2020-12-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ifrågasätter inte det faktum att smittan började dala redan innan skolorna stängde, men det var under skollovet smittan närmast försvann. Från vecka 28 dök den på allvar. Dvs, cirka 3-4 veckor efter skollovet och 2 veckor efter midsommar. Det ser du i diagrammen.
Klimatet verkar inte ha någon signifikant betydelse. Arizona, Texas och Florida är varma delstater som haft mycket smittspridning. I Indien och Iran har smittan rasat kraftigt. I Alperna i Italien, Österrike och nu senast i Antarktis har smittan spridit sig.
...... .
Menar du verkligen att du ser hur det dyker i diagrammet över antal covid/döda per dag efter vecka 28?!
Ex måndag v28 (12/7) då hade vi 8 döda att jämföra med april/maj då vi hade en faktor 10 ggr fler döda med covid per dag. Men du menar alltså på fullt allvar att kurvan dyker på riktigt från V28? Sorry, men om så är fallet är du på riktigt ett lost case. Meningslöst att diskutera vidare om ribban ligger så här lågt.

Fan ni spenderar ju hela dagarna här, lyft nivån lite för fan.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-30 kl. 21:03.
Citera
2020-12-30, 20:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Finns det ingen statistik över hur många som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19?

Skulle tro att våra grannländer enbart räknar med de som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19.

Titta på Region Östergötlands granskningar av dödsfall med konstaterad covid-19. En granskning gäller dödsfall utanför sjukhus, och en granskning gäller dödsfall på sjukhus.

I båda granskningarna bedömdes Corona-infektionen vara oskyldig till dödsfallen i 15 procent av fallen. Det är alltså ingen jättestor andel. Att det skulle finnas mängder med offer som har dött "med och inte av" Corona, är en stor lögn som Anders Tegnells anhängare sprider, för att bagatellisera Anders Tegnells stora misslyckande.

I 85 procent av dödsfallen, så hade Corona-viruset skuld till dödsfallen, men i många fall tillsammans med andra former av ohälsa. Offren för Covid-19 hade ofta dålig hälsa och kort förväntad återstående livslängd. Ofta samverkade flera sjukdomar för att tillsammans orsaka dödsfallen. Men det var enbart i 15 procent av fallen som Corona-infektionen råkade vara närvarande just när döden inträffade av helt orelaterade orsaker.

Förklaringen till den enorma skillnaden mellan Sverige och grannländerna, är icke att Sveriges statistik innehåller en mängd dödsfall "med och inte av" Corona. Förklaringen till den stora mängden dödsfall i Sverige, är helt enkelt att Sverige har haft mycket mer smittspridning än grannländerna.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
men va? det här kan inte stämma?

från mars månad ska vi alltså börja skänka bort sveriges vaccin till afrika?

varför ska sverige redan om 3 månader skänka bort vårt vaccin till afrika?

vi kommer ju inte ens ha hunnit börja vaccinera alla innan dess.

varför inte vaccinera klart vårt land innan vi börjar vaccinera afrika?
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Antagligen för att allt går lättare om länder hjälper varandra.

- Ordet "varandra" indikerar någon form av ömsesidighet. Hur ofta har Afrika skickat hjälp till Europa? Och hur ofta har Europa skickat hjälp till Afrika? Var finns ömsesidigheten?

Vilken kontinent har drabbats hårdast av Corona-epidemin? Vem bör ha högst prioritet i åtgärder mot epidemin? Den som har drabbats hårt, eller den som har drabbats lindrigt?
Citera
2020-12-30, 21:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är fint att se dig erkänna, efter alla dessa månader (snart år, tänk hur tid flyger ) att skolstängningar inte är en enkel process. Likväl, ser jag bara massa utopiskt dravel utan förankring i verkligheten. Jag vill ha svar på en enkel fråga, hur ska svenska myndigheter (och föräldrar) hantera en stängning av skolorna utan att urholka det svenska välfärden? Jag ser inga sådana svar. Finns ett mål behöver man också en väg till detta mål.

Ser man bara problem ser man aldrig några lösningar. Andra länder har klarat det. Är vi så kreativt fattiga i detta land att vi inte kan hantera en skolstängning under ett antal veckor undrar jag seriöst hur det står till med detta land. Hur sjutton skulle vi klara ett krig eller en större katastrof när vi inte klarar av att ta hand om våra egna barn? Finns för övrigt ett talesättet som jag tycker är ganska bra.

Pessimisten ser en svårighet i varje möjlighet. Optimisten ser en möjlighet i varje svårighet. Om det är du eller jag som är optimisten eller pessimisten överlåter jag till andra att besvara.
Citera
2020-12-30, 21:03
Medlem
Uppsala begär nu att få aktivera krislägesavtalet.

"Läget är mycket allvarligt och akut"

https://regionuppsala.se/politik-och-paverkan/pressrum/
Citera
2020-12-30, 21:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tror det finns flera tänkbara lösningar. Grannar, vänner, andra föräldrar, far- och morföräldrar, kanske kan kommunen hjälpa till på ett hörn. Det är väl delvis samma problematik som ensamstående föräldrar brottas med som bara har 5 veckors semestrar, samtidigt som sommarlovet är 10 veckor, sportlov, påsklov, höstlov och jullov. Hur alla löser detta vet jag inte, men det brukar lösas. Kanske kan välfärdssektorn klara sig utan den procenten som inte kan finna någon bra lösning. Målet är ändå överordnat. Har aldrig sagt att det skulle vara enkelt.
Man kan ju även ha i åtanke att "hjälpa till" med barnen i praktiken innebär att man utför ett arbete, barnpassning. Visst, många far- morföräldrar vill träffa sina barnbarn och är fullt kompetenta, men hur mycket kan man egentligen kräva av dem att de "ställer upp" och arbetar som barnvakter?

Det är inte alla äldre som har en energinivå som svarar mot ett par energiska småbröders energinivå. Det kan bli ett tröttande och immunförsvarssänkande arbete som ska utföras av riskgruppspersoner som i första hand bör tänka på sin egen hälsa och motståndskraft och inte trötta ut sig i onödan med att ensamma hålla koll på en livlig syskonskara medan föräldrarna sitter hemma och arbetar. "Ställa upp" = arbete. Vill du tvinga pensionärer att arbeta?
Citera
2020-12-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
När tror ni vi passerar 10.000 döda?

Vi har enorma eftersläpningar i rapporteringen. I november stod tog det 14-21 dagar för 40% av dödsfallen att bli inrapporterade. Läget idag är ännu mer ansträngt.

Så, redan nu är vi med säkerhet långt över 9 000 döda om vi räknar med de som ligger och väntar på inrapportering. Tror 10 000 döda passeras i slutet på första veckan nu i januari. Eftersläpning kommer göra att 10 000 döda kommer vara den "offentliga" siffran en dryg vecka senare än när siffran faktiskt nåddes.
Citera
2020-12-30, 21:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Menar du verkligen att du ser hur det dyker i diagrammet över antal covid/döda per dag efter vecka 28?!
Ex måndag v28 (12/7) då hade vi 8 döda att jämföra med april/maj då vi hade en faktor 10 ggr fler döda med covid per dag. Men du menar alltså på fullt allvar kurvan dök på riktigt från V28? Sorry, men om så är fallet är du på riktigt ett lost case. Meningslöst att diskutera vidare om ribban ligger så här lågt.

Fan ni spenderar ju hela dagarna här, lyft nivån lite för fan.

Din läsförståelse är uppenbarligen inte den bästa. Inte din förmåga att läsa diagram heller. Smittan dök till en lågpunkt vecka 28, där den stannade hela sommaren. Det hade du sett om du läst diagrammen. Denna tidpunkt inföll ungefär 3 veckor efter det att skolorna stängde. Därefter stannade smittan på denna låga nivå till ungefär några veckor efter det att skolorna öppnade då den började stiga igen. Inom sjukvården kunde man känna av en ökning from mitten av oktober. Det kan ju vara en slump att denna smittspridning korrelerar närmast perfekt med sommarlovets början och slut, men jag tror inte på slumpen. Däremot tror jag att Covid19 sprids i skolorna, vilket nu även FHM noterat i sin senaste rapport. Skolan är den institution där vi har mest smittspridning i hela samhället. Jag är inte direkt förvånad. Det här är något jag hävdat sedan mars.
Citera
2020-12-30, 21:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, min poäng är att många kan jobba hemma eller smittsäkert. Som du känner till är det en minoritet av samtliga arbetstagare som är sysselsatta inom välfärdssektorn. Arbetstagare med småbarn är ännu färre.
Det föds ungefär 100 000 barn varje år i Sverige.
Varje familj har ungefär två barn.
Normalt arbetar båda föräldrarna (jag bortser från skilsmässor och omgiften för enkelhets skull).

Antagande
0 - 1 år är man föräldraledig.
Över 10 år klarar man sig själv ensam med sitt syskon.

Det är då en miljon barn i 500 000 familjer som behöver hjälp för att klara vardagen

Ungefär halva Sveriges befolkning (fem miljoner) har en ålder då de utbildat sig klart och bör arbeta.
1,6 miljoner av dessa arbetar enligt något inlägg inom välfärdssektorn, dvs. ca. 30 %.

Frågan är hur många av dessa som har barn med andra välfärdsanställda?
Om jag antar att det är alla så skulle det bli 150 000 familjer som behöver hjälp att passa två barn.
Om vi hoppar i andra diket så kanske ingen skulle behöva hjälp med barnpassning.

Det verkar ju då absolut inte orimligt att det kan röra sig om 150 000 barn som behöver barnpassning.

Man kan säkert göra mycket bättre och mera korrekta beräkningar, men som en fingervisning duger detta.

Edit: Nu ser jag att IMBILDEN talar om att stänga skolor i några veckor och tar därför tillbaks det mesta av min kritik.

Hur som helst måste man lösa barnens vardag under dessa veckor.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-30 kl. 21:17.
Citera
2020-12-30, 21:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan ju även ha i åtanke att "hjälpa till" med barnen i praktiken innebär att man utför ett arbete, barnpassning. Visst, många far- morföräldrar vill träffa sina barnbarn och är fullt kompetenta, men hur mycket kan man egentligen kräva av dem att de "ställer upp" och arbetar som barnvakter?

Det är inte alla äldre som har en energinivå som svarar mot ett par energiska småbröders energinivå. Det kan bli ett tröttande och immunförsvarssänkande arbete som ska utföras av riskgruppspersoner som i första hand bör tänka på sin egen hälsa och motståndskraft och inte trötta ut sig i onödan med att ensamma hålla koll på en livlig syskonskara medan föräldrarna sitter hemma och arbetar. "Ställa upp" = arbete. Vill du tvinga pensionärer att arbeta?

Svar ja. Målet är överordnat. Vad har du själv för lösning?
Citera
2020-12-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ser man bara problem ser man aldrig några lösningar. Andra länder har klarat det. Är vi så kreativt fattiga i detta land att vi inte kan hantera en skolstängning under ett antal veckor undrar jag seriöst hur det står till med detta land. Hur sjutton skulle vi klara ett krig eller en större katastrof när vi inte klarar av att ta hand om våra egna barn? Finns för övrigt ett talesättet som jag tycker är ganska bra.

Pessimisten ser en svårighet i varje möjlighet. Optimisten ser en möjlighet i varje svårighet. Om det är du eller jag som är optimisten eller pessimisten överlåter jag till andra att besvara.
Detta handlar inte heller om att jag, eller övriga skeptiker kring skolstängningar, är "eviga pessimister" likt du tycks tro. Det handlar om att jag vill ha faktiska svar kring vad som behöver göras i en situation likt denna. Ska vi agera i panik utan att ta hänsyn till övriga delar i samhället?
Citera
2020-12-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det muterade viruset som först upptäckts i Storbritannien sprider sig snabbt på Irland. Enligt landets premiärminister Micheal Martin har det smittat snabbare än man kunnat förutse.

– Det är tydligt att vi har att göra med en variant av viruset som sprider sig mycket, mycket fortare, säger han enligt The Guardian.

– Det sprider sig med en högre hastighet än de mest pessimistiska modeller vi har tillgängliga.

Nu är det en tidskamp. Muterade viruset -vs- Vaccinering.
Om nu det här muterade viruset som är dödligare sprider sig rejält så kommer det sluta med att folk stänger in sig i Sverige.

Vill inte tänka mig hur 2021 kommer att bli. Det snackas om ljuset i tunneln den kan verkligen diskuteras.
Citera
2020-12-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bullshit!

Corona har ju föranlett Sverige att skjuta upp operationer och viktiga behandlingar för att Corona tydligen är så djävla mycket viktigare.

"Gissningsvis".

Vaccinera dig, du. Planen är att du ska göra det flera gånger om.

Det är märkligt att Corona är så pass långlivat. Hur kan det vara så?

Desto viktigare att vaccinationerna kommer igång så man kan börja behandla vanliga patienter igen.
Som viruspandemi betraktad kommer nog inte corona utmärka sig som extremt långlivad. Spanska sjukan höll väl på i vart fall ett halvt decennium. Asiaten flera år också. Tar vi Digerdöden så höll det på mycket längre men det var ingen viruspandemi å andra sidan.

I slutändan är det väl antivaxxers som du som tillser att coronan inte försvinner från jordens yta. Tack för det, inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in