2020-12-30, 18:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, skolteorin stämmer rätt dåligt tycker jag.
Skolorna i södra Europa startar i september så skolorna kan ju inte vara orsaken till ökad smittspridning där.

Edit: Även mellaneuropa verkar ha skolstart i september.

När skolorna börjar i september måste det ju vara något annat som ökar smittspridningen och covidfallen i augusti.
I Italien så var det folk som åkte utomlands (till andra medelhavsländer, som att gå över ån efter vatten) och smittades där. Spridningen skedde sen under en tid inom familjerna.
På det var det sen en hel del festande etc av samma anledningar som här - dvs yngre och unga vuxna som känner sig oövervinnliga.
Det snackades en del om det på RAI då, och jag har nämnt det i en kommentar tidigare.

Kan dessutom också ha varit så att smittan inom landet inte var ”helt” borta ovanpå det, cirkulerade under radarn typ asymptomatiskt eller med lindriga besvär.
Citera
2020-12-30, 18:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Källa?

Källan finns i inlägget jag svarade på
Citera
2020-12-30, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tycker iofs att det skulle räcka att du stirrar tillräckligt länge på diagram över dödstal/dag med corona för att inse att du har fel. Att inget samband fanns i våras mellan skolavslutning och coronadöda per dag (någon månad senare.)
Men men... jag tror orsakerna är de vanliga orsakerna till att virus i princip försvinner på sommaren. Varmare, ljusare, fuktigare luft, vi spenderar mindre tid inomhus. Många arbetsplatser stängdes (dvs motsvarande tidig semester) .

Detta i kombination med att gemeneman var väldigt rädd för corona under typ april/maj (då smittspridningen stannade upp ganska tvärt och 3-4 veckor senare började corona-död-statistiken plana ut på väldigt låga nivåer.)

Rädslan gjorde att efterlevnaden av Sverige balanserade restriktioner/regler var väldigt hög under denna period (vet många som tom satt självisolerade under denna period). Rädsla är bästa medlet för att minska smittan tror jag.

Till sist, corona sprids såklart även på grundskola/förskola precis som på alla andra arbetsplatser. Jag tror dock barnen utgör en väldigt lite faktor för spridningen totalt sett. Lärare-lärare sprider nog friskt. MEN framför allt kostar stägning av grundskola /förskola väsentligt mer än det smakar (ev räddade coronaliv). Fullständigt suboptimalt beslut att stänga skolan, detta insåg Sverige tidigt och är ett av de beslut som faktiskt visst sig var väldigt lyckat.

Jag ifrågasätter inte det faktum att smittan började dala redan innan skolorna stängde, men det var under skollovet smittan närmast försvann. Från vecka 28 dök den på allvar. Dvs, cirka 3-4 veckor efter skollovet och 2 veckor efter midsommar. Det ser du i diagrammen.
Klimatet verkar inte ha någon signifikant betydelse. Arizona, Texas och Florida är varma delstater som haft mycket smittspridning. I Indien och Iran har smittan rasat kraftigt. I Alperna i Italien, Österrike och nu senast i Antarktis har smittan spridit sig.
Har svårt att tro att det bara är lärarna som smittar varandra i lärarrummen. Vet också flera föräldrar på mitt jobb som blivit smittade genom sina barn. Hur vet man då detta? Jo, det har jobbat hemma, webbhandlat, men haft barn i skolan. Ändå har de blivit sjuka. Att barn inte sprider smittan är nog en av de största lögnerna i denna pandemi.

Att det finns de som är rädda för att de ekonomiska konsekvenserna skulle bli för stora med att stänga skolorna är alldeles säkert. Då kan jag dock tycka att man borde vara ärlig med det, att det är den egentliga anledningen till att man inte stänger skolorna. Att det skulle vara dåligt för samhällsekonomin. Däremot är jag inte alls övertygad om att den slutsatsen stämmer. Bland annat har ju välmeriterade Lars Calmfors kommit till slutsatsen att det inte kostar särskilt mycket att stänga skolorna, eller att det tom kan vara dyrare att inte göra det. Att ha hög samhällsspridning har nämligen också en prislapp. Det kostar att köpcentrumen nu bara har 50% omsättning mot normalt. Det kostar att ha massor av människor som är sjuka. Det kostar pengar med en gigantisk vårdskuld. Vi får många långtidssjuka som också kostar pengar. Det blir enorma rehabkostnader. Jag tror inte det finns någon som har hela den här bilden klar för sig. Allra minst tror jag FHM har det. De är inga nationalekonomer. De kan i bästa fall gissa sig till saker och ting, men deras gissningar har tyvärr allt som oftast misstämma med verkligheten.
Citera
2020-12-30, 18:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag brukar inte argumentera emot dig, men jag tycker det låter konstigt. Vi slutar ju inte D-vitaminberika vår mat så fort det blir mörkt?

Att man upptäckt D-vitaminbrist hos många av de som blir svårt sjuka kan ju bero på ett icke kausalt samband. Blir man fet av att äta pizza, eller äter feta personer pizza?

Kan ju vara så enkelt att det främst redan är sjuka personer som dör av Covid19 och sjuka personer är kanske inte ute så mycket och äter heller inte så mycket med D-vitamin. Det behöver inte vara orsaken till att de dött av Covid.

Nej vi slutar inte D-vitaminberika maten, men solen ger så mycket under sommaren att våra depåer ligger på en hög nivå. Att vi D-vitaminberikar gör ju då att depåerna räcker längre, men de flesta har D-vitaminbrist under vinterhalvåret.

Om man tittar på vilka som blir svårt sjuka så är det invandrare, mörkhyade och pensionärer. De förstnämnda får ju lätt D-vitaminbrist på våra breddgrader och pensionärer har ofta brist på D-vitamin plus en usel kost.

I England har man nu rekommenderat D-vitamintillskott till alla pensionärer och kör ut det till dem. Även mörkhyade rekommenderas att öka sina intag enligt NHS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
1 död i schweiz med efter att ha tagit vaccinet

källa

https://www.blick.ch/schweiz/zentralschweiz/dementer-mann-91-in-ebikon-lu-fuenf-tage-nach-corona-impfung-verstorben-kein-zusammenhang-zwischen-i mpfung-und-todesfall-id16270385.html

Såklart, människor dör hela tiden, kolla barahur många som för som inte tagit vaccinet.
En 91 åring i detta fall.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
exakt samma som i kalmar de dog efter att ha tagit vaccinet men det berodde inte pa vaccinet det berodde pa nagot helt annat

Jag kan inte ta ställning angående det dödsfallet då det inte informeras om personen i fråga.
Citera
2020-12-30, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Nu menar jag i sverige typ på gröna lund ska vaaciiner mig men lär vänta ett tag med tanke på biverkningar. i juni ska jag vaccinera mig

Jo förstår det. Grönan verkar avvakta hur resten av Europa gör med sina spelningar. Beror också på om regeringen tillåter öppna nöjesparker nästa sommar antar jag. Det i sin tur lär bero på hur mycket smittspridningen minskat pga vaccinationerna.
Citera
2020-12-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja konsekvensen av att stänga grundskolan ( ej högstadiet) kommer bli att många tvingas avsluta att arbeta hemifrån. Detta har naturligtvis FHM räknat på.

Och framförallt kollapsar vården med alla dessa föräldrar som tvingas vabba istället för att vårda
Citera
2020-12-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker ändå vi lärt oss en del. Denna tråd skapades för snart ett år sedan. Vet inte när ordet aerosolsmitta nämndes första gången i tråden, men det kan man säkert söka ut.
Första gången jag läste om det var den 6e april i Ny teknik, då Folkhälsomyndigheten via Karin Tegmark i en artikel beskrev Covid -19 som en aerosolsmitta.

Huruvida det debatterades i tråden före det är jag osäker på men det är märkligt att folk fortfarande inte tror att FHM har den synen på smittan. Det är även lite synd att de inte bemöter det påståendet när det poppar upp, men de är väl inte mer än människor de heller, dvs urbota trötta på alla lögner och allt siffertrixande från tangentbordskrigare, både ideella och inhyrda.
Citera
2020-12-30, 18:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kolla hur det gått i de länder som haft vuxna och barn hemma samtidigt för arbete och skolgång.
Återkom sedan.

Vuxna och gymnasieundomar funkar bra här jag förstått.
Där har det varit mera alldagliga problem som att ungdomar inte gillar när föräldrarna råkar springa in i videoundervisningen halvnakna eller ungdomar som skärmar i en förälders viktiga möte.

Du får återkomma när du vill. Att folk springer omkring nakna hemma är deras problem och detta problem ser jag som väldigt litet i förhållande till allting annat. Är det de värsta man kunnat se torde valet vara enkelt. Övergå till distansundervisning fram till dess att större delen av folket har fått vaccinet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är det vinter nu eller har "the winter just begun" i vanlig ordning? Har vintern startat i Mars? April?

No. It’s begun. Where is your infamous plateau?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tack för ett bra inlägg!

Just detta har jag kritiserat vissa postare för tidigare.

Läget är ju hysteriskt dåligt, redan utan att förvanska siffror. Förstår inte varför vissa envisas med detta ändå.
De nada.

Ja. Mycket märkligt agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in