2020-12-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tog 11 månader och 8700 dödsfall för FHM att förstå att trängsel inte kan undvikas i kollektivtrafiken och att munskydd fungerar.

"– Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Då kan munskydd vara till nytta , säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det är ju också fint att uppmana folket att ta andra färdmedel än kollektivtrafik utan att ta bort biltullarna i storstäderna.
Trovärdighet?
Citera
2020-12-30, 14:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, men så är pandemilagen också omdömeslös. Jag är ju sosse så borde väl försvara dom men det tänker jag inte göra för de fattar så korkade beslut så man funderar på om man inte ska rösta på nåt annat nästa gång.

När t.o.m. Göran Greider och Lena Mellin ifrågasätter vet man att det har gått långt.
Om pandemin fört med sig ngt gott är det att landets svagheter har blottats samt att folk har börjat tänka mer självständigt.
Citera
2020-12-30, 14:54
Medlem
severustheemperors avatar
Eight German care home employees jabbed with 5 TIMES Pfizer vaccine dose, 4 hospitalized with Covid-like symptoms
https://www.rt.com/news/510945-german-nursing-homes-pfizer-overdose/
Citera
2020-12-30, 14:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det är ju också fint att uppmana folket att ta andra färdmedel än kollektivtrafik utan att ta bort biltullarna i storstäderna.
Trovärdighet?
Detta ploppar upp med jämna mellanrum.
Varför ska man ta bort trängselskatten, ifall du har möjlighet att ta bilen är det både bra för dig och mig. Men varför ska du slippa skatten anser du? Ska inte jag slippa biljettkostnaden för bussen?
Citera
2020-12-30, 14:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Visst, att jag inte kan gå på bolaget på söndagar inskränker inte rörelsefriheten, inte heller att jag inte kan gå och bada i simhallen när den är stängd. Däremot är det skillnad om de tex stänger stränder som en del länder gör (inte så aktuellt i vårt land just nu dock).

Sen är det ju trots allt så att ju mer som stängs ner (onormala stängningar), ju mer minskas våra alternativ och därmed vår personliga frihet. Kanske inte just rörelsefriheten dock. Pandemilagen som snart kommer är helt knasig, visst, den kan säkert bidrag till att minska smittspridningen men den gynnar knappast vår frihet att göra och gå var vi vill (som vi kan normalt).

Ja håller med. Det kan nog bli annorlunda när det gäller badplatser utomhus. Tror dock inte just den risken kommer bli aktuell eftersom smittspridningen lär inte vara stor när vädret tillåter för utomhusbad.
Tror själv att pandemilagen kan göra nytta om det finns platser där trängsel inte kan undvikas på "frivillig väg". Oavsett så lär den bara användas till dess att effekterna av vaccineringen kan synas.
Citera
2020-12-30, 14:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Eight German care home employees jabbed with 5 TIMES Pfizer vaccine dose, 4 hospitalized with Covid-like symptoms
https://www.rt.com/news/510945-german-nursing-homes-pfizer-overdose/
Hur gick det ens till?
Drog man vaccinet från flaskan direkt utan att se hur mycket man drog upp?
En flaska är just 5-6 doser.
Citera
2020-12-30, 14:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Bra, då kan du redovisa var felet i min beräkning ligger och sedan även berätta varför du anger Finlands dödssiffra såsom 20 ggr högre än Sveriges.

Du kan även testa att skriva in procentsiffran 124% i en miniräknare, klicka på procent och multiplicera med Sveriges dödstal/capita och se om du känner igen USA:s siffra i displayen.

Om du inte gör det föreslår jag att du köper ny miniräknare. För antingen har du fel på den eller dina mattekunskaper.
I usa har cirka en promille av befolkningen dött, en av tusen. I sverige har ju nåt på 8000 dött och vi är drygt 10miljoner.

Utan att ha nån miniräknare kan jag med huvudräkning konstatera att 1,24 låter hyfsat rimligt, kanske lite lägre men hyfsat nära lär det vara.

I USA står det dessutom sämre till med sjukvården. De kan inte steppa upp på samma sätt som vi i Sverige kan. Något som sannolikt kan förklara att usa har fler döda.
Citera
2020-12-30, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har inte hängt med så mycket på slutet men var det inte en studie från Tyskland om hur de vände smittan med munskydd? För jag tycker det verkar som att Tyskland sätter dödsrekord mest hela tiden just nu.

Jag har inte heller hängt med i tyska media på sistone. Finns det någon förklaring till det som händer i Tyskland? De har ju som sagt varit så duktiga. Eller VAR det, länge. Folk kanske har tröttnat och ballat ur?
Citera
2020-12-30, 15:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte heller hängt med i tyska media på sistone. Finns det någon förklaring till det som händer i Tyskland? De har ju som sagt varit så duktiga. Eller VAR det, länge. Folk kanske har tröttnat och ballat ur?
Tyskar som ballar ur finns inte.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Germany

The country reported 1,129 deaths this morning alone, he said on Wednesday – the largest number of coronavirus deaths recorded in the country within 24 hours.

“We are experiencing a time of contrasts – between hope and confidence and great suffering. These infection and death numbers show how brutally this virus strikes,” the minister said.

https://www.rt.com/news/511115-germany-normality-cases-infections/

Tyskland börjar komma ikapp södra Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta ploppar upp med jämna mellanrum.
Varför ska man ta bort trängselskatten, ifall du har möjlighet att ta bilen är det både bra för dig och mig. Men varför ska du slippa skatten anser du? Ska inte jag slippa biljettkostnaden för bussen?

Ja, undrar varför man skulle kunna få fler att välja bort kollektivtrafik genom att slopa trängselskatten?
Verkligen en riktigt svår nöt att knäcka. Var sjutton fick jag den idén från?
Citera
2020-12-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Då tar jag det en gång till. Sverige har cirka 10 tusen döda och Finland 500. 10 tusen/500=20

Du skrev att USA hade 124% FLER döda än Sverige, medan rätt svar var 24%.

Du behöver både korrläsa vad du själv skriver och läsa vad andra skriver, med större noggrannhet.
Hade du gjort det hade vi båda sparat mycket tid:

Din bristande korrläsning:
Post * #430203:
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fast det är ju de facto 20 gånger fler i Finland som har dött jämfört med Sverige, så det är ju ingen lögn. Blev ju stort rabalder i Svensk media över den fruktansvärda smittspridningen och antalet döda i USA. I faktiska antal alldeles sant. Korrigerat till folkmängd däremot - ungefär som i Sverige.

Din bristande läsning av vad andra skriver:
Citat:
Konstiga siffror du kommer med nu.
99 döda per miljon i Finland
837 döda per miljon i Sverige
1044 döda per miljon i USA

Sverige vs. Finland: 845%
USA vs. Sverige: 124%

I båda fallen betydande skillnader och med tanke på USA:s utveckling kommer skillnaden USA öka mot Sverige.

Nu får du skärpa dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in