2020-12-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det berodde på att du antingen skev eller räknade fel. Jag hade för övrigt högst betyg i matte och det här med procenträkning behärskar jag väl.

Bra, då kan du redovisa var felet i min beräkning ligger och sedan även berätta varför du anger Finlands dödssiffra såsom 20 ggr högre än Sveriges.

Du kan även testa att skriva in procentsiffran 124% i en miniräknare, klicka på procent och multiplicera med Sveriges dödstal/capita och se om du känner igen USA:s siffra i displayen.

Om du inte gör det föreslår jag att du köper ny miniräknare. För antingen har du fel på den eller dina mattekunskaper.
Citera
2020-12-30, 14:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nya fall ska man nog ta med en stor skopa salt eftersom testningen har slagit i taket för länge sedan i många regioner.
Slagit i taket har det nog inte föregående vecka, verkar snarare så att färre testade sig helt enkelt på grund av julhelgen.

https://covidstatistik.se/provtagningar
Citera
2020-12-30, 14:31
Medlem
Det tog 11 månader och 8700 dödsfall för FHM att förstå att trängsel inte kan undvikas i kollektivtrafiken och att munskydd fungerar.

"– Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Då kan munskydd vara till nytta , säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-12-30, 14:31
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fortsatt kraftig underrapportering av dödsfall.
Antal rapporterade dödsfall som är tio dagar eller äldre: 148/243 eller 60,9%.

Igår var det 57%, så eftersläpningen fortsätter att öka. För två veckor sen var runt 40% av de rapporterade fallen 10 dagar eller äldre. I slutet av november låg samma på mellan 20 och 30%. I september ungefär 10%.

Om två veckor kommer statistiken fram till lucia att vara ganska färdig. Ser ut som man skulle hamna på runt 80 döda/dag där. Vad man ligger på just nu går inte att veta.

Från sociala medier t ex Twitter ser man ett ganska högt antal meddelanden om någon som känner någon som nyss dött (gäller från julen och framåt), det är inte helt oväntat, just under helgerna stiger dödlighet på sjukhus p g a bemanningssvårigheter, ovana m.m Ser att i t ex Uppsala, Jönköping är det många som avlidit på sjukhus just från julens början. Nu har vi en mycket hög dödlighet sedan en 7-9 dagar tillbaka. Hur hög vet vi först om några veckor.
Citera
2020-12-30, 14:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tog 11 månader och 8700 dödsfall för FHM att förstå att trängsel inte kan undvikas i kollektivtrafiken och att munskydd fungerar.

"– Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Då kan munskydd vara till nytta , säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Och så tar folk detta som ett kvitto på att det är okej att kliva på bussen trots att den är knökfull?
Jag har ju munskydd.
Citera
2020-12-30, 14:37
Medlem
severustheemperors avatar
Skåne, på sjukhus 566
Stockholm, på sjukhus 763

Skåne, befolkningsmängd: 1 380 983
Stockholm, befolkningsmängd: 2 383 269

På sjukhus
Skåne 1 på 2439
Stockholm 1 på 3123
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Bra, då kan du redovisa var felet i min beräkning ligger och sedan även berätta varför du anger Finlands dödssiffra såsom 20 ggr högre än Sveriges.

Du kan även testa att skriva in procentsiffran 124% i en miniräknare, klicka på procent och multiplicera med Sveriges dödstal/capita och se om du känner igen USA:s siffra i displayen.

Om du inte gör det föreslår jag att du köper ny miniräknare. För antingen har du fel på den eller dina mattekunskaper.

Okej. Då tar jag det en gång till. Sverige har cirka 10 tusen döda och Finland 500. 10 tusen/500=20

Du skrev att USA hade 124% FLER döda än Sverige, medan rätt svar var 24%.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Slagit i taket har det nog inte föregående vecka, verkar snarare så att färre testade sig helt enkelt på grund av julhelgen.

https://covidstatistik.se/provtagningar
Färre väljer att testa sig under julen när dom ändå är "lediga". Sen är labbkapaciteten antagligen mindre så testsvaren fördröjs.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och så tar folk detta som ett kvitto på att det är okej att kliva på bussen trots att den är knökfull?
Jag har ju munskydd.

Fast om bussen redan är knökfull får man verkligen hoppas att de som befinner sig i den följer rekommendationen. Trängseln finns där oavsett.
Citera
2020-12-30, 14:39
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag har inga som helst problem med att undvika trängsel.. problemet är däremot att folk med munblöja tror dom kan trängas hur som helst

Var på Ica Maxi för en timme sedan och det är fan dagens spaning. Människor med munblöja tar ingen hänsyn. De tänker att folk kommer flytta sig om jag kommer för att jag har en bit papper över ansiktet. Sedan stannar dom en halv meter bredvid en som står och plockar potatis och suckar att man inte flyttar sig.

Har sån lust att dra i deras munskydd och ge de en munblöje slap med resårbanden.

Och varför är det ofta 70+ Människor med munblöja ute i rushen och handlar? Är riskgrupper på allvar odödliga när dom har munskydd?

Hela den här munskydds debatten har gjort att äldre utan kunskap tror att munskyddet ska skydda de från Corona och då kan dom gå ut på bolaget klockan 5 när det är som flest människor där. Eller gå och äta lunch mitt i veckan.
Citera
2020-12-30, 14:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast om bussen redan är knökfull får man verkligen hoppas att de som befinner sig i den följer rekommendationen. Trängseln finns där oavsett.
Det är där det blir svårt. Gemene man ur populationen orkar inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt.
Risken är uppenbar att munskyddet blir skölden/frikortet.
Citera
2020-12-30, 14:41
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Problemet är att folk som läst på nätet att man ska ha munskydd tror dom är fredade mot viruset när dom bär munskydd.

Gå till Ica Maxi eller bolaget idag innan nyår och de flesta med munskydd är blattar och pensionärer som tror dom är skyddade mot viruset pga masken. Har jag bara mask så blir jag inte smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in