Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, min poäng är att många kan jobba hemma eller smittsäkert. Som du känner till är det en minoritet av samtliga arbetstagare som är sysselsatta inom välfärdssektorn. Arbetstagare med småbarn är ännu färre.
Det föds ungefär 100 000 barn varje år i Sverige.
Varje familj har ungefär två barn.
Normalt arbetar båda föräldrarna (jag bortser från skilsmässor och omgiften för enkelhets skull).
Antagande
0 - 1 år är man föräldraledig.
Över 10 år klarar man sig själv ensam med sitt syskon.
Det är då en miljon barn i 500 000 familjer som behöver hjälp för att klara vardagen
Ungefär halva Sveriges befolkning (fem miljoner) har en ålder då de utbildat sig klart och bör arbeta.
1,6 miljoner av dessa arbetar enligt något inlägg inom välfärdssektorn, dvs. ca. 30 %.
Frågan är hur många av dessa som har barn med andra välfärdsanställda?
Om jag antar att det är alla så skulle det bli 150 000 familjer som behöver hjälp att passa två barn.
Om vi hoppar i andra diket så kanske ingen skulle behöva hjälp med barnpassning.
Det verkar ju då absolut inte orimligt att det kan röra sig om 150 000 barn som behöver barnpassning.
Man kan säkert göra mycket bättre och mera korrekta beräkningar, men som en fingervisning duger detta.
Edit: Nu ser jag att IMBILDEN talar om att stänga skolor i några veckor och tar därför tillbaks det mesta av min kritik.
Hur som helst måste man lösa barnens vardag under dessa veckor.