2020-12-30, 20:39
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Har inte tid nu. Men vill snabbt tala om att enligt den spanska tidningen Infobae så är Pfizers vaccin farligt för personer som är allergiker. Men även för personer som äter blodförtunnande mediciner.
Jag kommer aldrig att kunna ta det vaccinet.
Men jag tänker också att väldigt många äldre i Sverige äter blodförtunnande medicin. Det är också många yngre och medelålders som gör det.
Citera
2020-12-30, 20:40
Medlem
Det muterade viruset som först upptäckts i Storbritannien sprider sig snabbt på Irland. Enligt landets premiärminister Micheal Martin har det smittat snabbare än man kunnat förutse.

– Det är tydligt att vi har att göra med en variant av viruset som sprider sig mycket, mycket fortare, säger han enligt The Guardian.

– Det sprider sig med en högre hastighet än de mest pessimistiska modeller vi har tillgängliga.

Nu är det en tidskamp. Muterade viruset -vs- Vaccinering.
Citera
2020-12-30, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ännu en logiker av Nobelkvalitet.

Att folk dör av annat än corona är inget argument för avbryta vaccineringen mot corona om det är det du menar. Annat arbete pågår mot de dödsorsaker du räknar upp, gissningsvis kan det finnas en ökad risk att dö även av dessa i och med belastningen på sjukvården så där finns ytterligare ett skäl att fortsätta vaccinera.

Bullshit!

Corona har ju föranlett Sverige att skjuta upp operationer och viktiga behandlingar för att Corona tydligen är så djävla mycket viktigare.

"Gissningsvis".

Vaccinera dig, du. Planen är att du ska göra det flera gånger om.

Det är märkligt att Corona är så pass långlivat. Hur kan det vara så?
Citera
2020-12-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. 1 miljon säger du. Då undrar jag följande.

1) Hur många av dessa har barn?
2) Hur många av dessa har barn i sådan ålder som kräver passning?
3) Hur många av dessa har ingen make/maka som kan hjälpa till?

Återstår ens 1% av denna miljon då tror du?

Det är väl lite upp till dig att svara på dessa frågor, det år du som argumenterar för att barn ska vara hemma.

Vad menar du med ”kräver passning”? Har du någon erfarenhet av barn? Barn är liksom små människor som behöver sällskap, mat, socialt umgänge, hjälp med saker osv. Även en kompetent och mogen 6-åring behöver sina föräldrar (eller förskolans pedagoger).
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror det finns flera tänkbara lösningar. Grannar, vänner, andra föräldrar, far- och morföräldrar, kanske kan kommunen hjälpa till på ett hörn. Det är väl delvis samma problematik som ensamstående föräldrar brottas med som bara har 5 veckors semestrar, samtidigt som sommarlovet är 10 veckor, sportlov, påsklov, höstlov och jullov. Hur alla löser detta vet jag inte, men det brukar lösas. Kanske kan välfärdssektorn klara sig utan den procenten som inte kan finna någon bra lösning. Målet är ändå överordnat. Har aldrig sagt att det skulle vara enkelt.
Kommunen kan ju har någon typ av barnpassning i lokaler som rymmer 25-30 barn plus 2 vuxna. Typ som en skola/dagis.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja du har rätt att det är symboliskt. Men det är också symboliskt att Stefan Löfven gör precis det FoHM säger att man ska göra ; nödvändigt ärende i ett köpcentrum. Om det är absolut nödvändigt och det förutsätter jag att Stefans Löfvens ärende var?

Inget som inte hade kunnat vänta eller lösts på annat sätt.
Citera
2020-12-30, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
men va? det här kan inte stämma?

från mars månad ska vi alltså börja skänka bort sveriges vaccin till afrika?

varför ska sverige redan om 3 månader skänka bort vårt vaccin till afrika?

vi kommer ju inte ens ha hunnit börja vaccinera alla innan dess.

varför inte vaccinera klart vårt land innan vi börjar vaccinera afrika?
Antagligen för att allt går lättare om länder hjälper varandra.
Citera
2020-12-30, 20:43
Medlem
Citat:
Jag tror det finns flera tänkbara lösningar. Grannar, vänner, andra föräldrar, far- och morföräldrar, kanske kan kommunen hjälpa till på ett hörn. Det är väl delvis samma problematik som ensamstående föräldrar brottas med som bara har 5 veckors semestrar, samtidigt som sommarlovet är 10 veckor, sportlov, påsklov, höstlov och jullov. Hur alla löser detta vet jag inte, men det brukar lösas. Kanske kan välfärdssektorn klara sig utan den procenten som inte kan finna någon bra lösning. Målet är ändå överordnat. Har aldrig sagt att det skulle vara enkelt.

Ensamstående föräldrar löser skolloven med fritids.

Mina grannar har egna jobb, eller är gamla och i riskgrupp för covid-19.

Mor- och farföräldrar är ofta gamla och i riskgrupp. Många mor-och farföräldrar har idag egna liv med vänner, intressen m.m - att vara 67 år idag är något annat än på 70-talet.
Citera
2020-12-30, 20:47
Medlem
Citat:

Det är fint att se dig erkänna, efter alla dessa månader (snart år, tänk hur tid flyger ) att skolstängningar inte är en enkel process. Likväl, ser jag bara massa utopiskt dravel utan förankring i verkligheten. Jag vill ha svar på en enkel fråga, hur ska svenska myndigheter (och föräldrar) hantera en stängning av skolorna utan att urholka det svenska välfärden? Jag ser inga sådana svar. Finns ett mål behöver man också en väg till detta mål.
Citera
2020-12-30, 20:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
och de som inte går till jobbet?
Det beror väl på från fall till fall. Mannen kanske likt Paolo Roberto besöker prostituerade trots pandemin, vem vet?
Citera
2020-12-30, 20:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja du har rätt att det är symboliskt. Men det är också symboliskt att Stefan Löfven gör precis det FoHM säger att man ska göra ; nödvändigt ärende i ett köpcentrum. Om det är absolut nödvändigt och det förutsätter jag att Stefans Löfvens ärende var?

Tror inte FoHM tänkte sig att en urmakare tillhörde det som var nödvändigt. Dessutom kan man ju skicka klockor till stjärnurmakaren för reparation så finns ingen anledning att ge sig in i ett köpcentrum för det.

Annars kan jag hålla med om att man inte köper onödiga saker. Eftersom jag aldrig köper nåt onödigt så skulle jag kunna shoppa precis som vanligt isåfall ;-)

"Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att: Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras"
Citera
2020-12-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilpon
Ensamstående föräldrar löser skolloven med fritids.

Mina grannar har egna jobb, eller är gamla och i riskgrupp för covid-19.

Mor- och farföräldrar är ofta gamla och i riskgrupp. Många mor-och farföräldrar har idag egna liv med vänner, intressen m.m - att vara 67 år idag är något annat än på 70-talet.
IMBILIDEN hade mer än gärna släppt in grannens unga i sin covidsäkra bunker. Hade tvingat på munskydd och visar på ungarna först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in