer context till ordet grymt?

Man säger väl inte bara grymt, rakt ut till någon utan att ingen har sagt något.
Eller går du å säger "Jaha" bara mitt i allt åt okända människor?

😂😂 jag presenterade min åsikt och han sa ”grymt!” Ingen mer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in