2020-12-30, 14:39
Medlem
ariberts avatar
Jag har mitt isk-konto hos Nordea och man får själv räkna ut skatten och betala in den.
Vet inte hur andra banker gör.
Citera
2020-12-30, 14:54
Bannlyst
Tack för alla råd. Har pratat med min vän och vi träffas i början av nästa år. Ville fråga för som ni säger det vore dumt att sätta in pengarna före årsskiftet. Min vän har sålt sitt hus och vill sätta pengarna i fonder och absolut inte hatta med pengarna utan bara ha en avkastning bättre än lönekontot.
Citera
2020-12-30, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det står ju i den blå rutan en bit ner.
1/1, 1/4, 1/7, 1/10.
Om du med avstämning menar den tekniska processen, tidpunkten då dina siffror de facto blir avlästa och exporterade, så har det ingen betydelse. Skatten grundas på värdet den första dagen varje kvartal enligt ovan.
Men som en forumkamrat skriver ovan, nästa kvartal kommer insättningen tas upp. Så det är inte lönsamt att göra en massa manövrar. Vad som kan vara motiverat om man ska göra stora uttag är att göra det före kvartalsskiftet.

Ser den blå rutan nu och datumen. Sorry !
Citera
2020-12-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Och, lika viktigt, att göra stora insättningar efter kvartalsskiftet.
Jo men de beskattas ju nästa kvartal.
Citera
2020-12-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Ser den blå rutan nu och datumen. Sorry !
Lugnt! Lycka till!
Jag skulle nog inte vara rådgivare åt en kompis dock. Låt denne läsa på och sköta affärerna själv. Det vi har pratat om nu är ju basal info som vem som helst kan tillgodogöra sig. Risk för en massa ifrågasättanden längre fram - varför har pengarna inte ökat mer, varför bad du mig inte ta ut före kvartalsskiftet, etc etc... Låt kompisen flyga själv. Säg att du knappt vågar spekulera med dina egna pengar och aldrig skulle drömma om att leka med andras.
Citera
2020-12-30, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Lugnt! Lycka till!
Jag skulle nog inte vara rådgivare åt en kompis dock. Låt denne läsa på och sköta affärerna själv. Det vi har pratat om nu är ju basal info som vem som helst kan tillgodogöra sig. Risk för en massa ifrågasättanden längre fram - varför har pengarna inte ökat mer, varför bad du mig inte ta ut före kvartalsskiftet, etc etc... Låt kompisen flyga själv. Säg att du knappt vågar spekulera med dina egna pengar och aldrig skulle drömma om att leka med andras.
Absolut. Skulle aldrig ta hand om någons ekonomi utanför familjen. Jag har hjälpt honom starta upp Avanza. Har lärt honom hur man för över pengar. Har visat vart fonder finns och hur riskhanteringen ser ut. Nästa vecka är det upp till honom vilka fonder han vill köpa. Han ville komma igång nu nu nu, det var därför jag ställde frågan om avläsning av kapitalet på ISK. Ville bromsa honom något. Tack för din omtanke !
Citera
2020-12-30, 16:42
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag har mitt isk-konto hos Nordea och man får själv räkna ut skatten och betala in den.

Alla banker är skyldiga att lämna uppgift om schablonintäkten till Skatteverket så det är inget du behöver räkna fram själv.
Citera
2020-12-30, 16:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nordea:
Citat:
Vi räknar ut schablonintäkten och rapporterar den till Skatteverket åt dig. Skatteverket förtrycker sedan schablonintäkten på din deklaration, som du bara behöver granska och godkänna.
Uträkning:
Citat:
Så blir skatten på ISK 2021
Den 30 november 2020 blev statslåneräntan fastställd till -0,10 %. Det innebär en liten höjning från 2019, då den låg på -0,09 %. Men det kommer inte påverka din schablonskatt under 2021.

Eftersom statslåneräntan är under 0,25 %, multipliceras den ändå med 1,25 %, som vi gick igenom i steg 2.

Schablonintäkten ska sedan beskattas med 30 %. 30 % av 1,25 % = 0,375. Skatten på ISK 2021 blir alltså 0,375 %, precis som för 2020.
https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/skatt-pa-isk.html
Citera
2020-12-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Välj ett kapitalförsäkrings-konto istället om du är orolig för skatten.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-en-kapitalforsakring.html

Nackdelen är att skatten dras från kontot.
Man får inte rösta med kapitalförsäkring.
Skattesatsen är densamma som på ett ISK-konto. 30% av 1,25%

Räknar man med en uppgång någon gång under året så är kapitalförsäkring bättre rent skattemässigt eftersom den bara stäms av en gång om året jämfört med ISK som stäms av 4 ggr per år.
Har man dock en långsiktig agenda på flera år så kvittar det vilken typ av konto av dessa man väljer

Jag valde kapitalförsäkring när jag började med aktier. Detta efter att ha kollat på en video på Nordnet som förklarade skillnaderna. I grunden är det nästan samma sak, i alla fall i tanken på att man slipper manuellt deklarera sina köpt och sälj osv och båda har låg skatt/avgift, men det dom sa i videon var att om man mest koncentrerar sig på amerikanska aktier så kan kapitalförsäkring vara det bättre alternativet. Varför vet jag inte riktigt, men jag har kört på det.
Citera
2020-12-30, 18:47
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Alla banker är skyldiga att lämna uppgift om schablonintäkten till Skatteverket så det är inget du behöver räkna fram själv.
Jo, men jag måste själv betala in skatten. Nordea betalar inte in skatten. I mitt fall är det cirka 30k. Som jag skickar in i februari.
Citera
2020-12-30, 18:49
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nordea:

Uträkning:
https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/skatt-pa-isk.html
Ingen skatt dras från mitt konto utan jag får betala in den själv i februari.
Citera
2020-12-30, 18:55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Jo, men jag måste själv betala in skatten. Nordea betalar inte in skatten. I mitt fall är det cirka 30k. Som jag skickar in i februari.

8 mille på isk. Goda tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in