2020-12-30, 17:41
Medlem
SodaFointains avatar
Vad tror ni kommer det bli konserter i sommar. Om alla som tillhör riskgruppen är vaccinerade så kan vi leva normalt redan i april och då ska väl ej folk som inte tillhör riskgrupp behöva vaccinera sig. För de som dör av corona då är ju immun. Så kommer grönan ha konserter i sommar och kommer det bli swden rock. stora folksamlingar kanske ej är tillåtet efter folk vaccinerat sig. läste att restriktioner kunde pågå ett bra tag till
Citera
2020-12-30, 17:43
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goback
Skall ni ut och resa så kan ni testa denna

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/30/nasta-vecka-varnar-finlandska-coronablinkern-om-bekraftad-smitta-i-10-lander
Om man ska ut och resa ovh gör ett prv test och det bbevisar man är frisk. Vad händer om man sen blir smittad på resan och är sjuk när man kommer hem. kommer man ej in i sverige då?
Citera
2020-12-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle kunna tänka mig att man drar in mer smitta och virus genom luften än om man råkar gnugga sig i ögonen med smitta på fingrarna. Tror inte heller särskilt mycket smitta undviks genom dessa ständiga handtvättarråd. Det är inte bristande handhygien som driver smittan, utan det faktum att folk andas in viruset i slutna utrymmen. Tycker nästan all erfarenhet pekar på det. Inte minst på de sk superspridareventen.
Ja, framförallt skolor, köpcentrum, arbetskontor och dylik.
Inte minst vårdavdelningar där som munskydd inte används.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tack för ett bra inlägg!

Just detta har jag kritiserat vissa postare för tidigare.

Läget är ju hysteriskt dåligt, redan utan att förvanska siffror. Förstår inte varför vissa envisas med detta ändå.

I detta fallet verkar det varit slarv i kombination med prestige.
D.v.s. först ett slarvfel och sedan Tegnellsyndromet att inte kunna säga att man haft fel.
Citera
Medlem
Citat:
Det märkliga är väl att de blir sjuka.
Denna typen av vaccin skapar ju antikroppar på ett artificiellt sätt, dvs man lurar kroppen att bilda antikroppar utan att komma i kontakt med viruset.
Om de utvecklar covidsymptom, måste det ju innebära att det är antikropparna som skapar symptomen och inte viruset självt?
Eller tänker jag helt fel?

Ja visst är det så, det är immunförsvarets reaktion som till stor del är orsaken sjukdomssymtomen. Kroppens temperatur (feber) regleras t ex upp för att interferonet skall fungera effektivare.
Citera
2020-12-30, 17:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är väl bra om vi kan hjälpa till. Men jag tycker att vi först hjälpligt skall släcka våra egna "bränder". Sjukvården är på väg att helt haverera.

Sen undras vilka möjligheter Polen har haft att upphandla vaccin. Polska brandmän bilade ända hit och hjälpte oss när Sverige höll på att brinna upp.

Dom tycker jag vi skall hjälpa om dom behöver vår hjälp.

Ja, Polen tycker jag verkligen vi skall hjälpa men andra sidan är Polen medlemmar i EU så de lär ju få sitt ändå
Citera
2020-12-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Bromsar på bilen är varken bra eller dåligt, det viktigaste är att hålla avstånd i trafiken".

Du är marinerad i skit som Tegnell och Wold har hällt på dig.
Klockren kontring till Tegnellautismen.
Den tar jag med mig.
Citera
2020-12-30, 17:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åldringens hjärta tålde kanske inte att immunförsvaret chockades genom att ett främmande ämne injicerades i kroppen?

För tidigt att dra någon slutsats av det inträffade, men värt att titta närmare på.

Att en person avlider gör ju ingenting om vi kan rädda hundra andra?
Det dör folk på äldreboenden hela tiden. Det är ju sista anhalten för de äldre. De flesta bor inte så länge på äldreboenden innan de dör. Detta kommer naturligtvis innebära att folk som dör nyligen fått vaccin.
Citera
2020-12-30, 17:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Du tror inte det skulle läcka ut i media?
Det är ingen stor konspiration jag tror på.

I våras visade det sig senare att man tagit kål på gamlingarna med palliativ vård.

Jag tror helt enkelt att det är mycket hög belastning i vården i Stockholm nu. Jag tror inte personalen räcker till. Till på köpet är det julledigheter.

Jag befarar att sjuka inte får tillräcklig vård i Stockholm.

Antal covid-patienter på Stockholms sjukhus har i princip legat stilla i flera veckor runt 800:

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2020-12-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Våren hjälpte föga förra året, toppen låg i april. Sommaren kanske hjälpte. Vaccinet är största hoppet om den brittiska varianten får fäste.

Smittspridningen började faktiskt avta redan i April, även om den sjönk rätt sakta därefter. Under 5% positiva kom vi ju dock först i Juli. Beror väl på hur man väljer att tolka det. Men att vi går mot ljusare tider är i alla fall ingen nackdel.
Citera
2020-12-30, 17:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag får en känsla av imma, dimma och inbillning när jag läser detta inlägg av IMBILDEN.
Vad av detta är sant, vad är troligt och vad är ren imbildning kan man undra?

Det finns säkert fakta om hur det gått i andra länder som IMBILDEN borde kunna länka till så att vi lättare kan se vad som är påhitt och vad som är troligt eller tom. sant.

Jag har följt nyhetsflödet kring detta sedan i mars och det är så det har framställts av FHM och regeringen. Kanske inte ordagrant, men budskapet går inte att ta miste på. Statsministern har ju tom använt orden att vi klarat att oss genom att inte stänga skolorna. Men han glömmer i samma andetag nämna att det kostat oss 8500 döda och en gigantisk vårdskuld. Vet inte vad du vill ha för länkar? Att representanter från regering och FHM har sagt att det är skadligt att stänga skolorna? Hörde Tegnell senast igår uttryck det.
Budskapet har varit detsamma genom hela resan. Tex här.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-vill-folkhalsomyndigheten-inte-stanga-skolorna/

Här sitter han alltså den 12 mars år 2020 och hänvisar till vetenskaplig litteratur där han säger sig inte finna något stöd för att skolstängningar hjälper. Frågan är bara hur mycket vetenskaplig litteratur kopplad till skolstängningar och Covid19 det fanns tillgängligt den 12 mars. Fanns det ens något? Klart man inte hittar något då.

Ändå kan man i FHM senaste rapport över vilka institutioner som smittan sprids mest i kan läsa att grundskolan intar täten. Ingen kan väl vara överraskad över detta faktum? Är ju bara sunt förnuft. Varenda småbarnsförälder vet var smittan sprids någonstans.
Citera
2020-12-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ingen stor konspiration jag tror på.

I våras visade det sig senare att man tagit kål på gamlingarna med palliativ vård.

Jag tror helt enkelt att det är mycket hög belastning i vården i Stockholm nu. Jag tror inte personalen räcker till. Till på köpet är det julledigheter.

Jag befarar att sjuka inte får tillräcklig vård i Stockholm.

Antal covid-patienter på Stockholms sjukhus har i princip legat stilla i flera veckor runt 800:

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Ja, det var en viktig observation. Kan helt klart bero på nytt äldretriage. Det är lite suspekt annars.
Hellre lite döda gamlingar än prestigeförlusten att visa en misslyckad sjukvård i realtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in