Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag får en känsla av imma, dimma och inbillning när jag läser detta inlägg av IMBILDEN.
Vad av detta är sant, vad är troligt och vad är ren imbildning kan man undra?
Det finns säkert fakta om hur det gått i andra länder som IMBILDEN borde kunna länka till så att vi lättare kan se vad som är påhitt och vad som är troligt eller tom. sant.
Jag har följt nyhetsflödet kring detta sedan i mars och det är så det har framställts av FHM och regeringen. Kanske inte ordagrant, men budskapet går inte att ta miste på. Statsministern har ju tom använt orden att vi klarat att oss genom att inte stänga skolorna. Men han glömmer i samma andetag nämna att det kostat oss 8500 döda och en gigantisk vårdskuld. Vet inte vad du vill ha för länkar? Att representanter från regering och FHM har sagt att det är skadligt att stänga skolorna? Hörde Tegnell senast igår uttryck det.
Budskapet har varit detsamma genom hela resan. Tex här.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-vill-folkhalsomyndigheten-inte-stanga-skolorna/
Här sitter han alltså den 12 mars år 2020 och hänvisar till vetenskaplig litteratur där han säger sig inte finna något stöd för att skolstängningar hjälper. Frågan är bara hur mycket vetenskaplig litteratur kopplad till skolstängningar och Covid19 det fanns tillgängligt den 12 mars. Fanns det ens något? Klart man inte hittar något då.
Ändå kan man i FHM senaste rapport över vilka institutioner som smittan sprids mest i kan läsa att grundskolan intar täten. Ingen kan väl vara överraskad över detta faktum? Är ju bara sunt förnuft. Varenda småbarnsförälder vet var smittan sprids någonstans.